Třicet případů majora Zemana - Série 1 (1974) (série)
Režie:
Jiří Sequens st.Scénář:
Jiří Sequens st.Kamera:
Václav HanušHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Vladimír Brabec, Petr Haničinec, Karel Hlušička, Rudolf Jelínek, Miloš Willig, Jiří Adamíra, Gustav Heverle, František Husák, Vladimír Ráž, František Hanus, Lenka Machoninová, Karel Engel (více)Obsahy(1)
Vojáci zastřelí muže, který při běžné vlakové kontrole uprchne. V obličeji je velmi podobný Zemanovi, a proto Kalina svého chráněnce povolá do Prahy a zapojí ho do bezpečností operace proti banderovcům. Zeman hraje roli jednoho ze zločinců a za pomoci Hradce, jenž se vydává za najetého převaděče, dovede operaci do úspěšného konce... Zdroj: Kniha Daniela Růžičky: Major Zeman – propaganda nebo krimi? (oficiální text distributora)
(více)Recenze (25)
Banderovci, kteří zbyli na území Čech, se mezi sebou rozeznávali zlatými kříži s určitým počtem rubínů. Ty byly místo hodností. Jeden banderovec je ve vlaku legitimován a při útěku zastřelen. Hodně se podobá nadstrážmistru Zemanovi. Proto je Zeman povolán do Prahy, aby se mezi banderovce infiltroval, což se mu podaří. Mají v plánu emigrovat na západ a s sebou vzít i lup z pokladny místního pivovaru. Zeman se však prozradí a jde mu zase o život. ()
Pro mě nejlepší díl ze všech třiceti. Už první setkání "Lipinského" s Mauerem končící Brabcovým amokem je boží. Willy Kleiber aspiruje na nejlepší vedlejší postavu seriálu. Hlavně mě však jako malého vystrašila společná "lázeňská" scéna pánů Haničince a Hlušičky. První jmenovaný si během škrcení střihl menší mimický orgasmus.Kdo by to do Toníka Karase řekl. 100% ()
"Rubínové kríže" je štvrtá epizóda z televízneho kriminálneho seriálu "Tridsať prípadov majora Zemana". Príbeh sa odohráva v roku 1947. Jan Zeman sa infiltruje do skupiny fašistických banderovcov, ktorí cez územie Československa prchajú na západ. Chcú nelegálne prekročiť štátnu hranicu a emigrovať do Západného Nemecka. Vďaka podctivej práci príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti a Zemanovej odvahe sa im to však nepodarí. ** ()
Slušne nakrútená krimi epizóda. Tvorcovia v nej opäť ukotvujú v mysli divákov ideoheslá. Ide o nespochybniteľné, generalizujúce pravdy. Prežívajú v knihách, článkoch, vedeckých štúdiách & prednáškach marxistických či poslušne post boľševických historikov. Aby som len jalovo neteoretizoval. V Rubínových krížoch ide o nasledujúce postuláty: a) všetci banderovci boli a sú odporní fašistickí prisluhovači, neštítiaci sa akejkoľvek ohavnosti a zločinu; b) akcieschopní sú len boľševizujúci fízli, stará škola len prizerá a chváli nastupujúce trendy, c) zločinci nemajú žiadnu morálku, ani jej nádych, to komunisti dobre vedia, a režisér skvele podáva. Pretože propaganda, ak má naozaj fungovať, by okrem fráz, viet a poučiek, slúžiacich ideomasáži mala byť obstojne a divácky príťažlivo zvládnutá. Jiřímu Sequensovi st. sa to v niekoľkých epizódach podarilo. V tejto, vďaka démonickému Petrovi Haničincovi, v úlohe hlavného banderovského arcizloducha, tiež. ()
Po slabším minulém díle, výrazné zlepšení. Nejen co se samotné zápletky a atmosféry týče, ale i hereckých výkonů a charakteristik vedlejších postav. Nejlepší byl Petr Haničinec a ten jeho psychopatický výraz, když topil kasaře ve vaně. Mělo to šmrnc, odsýpalo to a hlavně se u toho člověk nenudil. Takže v tomto případě se vracím zpátky k průměru. A pak že černoprdelníci nemyslí jen na prachy a zlato… ()
Galerie (2)
Photo © Česká televize / Jaromír Komárek
Zajímavosti (15)
- Nacisti používajú pištole Walther P38, príslušník SNB na začiatku používa samopal Sa Vz. 24. (ČSFD)
- Pro realizaci úkrytu v areálu kláštera byly vybrány dva objekty, Sázavský klášter a zámek Líšno. (sator)
- Pohřební vůz je prototyp a nachází se pouze v jednom kusu, podvozek je ruský GAZ 69 a karoserie se dělala ve Vysokém Mýtě, měl sloužit v horských oblastech. Vůz je v žalostném stavu v muzeu v Lešanech. (sator)
Reklama