Režie:
Akira KurosawaKamera:
Kazuo MijagawaHudba:
Masaru SatóHrají:
Toširó Mifune, Tacuja Nakadai, Jóko Cukasa, Isuzu Jamada, Daisuke Kató, Takaši Šimura, Hiroši Tačikawa, Eidžiró Tóno, Kamatari Fudžiwara, Acuši Watanabe (více)Obsahy(2)
Bezmenný ronin, samuraj bez pána, sa v roku 1860, na konci éry dynastie Tokugawa, túla krajinou, až dorazí do mesta, ktoré je rozdelené medzi dva zločinecké gangy. Keď predvedie svoju šikovnosť s mečom, vodcovia oboch znepriatelených skupín si ho chcú najať za yojimba - osobného strážcu. On sa však rozhodne poštvať ich proti sebe a oslobodiť tak mestečko spod ich nadvlády. V roku 1964 nakrútil Sergio Leone remake s názvom Pre hrsť dolárov s Clintom Eastwoodom v úlohe bezmenného pištoľníka. (STV)
(více)Videa (1)
Recenze (219)
Hrdý a namyšlený super ronin dopracoval u císaře, a tak se vydal do vesnice plné dementů nastolit mír a pořádek, čehož se snaží docílit pomocí naprosto viditelné a ubohé lsti, ale protože se kolem něj pohybují pouze ti výše zmínění dementi, tak se mu to docela solidně daří. Náš ronin má potenciál vyvraždit 3 podobné vesničky odpoledne u kávy, ale protože je s ním dobře zacházeno a dostává zadarmo najíst a napít, tak si svůj pobyt na venkově protáhne. Samotné samurajské souboje jsou směšné a film vůbec působí velice komicky. Toshirô Mifune je ovšem herec, který mezi desítkami stejně ostříhaných a podobně šikmookých japonců rozhodně nesplyne, což považuji za nejvyšší plus. Velmi film připomíná western, což považuji za druhé plus. 3* ()
Říkal jsem si, jak by se tento námět dal skvěle natočit jako western..až tady jsem se dozvěděl, že už se to dvakrát stalo (ani Pro hrst dolarů, ani Poslední zůstává si nepamatuji tak, aby mi to došlo)! Každopádně není logicky možné Kurosawův snímek překonat, protože ten je jednoduše geniální! To samé platí o výkonu Mifuneho i všech ostatních. ()
Môj v poradí tretí Kurosawa a opäť nedám plný počet. Yojimbo je pre mňa totiž zaujímavý len z pohľadu prelínania sa žánru chambary a westernu. Akčné scény síce pekné, ale je ich málo málo a veľmi vidieť, že herci šermovali s poriadne odľahčenými replikami. Scenár fajn len mám ako u doposiaľ každého Kurosawu pocit akejsi nedotiahnutosti filmu. 8/10 ()
Je to sice klasika, ale mne to prostě moc nebere ... Kurosawu jsem nikdy moc neuznával, u jeho filmů se nebavím. Téma tohoto filmu možná je naprosto tradiční až základní pro mnoho dalších filmů s "anti-hrdiny", kteří štvou dvě bandy šmejdů proti sobě, ale i když je to taková klasika, jak říkám, mne film příliš nebavil. Příliš dlouhý, málo akční, málo vtipu, vtip spíš naivní ... souboje výborné, ale jsou snad jen tři ... Spousta výborných herců ... ale prostě ... bohužel tohle jde mimo mne... ()
Jeden z príkladov, aký veľký vplyv mal Kurosawa na západnú westernovú produkciu. V tomto prípade ide o film Pre hrsť dolárov (1964), ktorý je takmer do bodky rovnaký ako tento snímok. V skratke, film je o osamelom hrdinovi (ronin), ktorý musí vziať zákon do vlastných rúk, pretože právny štát na tom mieste zlyhal. Na rozdiel od americkej verzie je tu veľká dávka humoru, hlavne v podobe komických postavičiek (napr. Ushitorov brat, taký srandovný pojašený syseľ sa len tak ľahko nevidí) a miestami až komického a satirického pohľadu na vtedajšiu spoločnosť. Veľká spokojnosť. 85/100 Videné v rámci Season Challenge Tour. ()
Galerie (26)
Photo © Kurosawa Production
Zajímavosti (26)
- Inspirováno románem „Rudá žeň“ z roku 1929 od amerického spisovatele a bývalého detektiva Dashiella Hammetta (napsal mimochodem také román „Maltézský sokol“). George Lucas, známý fanoušek Akiry Kurosawy, točil Star Wars: Epizoda VI - Návrat Jediho (1983) pod falešným názvem „Modrá žeň“, jednak kvůli utajení a také jako odkaz na svého oblíbeného japonského režiséra. (džanik)
- Akira Kurosawa vyzval své asistenty režie, aby přišli s nějakým symbolem, díky kterému by se Sanjuro (Toširó Mifune) dozvěděl, že přichází do zkaženého města. Všechny jejich nápady pak zavrhl a vytvořil scénu se psem nesoucím lidskou ruku. (džanik)
- Film byl remakován nejen jako Pro hrst dolarů (1964), ale také jako verze s Brucem Willisem – Poslední zůstává (1996). V té mimo jiné zazní i některé totožné hlášky, např. "bude to bolet", než hlavní hrdina poprvé zabije, nebo otázka "lepší, než tohle?". V tomto filmu je tak srovnáván Sanjuro (Toširó Mifune), používající samurajský meč, s revolverem, ve snímku Poslední zůstává je zase srovnáván John Smith (Bruce Willis), používající pistole, se samopalem Thompson. Ve snímku Pro hrst dolarů (1964) sice tato hláška doslova není, ale v průběhu filmu je srovnáván revolver, který používá Pončo (Clint Eastwood), s puškou, kterou preferuje Ramon (Gian Maria Volontè). Ve všech třech filmech nakonec hlavní hrdina dostane zdánlivě lépe vyzbrojeného antagonistu svou klasickou zbraní. (Lovec prasat)
Reklama