poster

Gimme Shelter (festivalový název)

  • USA

    Gimme Shelter

Dokumentární / Hudební

USA, 1970, 91 min

  • 902 10
    ****

    udalosti na altamont speedway 1969 ukoncily eru hippies a patri k zakladnimu vzdelani kazdeho hudebniho fanouska. bylo to peklo - shodou okolnosti presne zachycene dokumentaristy pracujicimi pro rolling stones. gimme shelter je mj. i snuff, pote co stouni dohrali under my thumb (zde spolecne se sympathy for the devil v exceletni verzi) byla kamerou zachycena vrazda mereditha huntera, ktereho ubodal jeden ze clenu hell`s angels, kteri tu na doporuceni greateful dead delali ochranku. jeste predtim stihli knockoutovat zpevaka jefferson`s airplane. leader hell`s angels nasili svych ovecek omlouval tim, ze jim divaci kopali do motorek. ehm...(6.8.2007)

  • GilEstel
    ****

    Tak tohle je nesmrtelná klasika. Telefonické hovory ohledně přípravy koncertu jsou sice o ničem, jakmile si ale kamera všímá atmosféry na festivalu a koncertních vystoupení, můžeme si užít parádní atmosféru konce 60. let s výbornou hudbou a Stouny v nejlepší formě. Jako bonus tu máme Tinu Turner, co málem vykouří mikrofon. Vtipný je pes, co se projde na stagy před Jaggerem. To jsou ty momenty, co pozvedají film na vyšší level. Byl to tam ale pěkný chaos a bordel. K té době to prostě patřilo. Není se co divit, že měli problémy, když si jako pořádkovou službu najali gang motorkářskejch vypatlanců. Ten maník, co se vrhne na Jaggera při Honky Tonk Women, to je fakt na palici. Dnes už je zabezpečení podobných akcí úplně na jiné úrovni. Ostatně jsem měl možnost se o tom přesvědčit osobně při turné Forty Licks.(8.10.2016)

  • Vampireman
    ****

    Nejzajímavější na Gimme Shelter je to, že i když se jedná o dokumentární němou výčitku Altamontu, tak ukazuje sílu filmařského umění v tom, že jednotlivé nepřipravené záběry z koncertu poskládá do něčeho, co vypadá a graduje jako film, čímž dle mě dosahuje větší působivosti, než kdyby se zpětně natočil nějaký informativní dokument. Under My Thumb v životě nebylo lepší.(22.11.2011)

  • Rob Roy
    ****

    První půlka obsahuje dost nezajímavého materiálu jako jednání manažerů a poskytnutí areálu Altamont Speedway, či záběry na Stones ve studiu kde poslouchají svoje nahrávky. Druhá polovina stoprocentní. Prostupující atmosféra "takhle to nemělo být" graduje když Stones hrajou Under My Thumb poté co se pokoušeli uklidnit obecenstvo. Jaggerův zdrcený výraz v závěru písně je depresivní a smutný zážitek,který mluví za vše, chvíle kdy přímo cítit, že teď umírají hippies. P.S. Pokud se vám hudební projev Rolling Stones live v tomhle dokumentu líbil, sežeňte si úžasné live album Get Yer Ya-Ya´s Out, zásadní songy jako např. Midnight Rambler, Jumpin´Jack Flash a Sympathy For The Devil jsou zde naprosto famózní.(28.12.2007)

  • Foma
    ****

    Jenom pro objasnění, pekelní andělé hlídali skutečně na doporučení od Rocka Scullyho, což byl jakoby manažer Grateful Dead, ovšem on sám to nikdy zcela jasně nepřiznal. Ovšem G. Dead měli s H. Angles vesměs dobrý zkušenosti z mnoha koncertů kolem San Francisca a hlavně z ranných acidových testů Kena Keseyho, kde se H. Angles chovali docela jako beránci :-). Co se stane nikdo netušil, samotní Dead měli taky vystupovat, jsou v dokumentu zachycení (Garcia s Leshem) v rozhovoru s Michaelem Shrievem od Santany (je to ten, co ve Woodstocku vystřihne to výborný sólo), kterej jim povídá, co se stalo Balinovi z Jeffersonů (andělé ho srazili z pódia a byl v bezvědomí odvezen do špitálu), tak to Dead radši otočili a odjeli (což mě na jednu stranu mrzí, protože by byli pěkně na dokumentu zachycený, z 60. let toho s nima moc neexistuje). Pekelným andělům se postupně nakoupilo spoustu piva, takže byli opilí a sami moc nevěděli, co mají dělat. V kotli, kde je asi 400 000 lidí by to nevěděl hned tak někdo. Ale zřejmě to byl naprostej nerozum nechat to jen na andělech, z normálních uniforem tam byli asi 3 !!!!! zástupci. Mladík, kterýho Pekelní ubodali, pár vteřin před tím vytáhl pistoli, byl hrozně sjetej a žárlil na svojí dívku, která se rozplývala na Jaggerem. Takže když se pokusíme o objektivitu, Pekelní andělé byli agresivní, ožralí, ve většině případů jednali zcela neadekvátně (opravdu potom argumentovali tím, že jim někdo kopal do motorek, který pro ně znamenaj víc než život), ale zrovna v případě toho ubodanýho to byl nejspíše ochranej zásah, jelikož by zřejmě došlo k jinej, možná větší tragédii. Profíci by ho nejspíš odzbrojili a znehybnili, ale ožralí pekelní holt nejsou profíci. Stouni taky nechali obecenstvo hrozně dlouho čekat, aby bylo správně nažhavený, ale spíš mu narostla agresivita a netrpělivost. Celkově atmosféra koncertu je hrozně dusná, nervózní a napjatá. Jinak dokument je to moc pěknej, však ho točili bratři Mayslesové. A generace květinových dětí se nezrodila ve Woodstocku, ale všechno začalo mnohem dřív, už v roce 1967 si hippies ve Friscu uspořádali pohřeb hnutí, protože jim přišlo zkomercionalizovaný a odloučený od původní ryzosti. V roce 67 se stalo teprve celostátně, až celosvětově známým na základě článků v Neewsweeku atd.(16.7.2009)

  • - Jedním z kameramanů byl i mladý George Lucas, ale jeho kamera se po cca 30 metrech filmu zasekla a nic z jím natočeného materiálu nebylo nakonec použito. (Emzet)

  • - Snímek byl časopisem Premiere zařazen mezi 25 nejnebezpečnějších filmů všech dob. (kostak)