foto

Jodie Foster

  • nar. 19.11.1962 (54 let)
    Los Angeles, California, USA
  • Sdílet na Twitteru
  • Sdílet na Facebooku

Biografie

Ctižádostivá, inteligentní a extrémně introvertní chladná kráska, která většinou poutá pozornost jen prostřednictvím svých filmů.
 
Mohla by být téměř dalším filmovým ideálem drobné modrooké plavovlásky, ale Jodie Foster se důsledně vyhýbá jakýmkoli romantickým komediím a přenechává je kolegyním jako Meg Ryan. Právě ona přitom odmítla roli Annabel ve westernové komedii Maverick a Jodie ji bez potíží převzala. Role v Taxikáři, Kontaktu, Mlčení jehňátek nebo Znásilnění ji staví na pozici nejrespektovanějších osobností Hollywoodu. Nehraje moc často, ale filmy, ve kterých se objeví se stávají nezapomenutelnými. Jodie Foster mimo to absolvovala na Yaleské univerzitě, má příjemný vzhled, herecký talent aniž by kdy brala hodiny herectví, dva Oscary v kapse a je jedna z nejlépe placených žen Hollywoodu.
 
Narodila se jako nejmladší ze čtyř sourozenců a vyrůstala s matkou, protože se rodiče rozvedli ještě před jejím narozením. Otec Lucius Foster III., obchodník s realitami se s rodinou příliš nestýkal a Jodie s matkou Evelyn, filmovou publicistkou trávila všechen čas v kině. Už v raném dětství se na ni přenášela matčina celoživotní láska k temným francouzským filmům padesátých a šedesátých let. Malá dívenka Jodie už ve třech letech četla a aniž by pro to něco víc dělala, byla ve škole vždycky nejlepší. Ve třinácti mluvila plynně francouzsky a v roce 1980 absolvovala na prestižním francouzském lyceu v Los Angeles, samozřejmě jako nejlepší z ročníku a rozhodla se studovat anglickou literaturu na Yaleské univerzitě. Současně se už od svých tří let objevovala v televizních reklamách, stejně jako její bratr Buddy, celým jménem Lucius Foster IV. Ostatně přezdívky jsou v rodině Fosterů běžným zvykem. Jodie se původně jmenuje Alicia Christian, matce Evelyn se říká Brandy, na Jodiinu sestru Constance volají Connie a kdo ví, jak se jmenují a oslovují prarodiče... Se svým jediným bratrem není v právě nejlepším vztahu, zvláště od doby, kdy Buddy vydal její neautorizovanou biografii, v níž ji označil za homosexuální. Jodie se nechala slyšet, že takovou knihou zlomil srdce jejich matky a popřela v ní popisované informace.
 
V roce 1969 si odbyla televizní premiéru v epizodě sitcomu Mayberry R.F.D, a když v průběhu svého hektického dětství načerpala dost obdobných zkušeností, získala svou první filmovou roli v disneyovské rodinné podívané Samantha a Napoleon (1972) o přátelství dvou dětí a starého dobráckého lva. Rok na to si zahrála lásku Toma Sawyera v muzikálovém zpracování Twainova románu Tom Sawyer. Díky své dokonalé francouzštině získala roli ve svém prvním francouzském filmu Moi, fleur bleue (1977) a natočila několik písní. Vedle dalších méně podstatných rolí následovalo Scorseseho drama Alice už tu nebydlí. I vedle hvězd Krise Kristoffersona a Ellen Burstyn, která byla oceněna Oscarem dokázala dvanáctiletá Jodie zazářit natolik, že ji Scorsese svěřil roli dvanáctileté prostitutky Iris ve svém Taxikáři (1976). Než se mohl zrodit její první slavný film, musela dokonce podstoupit psychologické vyšetření, zda je schopna zvládnou případné trauma plynoucí ze ztvárnění dětské prostitutky. Výsledkem nebylo trauma, ale první nominace na Oscara. Taxikář do jejího života nezasáhnul tolik ani nominací ani očekávaným traumatem, ale možností ztvárnit tolik odlišnou roli oproti hercově podstatě. Tehdy se herectví  pro Jodie stalo prací. Už nikdy víc nebylo jen zábavou, když řekla „Tento film kompletně změnil můj život. Bylo to poprvé, kdy po mě někdo chtěl vytvořit postavu, která byla úplně jiná, než jsem já.“ Hrála v té době velmi často a až do dospělosti ze svých zisků živila celou rodinu.
 
„Nejsem extrovert, nevykládám vtipy a netancuji po stole.“
 
Na konci sedmdesátých let na čas zmizela z plátna a věnovala se studiu, v médiích však její jméno zaznívalo ještě častěji, tentokrát v souvislosti s atentátem na prezidenta USA Ronalda Reagana, který spáchal její fanoušek John Hinckley ve snaze mladé herečce zaimponovat. Posílal Jodie množství dopisů a pak jednal po vzoru Taxikáře, kde se Robert De Niro pokusí zastřelit prezidentského kandidáta. Osmnáctiletá studentka se prý rok vzpamatovávala z takového nepřímého zásahu do jejího života a vpádu novinářů, kteří obléhali její studentský pokoj na koleji a prožívala skutečné trauma také mimo filmový příběh. Své pocity tehdy publikovala v časopise Esquire pod názvem „Proč já?“ V roce 1988 si vyzkoušela další postavu, kterou bychom mohli označit za traumatizující, prostořekou a ne zrovna vzdělanou servírku Sarah, která se stala obětí několikanásobného znásilnění (Znásilnění). Film sledující vývoj vztahu mezi jednoduchou Sarah a její advokátkou vynesl Jodie prvního Oscara. Další zlatý Oscar na sebe nenechal dlouho čekat, protože v roce 1991 se na plátnech kin objevila její úplně nejslavnější postava nadané studentky na akademii FBI Clarise Starling, pátrající po masovém vrahovi (Mlčení jehňátek). Ve stejné době si třicetiletá Jodie Foster vyzkoušela první režijní pokus Človíček Tate, vyprávějící o malém geniálním chlapci a jeho vztahu k matce, kterou si Foster sama zahrála. Poprvé tak projektovala své osobní pocity a zkušenosti do filmu. Osamělost nadaných dětí a vlastně celého života výjimečných lidí ji stále přitahuje.
 
Uzavřená Jodie má ve své filmografii štěstí na role prostitutek, další si zahrála u Woodyho Allena ve Stínech a mlze (1992) a ve westernové komedii Maverick s Melem Gibsonem mazanou Annabel. Takové role Jodie používá téměř jako terapii, protože během natáčení je pravidelně nervózní a své vlastní emoce není schopná veřejně projevovat. Ve stejném roce stačila kromě okouzlující Annabel získat další oscarovou nominaci za roli přírodní bytosti v dramtu Nell o vztahu ženy, která vyrostla uprostřed lesa a ničivé civilizaci. Podruhé se ujala režie, která ji naplňuje ještě více než herectví v Domů na svátky. Rodinné drama o vztazích, traumatech, osamělosti a sexuálních orientacích se odehrává na Den díkuvzdání a Foster do něj mohla opět projektovat vlastní pocity. Osamělost prožívá i její astronomka Ellie Arroway hledající mimozemské civilizace v Zemeckisově Kontaktu. Režisér se nechal slyšet,  Jodie je jedna z mála hollywoodských hereček, která umí sama dát dohromady smysluplnou větu a pak ji ještě vyslovit.
 
Historická dramata s romantickou zápletkou jí ale zrovna nejlépe nevyházejí, Návrat Sommersbyho s Richardem Geerem se nesetkal s příliš velkým ohlasem a ani se snímkem Anna a král Jodie neměla mnoho štěstí. Kvůli natáčení strávila i se synem Charlesem pět měsíců v jihovýchodní Asii, ale nákladná produkce moc nevydělala, navíc v Thajsku byl snímek zakázán, protože přesně nezobrazil historické souvislosti. Alespoň za kostýmy a výpravu sklidil dvě oscarové nominace a sama Jodie si za roli vydělala 15 milionů dolarů.
 
„Rozhodně se necítím jako feministka.“
 
Do třiceti získala dva Oscary, po čtyřicítce ale klade na první místo své děti, omezila činnost své  produkční společnosti Egg Pictures i herecké aktivity. Svého snu se však rozhodně nevzdává, dokonce ani když proti němu protestují členové židovské ligy. Jejím snem je totiž natočit biografický film o německé filmařce Leni Riefenstahl, která do filmu sice přinesla jisté pokroky, ale v kontextu s prezentací Hitlerova režimu za druhé světové války. Osobnost filmařky, která zemřela ve stojedna letech tolik provokuje především tím, že nikdy nevyjádřila lítost, nad souvislostmi svých činů. Jodie Foster si je však jistá, že snímek dokáže zvládnout herecky, produkčně, režisérsky i eticky. Ví, co dělá, když po roli v Kontaktu odmítla hrát v pokračování Mlčení jehňátek, protože ji postava Clarice Starling už dál nezajímala. Je jí jedno, co se o ní říká a píše, chová se tak, jak to vyhovuje jí. Letos se dala do režírování Claire Danes, Meryl Streep a Ewana McGregora v dramaru Flora Plum z prostředí cirkusu třicátých let. Režírování ji prý naplňuje energií mnohem více než herectví a říká „nikdy jsem si nemyslela, že budu herečka. Vždycky jsem chtěla pracovat u filmu, ale jako scenáristka nebo režisérka. Nicméně začala jsem s herectvím brzy a dělám to ráda, protože film miluji.“
 
O Jodie Foster se nedá tak snadno říct do jaké epochy hollywoodských hvězd patří, už proto, že se hvězdám vůbec nepodobá. Ve třiačtyřiceti letech vypadá stále dobře, ačkoli většinou neuvažuje nad tím, jak vypadá a co má na sobě. Pro příležitosti, jako je přebírání Oscarů se však dokáže obléci do lehkých, těsných a sladěných šatů a na večírky stejně nikdy nechodí. Pracuje od devíti do pěti a make-up a zajímavé šaty pojí jedině se svou prací. Mezi své přátele zařadí jen málokoho a tvrdí o sobě, že je strašně nudná. Sběratelka zajímavého kuchyňského nádobí si prý velmi užila těhotenství se synem Charlesem a proto se brzy rozhodla pro druhé dítě. Po narození Charlese (1998) se vrátila v Úkrytu Davida Finchera, který se několik týdnů držel v čele návštěvnosti amerických kin. Temný thriller o matce, skrývající se s dcerou v utajené bezpečnostní místnosti natočila právě v době, kdy čekala druhého syna Kita (2001). Nejprve se média s nadšením zabývala úvahami, zda někdy někdo viděl Jodie Foster s mužem, spekulovala o umělém oplodnění, ale protože Jodie má úspěch ve všem co dělá, povedlo se jí i to, že už se jí dnes nikdo neptá na neznámého otce jejích dětí, na její sexuální orientaci nebo na fakt, že syny vychovává se svou přítelkyní. Taktika ignorování všetečných dotazů spojená s poklidným životem se zřejmě osvědčila. Žádné fámy, ale jen role a filmy, o kterých se mluví. Naposledy poutala pozornost menší rolí ve francouzském dramatu Jean-Pierre Jeuneta Příliš dlouhé zásnuby a nyní se vrací v thrilleru Tajemný let. Jodie Foster zřejmě sleduje především cíl, který vyjadřuje stručným přáním „Toužím po obyčejném lidském štěstí.“

Jana "Jeanne" Krátká

Herecká filmografie

Filmy

2013 Elysium
2011 Bůh masakru
Pan Bobr
2009 Mateřské galeje
2008 Zapomenutý ostrov
2007 Mé druhé já
2006 Spojenec
2005 Tajemný let
2004 Příliš dlouhé zásnuby
2003 Abby Singer
2002 Skandál v katolické škole
Úkryt
1999 Anna a král
1997 Kontakt
1994 Maverick
Nell
1993 Návrat Sommersbyho
1991 Človíček Tate
Mlčení jehňátek
Stíny a mlha
1990 Hra s ohněm
1989 Rabbit Ears: The Fisherman and His Wife
1988 Návrat do rodného města
Znásilnění
1987 Pět rohů
Siesta
1986 Šokovaná
1984 Hotel New Hampshire
Krev těch druhých
1983 Svengali (TV film)
1982 O'Hara's Wife
1980 Carny
Liščata
1977 Candleshoe
Casotto
Moi, fleur bleue
1976 Bugsy Malone
Děvčátko, které bydlí na konci ulice
Ozvěna léta
Podivný pátek
Taxikář
1975 Secret Life of T.K. Dearing, The (TV film)
1974 Alice už tu nebydlí
Smile Jenny, You're Dead (TV film)
1973 Alexander, Alexander (TV film)
One Little Indian
Rookie of the Year (TV film)
Tom Sawyer
1972 Kansas City Bomber
Napoleon a Samantha
1970 Menace on the Mountain (TV film)

TV seriály

2009 Simpsonovi (TV seriál)
Čtyři velké ženy a manikura (S20E20)
1997 Akta X (TV seriál) - vyp.
Nikdy více (S04E13) - vyp.
1974 Paper Moon (TV seriál)
1973 Addams Family, The (TV seriál)
Bob & Carol & Ted & Alice (TV seriál)
Love Story (TV seriál)
1972 Amazing Chan and the Chan Clan, The (TV seriál)

Dokumentární

2014 Reel Herstory: The Real Story of Reel Women
2007 AFI's 100 Years... 100 Movies: 10th Anniversary Edition (TV film)
100 filmů a jeden pohřeb
2006 Boffo! Tinseltown's Bombs and Blockbusters
2005 The 100 Greatest Family Films (TV film)
2004 Cutting Edge: The Magic of Movie Editing, The
2001 Cleopatra: The Film That Changed Hollywood (TV film)
2000 Režiséři: Martin Scorsese
What Lies Beneath: Constructing the Perfect Thriller (TV film)
1999 Celebrity Profile (TV seriál)
Making 'Taxi Driver'
Peter O'Toole - portrét (TV film)
Saturday Night Live 25 (TV film)
The Directors (TV seriál)
1998 AFI's 100 Years... 100 Movies: The Antiheroes
Everest: The Death Zone (TV film)
Three Gorges: The Biggest Dam in the World (TV film)
Uttmost, The
1995 Hollywood's Most Powerful Women (TV film)
1994 All About Bette (TV film)
Century of Women, A (TV seriál)
1993 It Was a Wonderful Life
1991 Siskel & Ebert: Actors on Acting (TV film)
1987 Biography (TV seriál)
1982 Hollywood's Children - a.z.

TV pořady

2013 Zlatý Glóbus 2013 (TV pořad)
2012 2012 MTV Movie Awards (TV pořad)
2011 American Cinematheque Tribute to Robert Downey Jr, The (TV pořad)
2010 Zlatý Glóbus 2010 (TV pořad)
2008 The Doctors (TV pořad)
2007 BAFTA Film Awards 2007 (TV pořad)
Rencontres de cinéma (TV pořad)
The Graham Norton Show (TV pořad)
Willkommen Österreich (TV pořad)
79. Annual Academy Awards (TV pořad)
2005 Made in Hollywood (TV pořad)
2003 AFI's 100 Years... 100 Heroes & Villains (TV pořad)
La méthode Cauet (TV pořad)
2002 Eigo de shabera-night (TV pořad)
74. Annual Academy Awards (TV pořad)
2000 Rove Live (TV pořad)
1997 American Film Institute Salute to Martin Scorsese, The (TV pořad)
1994 All-Star 25th Birthday: Stars and Street Forever! (TV pořad)
1993 Noční show Davida Lettermana (TV pořad)
The 65th Annual Academy Awards (TV pořad)
1992 Noční Show Jaye Lenoe (TV pořad)
1990 Tonight Live with Steve Vizard (TV pořad)
1985 Larry King Live (TV pořad)
1984 Cinema 3 (TV pořad)
1976 La nuit des Césars (TV pořad)
1975 Le journal de 20 heures (TV pořad)
1971 Film '72 (TV pořad)

Režijní filmografie

Filmy

2016 Hra peněz
2011 Pan Bobr
1995 Domů na svátky
1991 Človíček Tate

TV seriály

2014 Domek z karet (TV seriál)
Chapter 22 (S02E09)
Orange Is the New Black (TV seriál)
Thirsty Bird (S02E01)
2013 Orange Is the New Black (TV seriál)
Lesbian Request Denied (S01E03)
1983 Příběhy z temnot (TV seriál)

Producentská filmografie

Filmy

1986 Šokovaná

Fanoušci tvůrce

<< 1-20 >>
všichni fanoušci
(4 600)
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace