Reklama

Reklama

VOD (1)

Pro svůj první snímek určený do kin Sugarlandský expres (1974) si Steven Spielberg vybral skutečný příběh, který se stal v roce 1969 v Texasu. Tehdy mladá žena pomohla svému manželovi uprchnout z nápravného zařízení a vydala se s ním za jejich synem, kterého jim soud odebral a určil k adopci. Cestou vzali jako rukojmí mladého policistu. Po dvanáctihodinovém útěku jejich pouť skončila pod policejními kulkami v texaském městečku Bryan. Tolik skutečnost. Spielberg a jeho scenáristé Hal Barwood a Matthew Robbins provedli několik změn – prodloužili útěk dvojice před zákonem o plný den, pojali ho jako honičkovou komedii a samozřejmě změnili konec na happy end. Velkým kladem filmu jsou herecké výkony Goldie Hawnové a Williama Athertona (ústřední dvojice manželů), prakticky neznámého Michaela Sackse (rukojmí) či westernového veterána Bena Johnsona (policejní kapitán) a také Spielbergův smysl pro vizuální ztvárnění akčních scén. Úlohu malého Langstona, kvůli němuž se všechno seběhlo, vytvořil Harrison Zanuck, dvouletý syn producenta Richarda D. Zanucka a herečky Lindy Harrisonové (známé postavou Novy v původní Planetě opic), který u filmu zůstal i v dospělém věku a dnes je odborníkem na vizuální efekty v trikové firmě Johna Camerona Digital Domain. Sugarlandský expres byl uveden v soutěži na MFF v Cannes, odkud si odnesl Cenu za scénář. Ani úspěšné festivalové uvedení, ani velmi dobré recenze však nezabránily komerčnímu propadu. Spielberg si z toho vzal náležité poučení a ve svém dalším snímku nečerpal ze skutečnosti, ale z fikce. Vyplatilo se mu to stonásobně. Následující Čelisti (1975) se staly jedním z komerčně nejúspěšnějších filmů všech dob. (Česká televize)

(více)

Recenze (134)

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Ani na skutočný príbeh ma to neprekvapilo. Hysterický a nesympatický výkon Goldie Hawn v nudnom road movie, kde sa takmer nič nestane a má navyše predvídateľný záver. Nebola to ani solídna policajná naháňačka a ak tam už šlo o dieťa, pre diváka nepresvedčivé, prečo by ho mala dostať práve takáto matka. ()

filmmovier 

všechny recenze uživatele

Moc mě to nebavilo. Goldie je výborná, Spielberg své kvality prokázal už u Duelu, ale právě po něm byla laťka celkem vysoko. K jeho práci nemám žádné výhrady, ale téma filmu, přestože je velmi zajímavé, mě prostě nezaujalo. Viděl jsem, doplnil jsem si vzdělání, ale ve filmografii Stevena Spielberga je prostě tenhle film z toho (mnohem) slabšího ranku a už se na to pravděpodobně nikdy nepodívám. Je ale možné, že jsem na něj nebyl správně naladěn, nicméně výš v hodnocení opravdu jít nemůžu, ten film si to totiž opravdu nezaslouží. 60 %. ()

Reklama

Pepinec 

všechny recenze uživatele

Jóóó, kdybych já měl stejný poprvý v posteli jako Štefan za kamerou... To bychom se možná viděli víckrát, viď? Výčet žánrů je sice dlouhej jako tejden před vejplatou, ten nejzásadnější ale chybí. Spielberg tu vytrousil patrně všechen humor, co dostal do režijního vínku, stál ovšem za to! Všechna ta absurdita a nadlehčenost nechává příběh dýchat svým vlastním životem, který se mi zatraceně líbil. Rozbor je prací pro odborníky s patentem, u mě dobrý, Stýve! ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Steven Spielberg už v mládí ukázal, že umí natáčet hodně dobré a nápadité filmy. Sugarlandský expres mě od začátku do konce bavil svým napětím, zajímavým příběhem, dobrými postavami, humornými scénkami, vážnými scénkami. Vlastně je to vážné téma převlečené do docela přívětivého filmu, který prostě musí sednout každýmu. Nejlepší na tom všem je ale konec, který se nese přesně v tom duchu, který byste od Amerického filmu nečekali. ()

Han22 

všechny recenze uživatele

Tady už mi začínají krimi klasiky, které jsem kdysi hodnotil nebo aspoň viděl. Steven Spielberg je můj nejoblíbenější režisér a byl jim už před těmi 21 lety, kdy jsem si nenechal ujít v televizi jeho prvotinu.  Sugarlandský expres je klasická policajtská road movie o dvou uprchlících a jednom rukojmí. Nedá se říct, že by byla nějak strhující, napínavá nebo nedejbože akční (s výjimkou jedné scény s šílenými lovci). Spielberg už ale tady ukázal co bude umět nejlíp. Zaprvé to místy vypadá opravdu velkolepě - davy fandících lidí na cestě, reportéři a až monumentální armáda policejních aut. Zadruhé je to s lehkostí natočené, místy vtipné a hlavně hezké. Dvojice hrdinů jsou dva drobní kriminálníci, kteří jen chtějí zpátky mimčo. Pronásledování vede kapitán co nechce zabíjet. A mladý polda/rukojmí se postupně mění na kamaráda. K tomu ještě snesitelná Hawnová a mladičký Atherton v hlavních rolích. O to víc mě rozsekal a naštval srdceryvný konec, který jsem od Spielberga nečekal... holt podle skutečné události. I tak 4* si to zaslouží bez problémů. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (9)

  • Průměrná délka záběru je sedm sekund. (Satan)
  • První celovečerní film Stevena Spielberga a zároveň první spolupráce s jeho dvorním skladatelem Johnem Williamsem. (Satan)
  • Ukradené policejní auto, Dodge Polara, bylo i se všemi dírami po kulkách po natáčení Spielbergem odkoupeno. (Satan)

Reklama

Reklama