Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Pete Mitchell (Tom Cruise), odvážný mladý letec přezdívaný "Maverick", se začíná stávat nejlepším z nejlepších. Je vyslán na pětitýdenní kurz do kalifornského Miramaru na školu pro elitní vojenské piloty, které se říká Top Gun. Zde se vznětlivý pilot utká s těmi největšími esy v oboru a setká se nejen s vnadnou astrofyzičkou a leteckou instruktorkou Charlie (Kelly McGillisová), ale také s geniálním a velmi soutěživým spolustudentem "Icemanem" (Val Kilmer), s nímž od samého začátku svádí bezohledný boj o prvenství. Zatímco je však Maverick pronásledován záhadnou smrtí svého otce, bude schopen zkrotit svou divokou povahu a získat tak nejen prestižní trofej Top Gunu, ale i srdce milované dívky? (HBO GO)

(více)

Videa (14)

Trailer 1

Recenze (879)

Vančura 

všechny recenze uživatele

Mám k Scottovi respekt kvůli Poslednímu skautovi a Pravdivé romanci (a kvalitních věcí asi natočil víc, abych mu nekřivdil), ale Top Gun je prostě sračka, řekněme si to na rovinu. Když jsem si ho po letech osvěžil, přišlo mi to jednak strašně nudné a dramaticky nezajímavé, a jednak téměř jako esence toho nejhoršího z té doby (všudypřítomnými kouřícími postavami počínaje a nejrůznějšími hollywoodskými klišé konče). Kapitola sama pro sebe je stupidní propagandistické vyznění snímku a příšerná píseň "Take My Breath Away", kterou stále do omrzení omílají komerční rádia a kterou jsem odjakživa nesnášel. Stupidní děj vem čert, ale co skutečně nechápu a čím mě film otrávil nejvíc, je obsazení ženských rolí, protože Kelly McGillis je tak strašná ošklivka, že se mi z ní dělá fyzicky nevolno (a o Meg Ryan škoda mluvit, ta se tam ale naštěstí mihne jen v pár záběrech). Myslím, že ta její směšná milostná scéna s Cruisem je nejhorším momentem celého filmu, ale obecně na něm těžko hledat cokoli pozitivního, a osobně jím veskrze opovrhuju. ()

Reklama

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Juhuhů, to byl hit české pirátské videodistribuce 80. let a na počátku 90. let i kin. Kdo neviděl, byl totál lůzr. Očití svědkové popisují hrůzné scény hromadných dívčích orgasmů při pohledu na zpocené tělo ocelového Toma Cruise lesknoucí se v zapadajícím Slunci. Tony Scott dokazuje, že sebevětší chudost leteckých scén se dá zachraňovat brutrálním střihem. Někde tady se rodí v hlavě tehdejšího cucáka jménem Michael Bay nápad, jak pořádně popadnout film za koule a sestříhat něco, co jsme neviděli, oblítávat co jsme neobletěli. A že nemáme migy? Nevadí, dáme tam F-5 a budeme jim děsně vážně říkat MiG-28. Že takový letadlo neexistuje? Ale pane, on divák se chce vznášet na řídké vlně milostné zápletky sexy poradkyně a nevycváleného pilota, co znásilňuje čtrnáctku, teda F-14, a rozum by to celé mohl jen pokazit. Každopádně největší sra(n/j)da filmového nebe, parodovat netřeba. ()

petaspur 

všechny recenze uživatele

Náborová agitka letectva US Army je natočená tak, aby ti nejschopnější zástupci americké mládeže spěchali do kokpitů letadel chránit soustředěnou palbou světový mír. Přes všechnu kýčovitost jsem velmi rád, že byl tento snímek natočen, neboť bez něj bych byl ochuzen o nezapomenutelé kousky Toppera Harleye a svět by tím byl zase o něco smutnější. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Jedinečnost Top Gunu spočívá mimo jiné v tom, že se skrze něj dá pochopit, proč Tony Scott tak často a rád používal teleobjektivy. Teleobjektivy tvoří jak známo podstatnou součást jeho režisérského rukopisu. Top Gun je toho dobrým příkladem, protože jsou tu použitý snad v 80% stopáže, ne-li víc. Důvod, proč tomu tak je, si můžeme ukázat na jednoduchém příkladu: představte si, že jste kameraman a někdo jako třeba Tony Scott po vás chce natočit letecké souboje. Jedno z klíčových rozhodnutí se týká toho, jak budete zabírat letadla. Buďto je můžete brát přes normální objektivy, aneb přes teleobjektivy. Normální objektivy, tzn. velký úhel záběru, způsobí, že letadlo se bude moct volně pohybovat od okraje záběru k okraji a bude působit dynamicky, zatímco okolní krajina statičtěji. Oproti tomu teleobjektivy, tzn. malý úhel záběru s extrémním přiblížením k předmětu, udělá z letadla statický prvek na pozadí dynamické a rozostřené krajiny. Toto druhé řešení má ovšem jednu dost nezanedbatelnou výhodu, protože piloti v kokpitu jsou obvykle snímání úplně stejně (kamera nalepená na pilota a dynamicky ubíhající krajina za ním), tudíž když se během soubojů přestřihává z letadla na pilota a vica versa, není v tom tak velký kontrast, jako kdyby se stříhalo z „velkého" pilota na „malé" letadlo brané normálními objektivy. Z hlediska střihu je řešení s teleobjektivy zkrátka lepší. Naopak když jede Tom Cruise na motorce, bere se to často spíš přes normální objektivy, protože žádné střihy na něho jako jezdce za řídítky neexistují, a cílem je naopak to, aby vynikla spíše okolní krajina, topící se čirou náhodu zrovna v tom nekýčovitějším kalifornském západu slunce. Top Gun tudíž chápu jak takovou esej na téma teleobjektivy, jejichž použití nemusí být navíc vůbec samoúčelný. Nejenže to je efektivní, protože teleobjektivy jakoby izolují předměty a odtrhávají je od okolí, což zde, kde letci během tréninku soupeří spíš sami se sebou než s nějakými dalšími piloty, má svůj pádný význam. Vedle toho je použití teleobjektivů i velmi efektní a dává to filmu zvláštní šmrnc. Nejznámějším příkladem této efektnosti je nejspíše scéna z Hitchcockova Psycha, ve které detektiv Arbogast padá ze schodů. Upřený pohled znehybnělé hlavy, snímaný na dynamicky se pohybujícím pozadí, v protikladu k tomu, co se děje ve „skutečnosti“, kde pozadí zůstává v klidu, zatímco hlava se pohybuje (podobně jako u pilotů v Top Gunu), konkuruje svou působivostí snad i slavné scéně ze sprchy. ()

Galerie (75)

Zajímavosti (122)

  • Producenti úzce spolupracovali s ministerstvem obrany USA, které filmařům zpřístupnilo letadla, lodě a další vojenskou výbavu. Scénář z toho důvodu podléhal cenzuře Pentagonu, který požadoval, aby bylo americké námořní letectvo vykresleno v tom nejlepším světle a svými zásahy přímo ovlivňoval některé scény. Snímek bývá často uváděn jako názorná ukázka americké militaristické propagandy. (Stormhawk)
  • Celosvětová premiéra proběhla 12. května 1986 v New Yorku. (Varan)
  • F-14 Tomcat měl max. rychlost až 2 500km/h a Northrop F-5 Tiger II max. 1 700km/h, ale až ve velkých výškách. Nikdy by za sebou neletěly, jelikož by mu reálně F-14 v nouzi bezpečně odlétla. (verbalek)

Související novinky

Zemřel herec Clarence Gilyard Jr.

Zemřel herec Clarence Gilyard Jr.

29.11.2022

Ve věku šestašedesáti let odešel americký televizní, filmový a divadelní herec Clarence Gilyard Jr., jehož si většina diváků vybaví z televizních obrazovek jako rangera Jamese Trivetta, věrného… (více)

Top Gun: Maverick letí k dalším rekordům

Top Gun: Maverick letí k dalším rekordům

05.06.2022

Že bude pokračování legendárního Top Gunu úspěšné, se vědělo už dávno. Cruisova pocta létání (a jemu samotnému) ale přesto překonala očekávání a zajistila mu kriticky i finančně nejlepší premiéru… (více)

Pokračování Top Gunu je prý filmem roku

Pokračování Top Gunu je prý filmem roku

13.05.2022

Na internet čerstvě dorazily kompletní recenze k dlouho očekávanému a také dlouho odkládanému pokračování Top Gunu, a podobně jako reakce ze sociálních sítí v uplynulých týdnech jsou kritické ohlasy… (více)

Nové detaily o vesmírném projektu Toma Cruise

Nové detaily o vesmírném projektu Toma Cruise

01.02.2022

V roce 2020 bylo oznámeno, že Tom Cruise, scenárista Christopher McQuarrie a režisér Doug Liman plánují natočit vůbec první hraný film kompletně ve vesmíru, do projektu měla být zapojena NASA, SpaceX… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno