Reklama

Reklama

Alice už tu nebydlí

  • USA Alice Doesn't Live Here Anymore (více)
Trailer

Obsahy(1)

Za roli Alice Hyattové, vdovy která cestuje se svým synem napříč Spojenými státy za lepším životem získala Ellen Burstyn v roce 1974 Oscara za Nejlepší herečku v hlavní roli. Režisér Martin Scorsese dokazuje, že s filmem Alice už tu nebydlí, který se odehrává na americkém jihozápadě je stejně režijně silný, jako ve svých filmech z městského prostředí, jež jsou pro jeho tvorbu typické. Film dokonale vykresluje složitou životní odyseu matky za pomoci výkonů dalších hereckých hvězd Krise Kristoffersona, Alfreda Luttera, Jodie Foster, Harveyho Keitela, Vica Taybacka a Diane Ladd. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (92)

honajz2 

všechny recenze uživatele

SPOILERY Film o ženě, která zpočátku nedokáže žít sama se synem bez manžela a postupně se stává více a více soběstačnou. To je hodně zajímavý námět. Jenže jak ho tady Scorsese podal, to jsem vůbec nepobral. Sice ty herecké výkony jsou slušné, kamera na mě byla poněkud zvláštní, ale nějakou atmosféru místy vytvořit dokázala a nějaká psychologie Alice tam sice je, ale celý ten příběh je divný. Alice žije s hrubiánským manželem Donaldem. Už tady mám problém, jelikož jsem za celý film - ani když chvíli Alice vyprávěla o svojí minulosti - nepochopil, co na něm kdysi vůbec viděla. Jasně, nedokázala si představit žít sama, ale proč zrovna Donald? Nicméně, Donald se pak vybourá, ačkoli je na ni a na syna hnusný tak to Alice obrečí a vyráží i se synem do Monterey, kde se chce vrátit ke kariéře zpěvačky. Po cestě se zastaví ve dvou městech, kde dočasně pracuje, zamiluje se do dvou mužů, z nichž oba se ukáží jako násilnická hovada (ačkoli ten druhý podle mě neudělal nic špatně - vrazil jenom facku tomu klukovi a udělal dobře, protože to byl neskutečně rozmazlený fakan) a ona se pak rozhodně žít jako samoživitelka. Přitom ale sama vlastně vůbec neví, co chce a co by ji udělalo šťastnou - a z jakého důvodu to neví mi tam chybělo. Někteří tenhle film označují jako komedii, jiní jako "feel-good" film, ale pro mě to bylo podivné drama (s nedotaženou psychologií hlavní postavy), které je plné nesympatických a otravných postav a které mi s přibývajícím časem bylo stále více nepříjemné. Byl to však účel? Podle všeho šlo jen o to říct, že ženy můžou žít i bez chlapa, což z toho sice vyvine, ale na úkor mnoha nahodilých událostí a nahodilého chování postav. Proto taky mám problém s psychologií Alice, která tu skutečně je, ale kvůli jejím nahodilým změnám v chování ji jí prostě nevěřím. Nic jiného už z toho ale neplyne a ačkoli zde jsou všichni chlapi zobrazeni jako ta největší spodina, mě byly nesympatické i všechny ženské postavy tady. Nikdo ale nemá na toho malého kluka - asi měl do filmu vnést nějaké humorné prvky, ale takhle otravný a rozmazlený fakan se fakt jen tak nevidí. Alice na něj sice pořád nadává, ale vychovává ho tou "americkou" výchovou, kde na děcko člověk nesmí vztáhnout ruku, ba ani křivého slova mu říct. Přitom tenhle spratek by potřeboval pořádně profackovat, protože u něj ta výchova viditelně selhala. Nevím, třeba je moje chyba, že tenhle film od tak oblíbeného režiséra nejsem schopný docenit, ale kromě té základní myšlenky mi to přišlo prázdné a kromě nepříjemných pocitů ze všech těch nesympatických postav mi to už nic jiného nedalo. Ani road movie to moc nebyla. Přitom ten námět je skvělý a mít pořádný, nechaotický scénář, kde všechny postavy nebudou na přes držku (ale třeba to byl cíl, třeba je Scorsese nepřátelský ke všemu živému podobně jako Trier), tak by ten film mohl fungovat skvěle. Takhle je z toho takové podivné cosi, co se každou chvíli tváři jako něco jiného, ale nepůsobí konzistentně a nic mu nežeru. Navíc i ty dvě hodiny jsou zbytečně moc a v posledních 20 minutách už jsem se dost nudil, proto ani ty slabé 3* nedám. Lepší 2* () (méně) (více)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Sociálna dráma v štýle nového Hollywoodu. A so štipkou road movie a westernu. A s cheesburgermi a diner-om, alebo nejakou jeho variáciu. Posolstvá? Slobodná matka to má ťažké, ak je jeden, dvaja, či sto chlapov debilov, neznamená to, že sa nenájde aj nejaký ten správny. Ak máte 27 a 35-ročná žena vám povie; I don´t date teenagers, stále s ňou môžete skončiť v posteli. Ale bacha, aj dvadsiatnici bývajú ženatí, aspoň v sedemdesiatych rokoch ešte mnohí boli. Ak máte dojem, že ide o film primárne pre ženy, tak scenár je napísaný tak, že si po konci môžu niektorí empatickejší muži povedať, že konečne, aspoň čiastočne, chápu ženy. ()

Reklama

misterz 

všechny recenze uživatele

Tak trochu netradičná road movie. Výborne hrajúcu E. Burstyn tu však svojim zjavom a povahovým charakterom zatienil jej filmový syn - Tommy (Alfred Lutter III). Ten mi tu neskutočne liezol na nervy. Mať takého "drobca" doma, tak lámem nad ním varechu každý deň. A s tým je spojená aj väčšina zaujímavých situácií vo filme - konfrontácia medzi matkou a synom tu bola jedinečná, všetko ostatné bolo len také krovie, ktoré miestami trochu nudilo. Aj napriek tomu si však myslím, že si nadpriemerné hodnotenie snímok zaslúži. 75/100 ()

JayZak 

všechny recenze uživatele

Pro Scorceseho netypické téma těžkého údělu ženy v podání Ellen Burstynové, která svůj výkon provedla téměř bezchybně. Ale přesto mi tohle dílko úplně nesedlo, bylo zde na můj vkus až moc pláče a celkově je to film spíš pro ženy (kdo by to byl řekl, že to někdy prohlásím o Scorceseho filmu), které si jej podle mě vychutnají víc. 3,5* ()

ORIN 

všechny recenze uživatele

Námětově trochu odlišný, stylisticky ale stále ten "stejný" Scorsese. Již úvodními titulky a první scénou ukazuje svou režijní brilantnost, kdy krátkou zmínkou dětství hlavní hrdinky Alice upomíná na klasická 40. léta a jejich uzavřenou formu (formát 4:3), aby pak skokem do 70. let a kamerovou jízdou na domy v Socorru za zvuku All the Way from Memphis od MOTT THE HOOPLE připomněl totální obrat do formy otevřené. Jako v předešlých Scorseseho filmech i zde hraje dominantní roli právě hudební soundtrack, což je ještě umocněno tím, že pro hlavní hrdinku je muzika téměř jediným možným živobytím. Scorsese využívá hudebního podkladu jako důležitého charakteristického prvku oné doby. A tak můžete po několika letech od zhlédnutí zapomenout na dokonalost jednotlivých technických parametrů, stylistickou opojnost či obsahovou mnohovrstevnatost, v hlavě vám ale budou stále znít songy jako The Plea od CHANTELES (Kdo to klepe na moje dveře), Jumpin' Jack Flash od ROLLING STONES (Špinavé ulice) nebo již zmíněný All the Way from Memphis od MOTT THE HOOPLE. ()

Galerie (19)

Zajímavosti (13)

  • Snímek byl nominován na tři Oscary. Nominaci v sošku Oscara proměnila pouze Ellen Burstyn v kategorii nejlepší herečka. Diane Ladd v kategorii herečka ve vedlejší roli a Robert Getchell v kategorii původní scénář již tak úspěšní nebyli. (contrastic)
  • Film byl prvním mezinárodním úspěchem Martina Scorseseho, jemuž také umožnil nezávislost pro natočení jeho slavného Taxikáře. (Terva)

Reklama

Reklama