Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dramatický film o dvou důstojnících napoleonské armády, kteří jeden na druhého útočí v nelítostných soubojích. Jejich spor začal maličkostí, ale vzrostl v posedlost, která ovládla životy obou mužů na dlouhých 30 let. Film natočený podle povídky Josepha Conrada vypráví o vášni, cti a nenávisti. Na Vás čeká úchvatně vizuálně zpracovaný příběh s nečekaným koncem. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (236)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Každý významný režisér měl za sebou svůj debut. Pro Ridleyho Scotta to ještě před Blade Runnerem a Vetřelcem byli Soupeři. Už u něho Scott projevil svůj výrazný talent pro vizuální vyprávění, kdy se svým svým režijním debutem uvedl jako tvůrce, který má filmovému světu co nabídnout. Když si člověk uvědomí, co vše Ridley filmovému světu daroval, všem je okamžitě jasné, že Soupeři byli předzvěstí výrazné práce výrazného tvůrce pro kinematografii.   Už u Soupeřů Ridley předvedl svůj výrazný vizuální cit, který byl v pozdějších letech u jeho tvorby tolik výrazný. Harvey Keitel a Keith Carradine byli tehdy pro Ridleyho Scotta tou pravou castingovou volbou, kteří do svých rolí dali to nejlepší a procítěný konflikt dvou šermířů tak fungoval přesně tím ideálním způsobem. Scottův celoveční debut působí skutečně procítěně, dojmem, že do konfliktu dvou odvěkých nepřátel dává dostatečně moc. Film je možná až příliš silných témat, jehož témat Scottův celovečerní debut nedosahuje, minimálně solidní základ je ovšem cítit. A Scottův debut je v mnoha ohledech tím správným způsobem emocionálně působivý.     Soupeři v podstatě vyznívající jako typický film Ridleyho Scotta. Vizuálně působivý s myšlenkami, které více či méně působí na diváka. Ridley ovšem už při svém debutu dokázal solidně prodávat atmosféru, pocit, že se skutečně vracíme do časů Napoleona. Výpravou, kostýmy i dobovou atmosférou.   Nedá se přitom vyloženě říct, že by se Ridley u svého debutu u diváka krve dořezal. Stěžejní roli sice v Soupeřích hraje nenávist, oněch konfrontací dvou důstojníků ovšem ve finále není vyloženě mnoho. Velmi snadno se dá dokonce argumentovat, že se v jistých momentech v tom filmu ´´ neděje nic ´´. Teprve finále dostojí potenciálu, kterého tato adaptace románu Josepha Conrada mohla dosáhnout.   Jde vlastně o Ridleyho v rozjezdu, už zde se ovšem i díky získání ceny za nejlepší debut na Filmovém festivalu v Cannes provedl jako tvůrce se solidní budoucnosti. Ridley Scott přitom nikdy nepatřil mezi režiséry se zcela automaticky znatelným rukopisem, právě solidní vizuál a především bravurní práce s herci je u jeho filmů v podstatě denním chlebem. Každý šermířský souboj je pojat trochu jinak a finále je skutečně silné. Menší potíž možná tkví v tom, že cokoliv co předchází finále zase tak moc silné není, přesto šlo pro Ridleyho Scotta o solidní tvůrčí start, kterým naznačil, že skutečně předvede velké věci. A v současnosti po filmech jako Vetřelec, Blade Runner, Thelma a Louise, Černý ještřáb sestřelen, Hannibal, Království nebeské, Americký gangster či Marťan všichni víme, že Ridley velké věci předvádí dodnes. I přes pár lehkých přešlapů.   Solidní debut, který sice má své mouchy, skutečně ovšem předvedl výrazný tvůrčí talent, který dnes stále točí film za filmem. Soupeři jsou vizuálně půvabný film, který možná potenciál námětu nevytěžil na 100%, i po 45 letech ovšem obstojí u diváka úplně v pohodě..... ()

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Ridley Scott, totiž hlavní důvod se dívat, zůstal ve stínu mého zájmu, když se na scéně zjevili dva muži - Keith Carradine a Harvey Keitel, jejich výběr byl trefou do černého a i když jsem z jejich kočkování v takovém rauši nebyla, chtěla bych především Keitelově postavě posedlé likvidací svého soka vidět do hlavy. Co ale neodiskutovatelně přispělo k nejvyššímu hodnocení byla vizuální stránka, musím se opakovat po ostatních, ale kdo to neviděl, neuvěří. Kdekoli dáte stopku, máte obraz, nádherný obraz. Jenom to nebe - od bílé, přes šedou, fialovou, modrou, zlatou až po černou .... nemám slov, to se musí vidět. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Před dávnými lety tuto Scottovu prvotinu dávali na ČT2, a už tehdy mě dostala svou vizuální krásou a nádhernou zápornou rolí Harvey Keitela. Jeden z nejlepších Scottových filmů. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Ridley Scott ve svém debutu více „maluje“ než vypráví, což je vzhledem k atraktivnímu historickému kontextu trochu škoda, mrazivé dokonalosti obrazů (obzvlášť těch zimních) to ale nijak neškodí. Trojhvězdičkový základ za slast vizuální bych rád obohatil hvězdičkami za slast zvukovou (invenčnější hudba) a slast intelektuální (méně monotónní zápletka). Bohužel nemohu. 70% Zajímavé komentáře: tron, Shaqualyck, Sheldra, tartan ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Môj veľký dlh Majstrovi konečne splatený. Prehliadka Scottových možností a úžasného výtvarného cítenia trpí pomerne nezaujímavým príbehom o dvoch neustále súperiacich husárskych kohútoch - vývoj v ich vzťahu a v charakteroch postáv nastane bohužiaľ až v záverečnej dvadsaťminútovke, dovtedy je to pomerne nezáživný sled opätovných stretnutí a duelov (tie sú nápadité a každý výrazne iný). Dvaja hlavní predstavitelia predvádzajú lepšie šermiarske než herecké výkony. Napriek tomu to Scottova réžia a zmysel pre dobovú atmosféru držia vysoko nad priemerom. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $900,000║ už tu Ridley Scott potvrdil svoju režisérsku obratnosť, dej jednoduchý ale za to tu je výrazný výborný vizuál a aj akčných dravosť scén, plusom aj herecké obsadenie /70%/ ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Nebojím se a půjdu do mírně nadhodnocených 4*, které však s chutí Ridleymu daruji. Soupeři jsou vcelku ojedinělým filmem, který představuje období hrdosti a posedlosti reputací, která nekončila ani po smrti. Film pracuje se silnými tématy, které však v několika chvílích nevyužívá dostatečně, ale vše je vynahrazeno dokonalým závěrem, přesně v souladu s myšlenkami a nádechem celého snímku. Těžší debut si asi nemohl Scott vybrat a to nejen z důvodů tématu, ale i prostředí, kde střídá napoleonskou francii s Ruskem a v závěru se nebojí "posledního duelu" odvěkých rivalů na zničeném hradě připomínající skotské/anglické prostředí. Nepomáhá mu ani slabší scénář, který témat příběhu využívá, ale nedostatečně rozvíjí některé charaktery a nutí diváka přečkat slabší okamžiky. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Opravdu vynikající celovečerní debut Ridleyho Scotta! Jeden z nejlepších příběhů o posedlosti a zarputilosti...vsazený do kulis historického kostýmového dramatu...s takovým až westernovým feelingem...něco ze Stanleyho Kubricka...Ridley Scott naznačil už svým prvním filmem, jak výborným bude režisérem! ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Scottovi se v celovečerním debutu o celoživotní rivalitě dvojice husarů podařil husarský kousek. Natočil totiž velmi dobrou (takřka) televizní inscenaci, která však po sobě stejně zanechá pachuť promarněného terna. Soupeři mají své momenty. Jak ty silné, tak i ty slabé. Ty první nastanou vždy, když se proti sobě postaví velmi dobře obsazené ústřední duo a nastanou souboje samotné. V tu chvíli by se atmosféra dala krájet. Mezi ty horší momenty patří nepřítomnost tempa a vůbec celkově prapodivná dějová upachtěnost. Je to taková beta verze francouzských klasiků, akorát bez té osudovosti. Tady se dalo ještě zapracovat, ale možná je to tím, že jsem tak nějak čekal, že si v průběhu let D'Hubert s Feraudem nevědomky prohodí motivace. Scott je rozpočtem držen hodně u země a co v něm vizuálně je, ukáže vlastně až v předposledním záběru. Tam už by ho člověk i poznal. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Harvey Keitel hraje ultimátního pruďase a magora, který je závislý na soubojích. Je ale docela upozaděn, jelikož hlavní postava je sympatický Keith Carradine. Líbilo se mi, jak se vše odehrávalo v týlu a na dovolené, takže byla možnost vidět chod armády, když se zrovna nebojuje. Pořád je hospůdka a markytánky. Pasáž v Rusku, pak byla docela drsnej kontrast. Samotné souboje těchto dvou, které postupně získávaly více a více slávy musely být pro chudáka Carradinea docela psychicky náročné. Bral to ale docela dobře, a ke konci mi přišlo, že už se tak rezignovaně gebil. ()

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Pche! Základní myšlenka je dobrá, ale dalo se z ní vytěžit mnohem více. Scenárista tady neudělal nic. V celém filmu se odhraje asi čtyři nebo pět poměrně krátkých soubojů a zbytek se zabývá osobními záležitostmi obou mužů ( vlastně se tam těch 95 minut nic neděje ). Ridley Scott se snaží - moc pěkná kamera, prostředí -, ale tenhle film to nezachrání. Jen závěrečný souboj v ruinách hradu dává tušit, co z tohoto filmu mohlo být. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Chladně odvyprávěný příběh dvou nesmyslně soupeřících jedinců. Bez důrazu na jedinou z postav a překvapivě zrádným koncem. Právě od Scotta bych takto odměřené řemeslo nečekal. Silvestrovská projekce 2008 ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Myslel som si, že patrím len sám sebe.“ O dva roky starší BARRY LYNDON ma bavil viac (vlastne oveľa viac), ale porovnávať šialeného génia Kubricka s KÝMKOĽVEK, vrátane Ridleyho Scotta, je trápne. Áno, scenár SÚPEROV (Conradovu knižku som nečítal) je dosť... slabý. De facto pozostáva zo zarážajúco nudného sledu šermiarskych scénok (len raz za čas sa dostaví zaujímavejšia scénka, napríklad „Ruský pobyt“). Zarazí aj neprepracovaná psychológia postáv, najmä čo sa týka Harveyho Keitela ako psychopata, mysliaceho si, že ako jediný na planéte dostatočne chápe pravý význam slovného spojenia „mužská hrdosť a česť“. V tomto smere sa mi podstatne viac páčil Keith Carradine a nie iba preto, že je to kladnejšia postava, ale preto, že je realistickejšia. Na scenári ma príjemne prekvapila už vtedajšia Scottova nedoslovnosť: mnohí diváci nezvládnu fakt, že sa nedozvedia, čo sa medzi 15 rokov súperiacimi mužmi vlastne stalo (!). Preto, lebo film (z ktorého sála typický scottovský silný vizuál) nepozerali pozorne. Nestalo sa NIČ. Niekedy je hranica medzi priateľstvom, rešpektom a celoživotnou nenávisťou prosto až desivo tenká a nikto nevie, kedy do toho spadne ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Scottův debut představuje dokonalé zpřítomnění jeho předností. Bývá totiž neadekvátně přeceňován jako režisér autorského typu, ačkoli při tom nemá žádný výrazný rukopis, nejen co do témat, ale i formálního uchopení. Naopak Scott je vynikající režisér ve smyslu zastřešující autority, která dokáže z jakéhokoli scénáře vydolovat maximum jeho potenciálu a sjednotit náležité talenty jednotlivých kreativních složek filmové tvorby k jeho naplnění. To by v ideálním případě mělo být definicí každého režiséra, ale při pohledu na jakýkoli korpus kinematografie je patrné, že takovíto režiséři jsou velmi vzácní. Ve svém prvním celovečerním projektu se Scott chopil scénáře podle literární předlohy Josepha Conrada a příběh o fanatické umanutosti ideálem cti a hrdosti proměnil do komorního spektáklu. Navzdory skromnému rozpočtu, respektive při dokonalém zhodnocení jeho možností pak ze "Soupeřů" vytvořil intimnější variaci "Barryho Lyndona". Podobně jako Stanley Kubrick se také Scott inspiroval v konkrétních malířských plátnech z období děje, jen namísto velkolepých fresek sáhl po menších krajinkách. Proti této estetické referenci Scott postavil detailní realismus v rovině kostýmů i choreografie soubojů. To vše pak dává o to více vyznít nenápadně důmyslnému i důvtipně zábavnému scénáři, který právě díky proměnám životního stylu i postupného společenského vzestupu ústředního hrdiny staví ústřední motiv cti do zcela absurdního světla. Škrobenost samozvaně kultivovaného světa oficírů napoleonské éry spolu s estetickou vytříbeností zdejších výjevů slouží jako sarkastický kontrast vůči umanutému machismu a obsesivní zaslepenosti maskulinními ideály až na hranu vlastního života. ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Prvotina Ridleyho Scotta. Výborná kamera, dobří herci. Jiskrné avšak iracionální souboje dvou Bonapartovských husarů na život a na smrt vynucené pod ztrátou čehosi zvaného důstojnická čest (dnes bychom to zvali pokusem o zabití), soukromý i válečný život důstojníka. Přes zjevnou kvalitu mne Soupeři ale nijak zvlášť nenadchli, snad to téma bylo na dnešní dobu moc absurdní. Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=g8nGgvepXCk ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Konvence vám dovoluje být galantním hňupem." Mám velký smysl pro čest, ale co je moc, to je příliš. A generál d'Hubert to skutečně přeháněl tak, že jsem mu snad i přál, aby mu někdo v té hlavě udělal kulkou pořádek. To by však nebylo o čem točit film, takže obrazově to bylo skvělé, obsahově poněkud stereotypní a soubojově celkem slušné. Jenom ta motivace mi unikala, stejně jako oběma vojákům, takže nezbývá než podotknout, že srážka s debilem bolí a s generálem Feraudem obzvlášť. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Tohle je parádní Scottův kousek, škoda že spousta jeho mnohem slabších filmů je mnohem známějších. Propracované prostředí a skvělé vizuální pojetí a souboje, v první polovině i strhující atmosféra. Do děje se jen moc nehodila ta svatba. ()

Reklama

Reklama