Režie:
Martin ScorseseScénář:
Paul SchraderKamera:
Michael BallhausHudba:
Peter GabrielHrají:
Willem Dafoe, Harvey Keitel, Verna Bloom, Barbara Hershey, Roberts Blossom, Gary Basaraba, Barry Miller, Paul Greco, Irvin Kershner, Victor Argo, John Lurie (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Odhalte, duševní rozpolcení doprovázející Ježíše Krista na jeho cestě při hledání životního poslání. Příběh zachycuje situace, kdy čelí stejným pokušením jako obyčejný člověk. Pochybuje o sobě samém a vzpírá se úkolu, k němuž byl předurčen Bohem. Film natočený podle románu Nikose Kazantzakise je provokujícím, zároveň však působivým a obohacujícím dílem. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (443)
Film pro ty kdo chtějí přemýšlet. Nevěřil jsem že je nějaký lepší film o Kristovi než Ben-Hur. Aspon dokud jsem neviděl tohle. Martin Scorsese mě opět mile překvapil. A Will Defoe je prostě úžasný. Ježíš je tu popsán jako člověk. Člověk nikoliv neomylný a neochvějný syn boži. Člověk sžíraný pochybnostmi a nedůvěrou. Člověk tápající a plný otázek na které nemůže najít odpověd. Kapitolou samo o sobě je závěr filmu ve kterém vše dopoadne možná uplně jinak než divák čeká. ALe nebudu prozrazovat. ()
Věhlasný Martin Scorsese natočil film o největší historické celebritě. V jeho tvorbě se dá vysledovat jistá pravidelnost. V každé dekádě natočí poctu nějaké významné postavě. V 90. letech Dalajláma, v roce 2004 přidal Howarda Hughese a v roce 1988 po kristu si umanul točit o tomhle velikánovi. Přiznám se že nejsem žádný velký znalec písma svatého, ale dle mého soudu takhle nějak to tehdy mohlo být. Trošku mě zpočátku ovlivnilo, že jsem jako první viděl Gibsonovu řezničinu Umučení Krista. Scorsese pojímá film přecejen daleko více globálně. Samotnému utrpení Krista se věnuje asi v 10 minutách a to včetně visení na kříži. Těžko jsem se dokopával k tomuto filmu, ale nakonec jsem rád že jsem jej viděl. Filmová kvalita bezesporu veliká. 80% ()
Niekto by povedal, že len tupo nasledujem cirkevné dogmy, keďže som sa tomuto racionálne prepracovanému posúdeniu života Krista odvážila dať "len" 3*, ale musím zmiesť tieto mylné dojmy, pretože s diametrálne odlišným výkladom Ježišovho života žiaden veľký problém nemám. Toto je snáď prvý film, ktorý v mojich očiach dokazuje, že audiovizuálny aspekt dokáže predčiť samotný obsah, a preto Umučenie Krista (hoci nemá potrebu rozvrátiť tisíce rokov zaužívané) pre mňa predstavuje omnoho plnohodnotnejší filmový zážitok a zodpovednosť na tom nenesie len krutý (ale pravdivý!) naturalizmus scén. Posledné pokušenie disponuje perfektným scenárom a zamyslenia hodnými situáciami - obzvlášť mi imponovalo, že Ježiš tu vystupuje ako človek, ktorý pochybuje, má strach splniť vôľu Boha (čo je dosť diskutabilné, pretože takéhoto Ježiša vidíme aj v Umučení) a zároveň je opantaný vášňami, pochybnosťami a úzkosťou... James Caviezel je ale nekompromisne najlepším predstaviteľom Krista a jeho utrpenie a beznádej som mu verila tisícnásobne viac. Dafoe ma iritoval a neozbrojil ma charizmou, aká by z Krista mala vyžarovať. 3 hviezdy dávam vlastne "len" za to, že ten film rozmýšľa a je nekonvenčný, ale emocionálne ma to v žiadnom prípade "nerozpitvalo", za čo môže aj strohá forma. Keď si spomeniem na Umučenie, ktoré ma pohlcovalo Caviezelovým hereckým majstrovstvom, keď si spomeniem na symbolické zlo, obšmietajúce sa pomedzi židovský ľud či prekrásnu, úzkostnú scénu v Getsemanskej záhrade, tak Posledné pokušenie vo mne zďaleka neprehĺbilo toľko silných emócií. ()
Vskutku nebývalý pohled na Ježíše Krista. Avšak není se vlastně čemu divit. Celá staletí se teologové mezi sebou rafali o to, zda byl Ježíš člověk, Bůh, obé najednou, a co pak víc. Otázky, které asi obyčejní lidé příliš neřeší. Církev nakonec dospěla k závěru (poměrně brzo), z něhož se dnes odvíjejí všechny pohledy na danou problematiku, z něhož dodnes vyvozujeme naše vnímání Ježíše jako bohočlověka. Věřícímu nezbývá, než přijmout, věřit a nechápat. To ale dost dobře nejde, a tak abychom Ježíše mohli přijmout, stále dokola o něm a o jeho poslání přemýšlíme. Kazantzakis i Scorsese z Ježíše udělali člověka takřka takového, jací jsme my. Plného pochyb, tužeb a nejasných přání, který se sám musí rozhodovat, přemýšlet a trápit. Na konci filmu se pak opakují častá zamýšlení nad původem a především důvodem křesťanství, nad tím proč je a proč je tak jiné než ostatní náboženství. Tady opravdu nevím, jak hluboce jsou tyto otázky zasazeny a jakou nabízejí odpověď. Pro mne jen jedinou, křesťanství rozhodně není náboženství od lidí! ()
Obdiv a nezájem. Toť už klasická charakteristika mého přístupu k filmům Martina Scorseseho. Objektivně uznávám, že jsou perfektně zvládnuté, ale osobně si je prostě nedokážu správně naplno užít. Poslední pokušení Krista ode mne schytalo ještě poměrně vysokou hodnotící známku hlavně za ta překvapení v závěrečné části - opravdu vychytralý scénář. Znovu si jej ale pravděpodobně nepustím. ()
Galerie (65)
Zajímavosti (40)
- Martin Scorsese nezakázal kouření na place jen kvůli svému astmatu, ale především proto, aby paparazzi nevyfotili Ježíše a další historické postavy s cigaretou v puse. (brit84)
- Natočiť tento film vraj bolo Scorseseho detské želanie. Štúdio Universal Pictures mu však pôvodne nechcelo zveriť takýto projekt do rúk, nakoniec však po vzájomnej dohode odsúhlasilo réžiu tohto filmu s podmienkou, že hneď po tom natočí remake filmu Mys Hrôzy (1962). (srbak)
- Režisér Martin Scorsese venoval filmu 10 rokov príprav. (Raccoon.city)
Reklama