Režie:
Steven SpielbergScénář:
Steven SpielbergKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Haley Joel Osment, Jude Law, Frances O'Connor, Brendan Gleeson, Sam Robards, William Hurt, Ken Leung, Kathryn Morris, Jake Thomas, Ashley Scott (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Svět budoucnosti se změnil. Ledovce roztály, miliony lidí přišly o půdu pod nohama a jejich životní prostor se radikálně zmenšil. Situace si vyžádala absolutní kontrolu nad růstem populace. Chybějící místo zaplnili roboti. Jsou lidem k nerozeznání podobní a rok od roku jsou dokonalejší. Ten poslední, kterého sestrojil profesor Hobby, je tak dokonalý, že je schopen milovat, snít a cítit stejně jako člověk. Má podobu jedenáctiletého chlapce, jmenuje se David a společnost ho předala manželům Henrymu a Monice Swintonovým. Jejich syn Martin leží v nemocnici, kde v umělém spánku čeká, zda bude objeven lék na jeho smrtelnou nemoc. Manželé mají Davida vyzkoušet, a pokud se rozhodnou, mohou aktivovat jeho emoce. Profesor však manžele varuje, že si to mají dobře rozmyslet, protože je to krok nevratný. Žena to přesto po čase udělá a chlapec k ní začne cítit lásku. Dostane plyšového medvídka Tedyho, který patřil Martinovi. Stane se však to, co nikdo nečekal a Martin se uzdraví. Velmi záhy se ukáže, že pro dva chlapce není v rodině místo a Monica malého, vroucně milujícího robota odveze do lesa daleko za město, kde ho vysadí a odjede. Šokovaný David se rozhodne najít pohádkovou vílu Modrovlásku, která dokázala proměnit dřevěného Pinocchia v opravdového chlapce. Doufá, že jako skutečný chlapec se bude moci vrátit k mamince... (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (915)
Pre mňa najkrajšie Spielbergove scifi hneď po Jurskom parku, najdojemnejší príbeh malého robota, ktorý ma paradoxne väčšie srdce ako veľa ľudských bytostí. Dielo, ktoré chytí za srdce, úplne odzbrojí a nepustí. Veľmi silný filmový zážitok, ktorý sa na plátne len tak nevidí, ale čo by ste čakali od Spielberga? Chvíľami neúprosne krutý - obzvlášť časť na ničenie robotov je dokonalou úkažkou pádu ľudskej súdnosti, scény, ktoré nás emocionálne rozkolíšu, či záverečný stret dvoch úplne odlišných civilizácií, čím im Spielberg dodal nevídaných rozmerov fantastična. Haley Joel Osment bol v tomto filme pán nadherec a jeho šarmu som úplne podľahla. Ak pre mňa existuje lepšie scifi ako Terminátor alebo Jurský park, tak je to táto vybrúsená filmárska sonda do hrozivej ľudskej budúcnosti. Záverečné ,,I love you David... I do love you... I have always loved you" podfarebené dojemným Williamsovým motívom je pre mňa vôbec najsilnejšou, najemocionálnejšou a najpôsobivejšou scénou, pri ktorej som nedokázala zabrániť slzám a ktorá ma presvedčila, že Spielberg nikdy nespadne z piedestálu, na ktorý som ho postavila. ()
Nádherný,na emócie veľmi bohatý film,ktorý som dlhé roky zaryto ignorovala a prepínala.Môj odveký dešpekt k sci-fi žánru,všetkému robotickému a futuristickému sa mi tentokrát nevyplatil,ale možno dám šancu aj iným,podobne ladeným filmom.Veľké dojatie,slzičky,smútok a obdiv k nevšednému hereckému talentu dnes už dospelého Osmenta.Ďakujem ti,panebože,že sa mi nechcelo hľadat ovládač od telky,inak by som toto skvostné,čarovné dielko nikdy nevidela.Zaslúžených päť hviezdičiek. ()
(1001) Vím, že už jako malé dítě jsem si říkala, že ten film by byl mnohem zajímavější, kdyby v něm ústřední postavou byl Jude Law (muhaha). Tehdy mi bylo asi deset a chvíli jsem vážně věřila, že je to alespoň biomechanoid, ne-li sakumprásk robot. Teď už jsem trochu povyrostla, ale pořád mám podobný dojem, ačkoliv celému tomu příběhu cesty za snem přiznám trochu víc potenciálu než dřív. Ovšem nikdy ne v tomto přeslazeném podání. Kromě toho mám dojem, že film už stihl hodně zestárnout, mnohem víc, než jiné filmy z přelomu tisíciletí. ()
Nebýt toho přehnaně sci-fistického konce, který byl hodně velkou zátěží na moji psychiku, byl by to Spielbergův režisérský nadprůměr. Obsazením Osmenta (mladého talentovaného herce, který si tímto filmem získal můj obdiv) do role roztomilého robůtka prahnoucího po opětované lásce a po tom stát se real orgy klukem z toho režisér udělal líbivý doják pro střední generaci.Film je nápaditý a pěkný, toť vše. ()
Působivý příběh dětského robota v nehostiném futuristickém světě se zdá být ihned na první pohled, ale je zřejmé, že se zde střetávají dva určité faktory. Původně si námět na zpracování připravil Stanley Kubrick, čekal na vhodný čas, kdy se zdigitalizování dostane na vrchol a než se tomu tak stalo, odešel. A tak mu spolupracovník Steven Spielberg, který na tom příběhu spolupracoval, pomohl a později ho i jemu věnoval. V A. I. je jasně vidět, že se Kubrick snaží o zásadní pointu, která má šokovat, tak jak to známe i z jiných filmů. Spielberg z nesnesitelného světa udělal tak akorát místo, které pro roboty není, ale i tak je možnost, že je dokáží milovat, respektive je to takové rodinnější než by se zdálo. No a přes řadu velice slušných herců, kterým pro mě vévodil Jude Law, měnící se z Drákuly okamžitě na Davida Bowie, hrál nejlíp a malému hrdinovi s radostí pomohl. Není to sice film pro každý den, závěrečná pointa je značně zdlouhavá, ale povedená no a jestli by měl Kubrick radost? To je otázka na dlouhou diskuzi. Možná že ano, možná že ne. Já bych se obrátil k té první možnosti. Proč také ne, natočené je to opravdu dobře, akorát mi to v jistých chvílích příliš nesedlo. -- Tvoří ho optická vlákna - Ale na venek vypadá opravdově, jako dítě - Je to robot - Ale dítě. ()
Galerie (54)
Zajímavosti (28)
- Jedna z budov Manhattanu je ve skutečnosti subwoofer počítače Apple Macintosh (z dílen Harman-Kardon). (HellFire)
- V Kubrickově původním náčrtu měl David (nakonec Haley Joel Osment) daleko výraznější mechanické rysy. Měl být digitálně animovaný, což tehdy ztroskotávalo na stavu trikové technologie. (NIRO)
- Celosvětová premiéra proběhla 26. června 2001 v New Yorku. (Varan)
Reklama