Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V lese nedaleko jednoho z předměstí Los Angeles přistane kosmická loď. Drobní mimozemšťané se vydají z lodi na průzkum a odebírají vzorky pozemských rostlin. Brzy je však vyruší skupina lidí a mimozemšťané se v panice vrátí do kosmické lodi a odletí. Jednoho z nich, který se nestačil vrátit včas, tu však zapomenou. Trosečník najde skrýš v kůlně domu, kde bydlí desetiletý Elliott se sourozenci. Elliott si tvora všimne a tajně ho přiláká do svého pokoje a začne mu říkat E.T. Ten se z televize naučí několika pozemským slovům. Z různých hraček a věcí běžné potřeby začne podomácku vyrábět komunikační zařízení a současně se sbližuje s citlivým Elliottem. Chlapci využijí halloweenového průvodu masek a pomohou zamaskovanému mimozemšťanovi nepozorovaně proniknout do lesů za město, kde se E.T. uprostřed noci pokusí navázat spojení. Agenti, kteří po něm pátrají, se zmocní vyčerpaného mimozemšťana a v mobilní laboratoři ho podrobí sérii testů. Zatímco Elliott se jakoby zázrakem uzdraví, zdravotní stav E.T. se rychle zhoršuje. Nakonec jeho život vyhasne. Vědci se ho rozhodnou pitvat, dovolí však Elliottovi, aby se rozloučil. A tehdy chlapec zjistí, že mimozemšťan žije a jeho stav byl nutný k navázání spojení. Společně s bratrem se zmocní auta a spolu s kamarády dopraví E.T. na místo, kam si pro něj přiletí jeho druhové. (TV Nova)

(více)

Videa (6)

Trailer 1

Recenze (659)

Matty 

všechny recenze uživatele

-„Come“ -„Stay“: Emocionální jádro filmu ve dvou slovech. Také díky tomu, že neříká (a nevysvětluje) více než je třeba, zůstává E.T. společně s některými Truffautovými filmy jedním z nejspolehlivějších způsobů, jak znovu v kostce prožít vlastní dětství. Spielbergův nejosobnější film (předměstí, rozvod, osamělost, úniky do světa, kterému dospělí nerozumí), fungující paralelně jako intimní rodinné drama i dechberoucí sci-fi (kdy jedna žánrová rovina podporuje tu druhou), převrací situaci známou z mnoha studenoválečných filmů stejného žánru (k nimž E.T. vizuálně odkazuje).___ Návštěvník z kosmu nepředstavuje nebezpečí, které by ohrožovalo tradiční americkou rodinu, ale naopak – v duchu optimismu reaganovské Ameriky – pomáhá neúplnou rodinu vybalancovat, když zaplňuje místo uvolněné otcem. Absence otcovské figury je v první polovině filmu chytře zdůrazněna tím, že žádnému dospělému muži nevidíme do tváře (vystřižené byla scéna s Harrisonem Fordem jako ředitelem školy, otočeným rovněž po celou dobu zády ke kameře). Přesto si díky nepřehlédnutelnému svazku klíčů jednoho muže, vyznačujícího se nakonec větší chápavostí než ostatní dospělí ve filmu, zapamatujeme (a zřejmě nás posléze nepřekvapí, že se jmenuje Keys).___ Keys prochází ve vztahu k Elliotovi stejnou proměnou jako E.T. – z hrozby se mění v poměrně vlídnou bytost. Stačí však, aby jej chlapec lépe poznal a překonal svůj strach z neznámého, vyplývající právě z nedostatečné informovanosti. Vzhledem k tomu, že Elliotova perspektiva filmu od začátku dominuje (a nedochází tudíž k žádnému povyšování se nad svět viděný dětskýma očima), ke stejnému vnímání Keysovi role ve vyprávění je veden i divák. Nejde o jediné nadčasové (a zřejmě stále relevantnější) sdělení filmu vyzývajícího k toleranci a hájícího právo každé bytosti na vlastní domov.___ E.T. tak v zásadě, jako podstatná část Spielbergových snímků, nemá klasického antagonistu. Vypráví zejména o střetu dvou světů (dětství a dospělosti, resp. víry a racionality), které se navzájem nechápou, ale zcela nekompatibilní nejsou. Velmi sugestivní „kolonizace“ Elliotova domova vědci v bílých skafandrech, je nevyhnutelnou vývojovou fázi na cestě od dětství do dospělosti. Domov, symbolizující dosud bezstarostné dětství, se musí proměnit stejně jako Elliot. Společně s hlavním hrdinou a za výrazné podpory Williamsova povznášejícího hudebního motivu, který pro mne bude navždy hudbou dětství, díky tomu znovu zažíváme dětské okouzlení neznámým, vlastní citové zrání i dojemné loučení s tím, co bylo mimo chápání dospělých. ___E.T. je pro mne důkazem, že ty nejlepší dětské filmy plně doceníte teprve jako dospělí. Teprve tehdy si zřejmě uvědomíte, že závěrečné slzy dojetí v dětství nebyly a ani nyní nejsou jen projevem vašeho potlačení nedůvěry a podlehnutí intenzivnímu hraní na city, ale i režisérova upřímného porozumění dětství a jeho vypravěčského mistrovství s přesně načasovanými gagy, body obratu, změnami tempa a pečlivým vedením pozornosti. Za pár let se o tom rád přesvědčím znovu. 90% Zajímavé komentáře: Lima, Melies, anderson () (méně) (více)

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Líbí se mi spousta obrazů, fascinace nocí a lesem a nocí v lese a nebem s hvězdami a záhadami vesmíru je hojně nasycena. Líbí se mi, jak spolu tři různě staří sourozenci pěkně spolupracují a jak se mají rádi. Líbí se mi bizár až surreálná scéna s osvobozováním žab ve škole. Líbí se mi obecně ten nápad mimozemšťana uvízlého na Zemi, ale nejsem si jistá, jestli film ten nápad vůbec rozvíjí do nějakého příběhu/děje. A i zbytek filmu jsou jen samé otázky s pozdviženým obočím. Předně Henry Thomas, nejsem si jistá, jestli bych ho označila za schopného dětského herce, ale nejsem si ani jistá, jestli náhodou nepůsobí tak otravně jenom proto, že je scénář tak divný a příběh se v půlce zastaví a dál se vůbec nehýbe kupředu. (Například nechápu, proč jsou ti "agenti" bráni jako záporáci a proč se na ně křičí "vy mu ubližujete a vy ho zabíjíte", když film nikdy neukáže, že by E.T.mu chtěli ublížit nebo že by jeho uvadající zdravotní stav měl doopravdy co do činění s jejich příchodem.) Zmínek o absentujícím otci je tam příliš mnoho na to, aby to byla jenom "náhoda", ale film s tím dál nijak nepracuje a v rozuzlení a pointě to nehraje žádnou roli, stejně jako vztah mezi Elliotem a agentem klíčenkou taky vyšumí, ačkoliv se celou první půlku hledají a agent potom naznačuje, že ví něco víc než všichni ostatní. Asi aby to bylo fér tak i postava matky je dost na ránu. Film si dá práci s tím, že cíleně ukazuje, že kromě péče o děti nemá žádný vlastní osobní život, ale ani tak si nevšimne, že se jí přímo pod nosem dějí psí kusy. Hudba Johna Williamse je přehnaně veselá i ve strašidelných nebo nebezpečných pasážích, což mě přirozeně štve. Moje dětské návštěvy mimozemšťanů prostě vypadaly jinak. ()

Reklama

Jossie 

všechny recenze uživatele

Je to tak dobrý film, že když to mimoděk zapnu a nechci se na to ani dívat, za chvíli se přistihnu, že u toho sedím a znovu prožívám celý ten krásný příběh, každou chvíli mám slzy v očích a odkoukám to až do konce. Ještě stále jsem nadšená, když se kola party dětí vznesou. A navíc je to ten nejhezčí mimozemšťan.Je to krásný a nestárnoucí film, zaslouží si 5*. ()

Webb 

všechny recenze uživatele

[6/10] (Amblin, Universal) (Technicolor /// Produkce: Kathleen Kennedy, Steven Spielberg /// Scénář: Melissa Mathison /// Kamera: Allen Daviau /// Hudba: John Williams /// Oscar: Charles L. Campbell, Ben Burtt (kamera), Carlo Rambaldi, Dennis Muren, Kenneth Smith (vizuální efekty), John Williams (hudba), Robert Knudson, Robert J. Glass, Don Digirolamo, Gene S. Cantamessa (zvuk) /// Nominace na Oscara: Steven Spielberg, Kathleen Kennedy (nejlepší film), Steven Spielberg (režie), Melissa Mathison (scénář), Allen Daviau (kamera), Carol Littleton (střih)) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()

ClintEastwood 

všechny recenze uživatele

Spielbergova klasika, která nestárne. Příběh chlapce přátelícího se s mírumilovným mimozemšťanem, kterému se však stýská po domově a časem začne mít zdravotní potíže - baví dodnes. Steven zasáhl city diváků s téměř milimetrovou přesností, ale já mu to vůbec nemám za zlé. Film, se kterým si Spielberg vyhrál a doslova ho vypiplal v každém svém detailu. Podívaná pro malé i velké diváky, která je dnes právem řazena do zlatého fondu světové, filmové zábavy. ()

Galerie (144)

Zajímavosti (160)

  • Robert MacNaughton, ktorý si zahral Eliotovho staršieho brata Michaela, na film spomína: "Môj honorár bol iba 15,000 dolárov, čo mi nikdy nevadilo. Ja som sa nikdy nevidel ako filmová hviezda. Vždy som sa videl ako herec, ktorý mal šťastie, že hral v tejto úlohe. Veď si len spočítajte, že za celú doterajšiu kariéru som hral v 5 filmoch a jeden bol 'E.T.' Najviac ma poteší, keď môj syn pozerá na 'E.T.' a povie, že je to film, kde sa ocko vydáva za malého chlapca." (Raccoon.city)
  • Když měl Henry Thomas (Elliot) během castingu předvést, že se umí na povel rozbrečet, tak si vzpomněl na den, kdy mu zemřel pes. Jeho smutek byl tak přesvědčivý, že mu dojatý Steven Spielberg nabídl roli okamžitě. (SONY_)

Související novinky

Steven Spielberg se chce vrátit k mimozemšťanům

Steven Spielberg se chce vrátit k mimozemšťanům

19.04.2024

Od roku 2022, kdy Steven Spielberg představil fandům svůj Zlatým Glóbem ověnčený osobní film Fabelmanovi, jsme moc netušili, k čemu se chce jeden z nejslavnějších režisérů všech dob příště… (více)

Filmový svět opustili dva slavní tvůrci

Filmový svět opustili dva slavní tvůrci

17.04.2020

Filmový svět se v rozpětí několika hodin musel rozloučit rovnou se dvěma významnými filmovými tvůrci. Ve věku 77 let zemřel kameraman Allen Daviau, jehož budou diváci znát nejlépe díky skvělé práci… (více)

Hvězdné války i Jurský svět na jednom pódiu

Hvězdné války i Jurský svět na jednom pódiu

28.09.2018

Koncert filmové hudby SCI-FI se představí v Rudolfinu již 13. 10. 2018. S blížícím se datem koncertu odhaluje Filmová filharmonie novinky programu. Bude to nabitý večer! Program zahájí E. T.… (více)

ČNSO zahraje hudbu z filmů Stevena Spielberga

ČNSO zahraje hudbu z filmů Stevena Spielberga

10.03.2018

Český národní symfonický orchestr 3. dubna v pražském Obecním domě zahraje hudbu z filmu Indiana Jones a dobyvatelé ztracené archy. Koncertem s filmovou projekcí začíná mezinárodní projekt Symphonic… (více)

Reklama

Reklama