Reklama

Reklama

Obsahy(1)

December 2020. Bývalý policajt Griša Dmitriev prichádza do Stredoafrickej republiky s malou skupinou ruských inštruktorov. Ich zadanie sa nezdá byť zložité, pretože úlohou inštruktorov je len naučiť vojakov miestnej armády základy taktiky a spôsobov boja. Všetko sa však od začiatku pokazí. Niekoľko skupín banditov pochoduje hlavným mestom, aby v krajine zorganizovalo štátny prevrat. Ruskí inštruktori spoločne so svojimi zverencami bojujú proti nim. Ale pre Grišu, ktorý sa nikdy nezúčastnil vojenských operácií, sa táto služobná cesta stáva živým peklom. (dixx)

(více)

Recenze (16)

MickeyStuma 

všechny recenze uživatele

Ruský žoldácký snímek z prostředí Jižní Afriky se scénami nemálo připomínající třeba Barmu ze snímku ´Rambo: Do pekla a zpět´ (2008). Zneužívání vesničanů, nucené verbování bojovníků, nelidské mučení, popravy, likvidace celých vesnic. To vše povstaleckou armádou ovládající  všechny a všechno, se kterou si státní armáda pod velením samotného prezidenta neví rady. A proto tam jsou Rusové, kteří to zase vlivem světové politiky, a hlavně OSN, nemají jednoduché zrovna tak. Ale snaží se alespoň místní plně vojensky vycvičit. Krvavých konfliktů se samozřejmě ani Rusové nevyhnou. Příběh sleduje počínání nováčka Griši Dmitrieva, který je nejdříve terčem posměšků mazáků, ale nakonec všem ukáže, zač je toho loket. Takže jak je vidět, námětově opět nic nového pod sluncem. Takový příběh o nováčkovi, který si projde peklem válečné vřavy, tématicky svého času ve Vietnamu, vypráví třeba slavný snímek ˇApokalypsa´ (1979) nebo bohužel pozapomenutý ´Velitel čety´ (1988). Rusové však dějství v oblasti atmosféry a hlavně jednání, velení a daných rozkazů pojali více realisticky. Ve všem zkrátka není nic jiného, než politika. Ale i tak je, obzvlášť po akční stránce, na co se dívat. Děj je pojat v jednoduchosti, samozřejmě obsahující nějaké to klišé, a je nasnímaný současným akčním stylem kamery. Takzvaná ´chvějící se kamera´ dává každé válečné scéně větší energii, čímž je více zvýrazněno právě ono válečné peklo. Ruští tvůrci natočili v poslední době docela hodně žoldáckých filmů a dokonce i seriálů, ale nic nevypadá tak impozantně, jako právě tento snímek. I tady je razantně vidět hollywoodský styl a i tentokrát je to ku prospěchu věci. Na to, že se ruští filmaři stále drží období druhé světové války, se rozhodně jedná o filmové překvapení. ()

kenkaku 

všechny recenze uživatele

Obecně vzato mírně lepší průměr (skoro jsem dal i 4). Rusové filmy kde se střílí umí a pokud se zároveň nekoupou v patosu, je to vždy solidní podívaná. Turista je jedním z těch filmů. Nohy mu podrážejí hlavně dvě věci. V první řadě, je to neskutečně utahané. Když už dojde na akci, je fenomenální. Nicméně není ji ani zdaleka tolik, kolik by si film zasloužil. První polovina je prakticky debatní (když nepočítám jedno vyplenění vesnice). A to má jen lehce nad hodinu a půl. Druhá věc (a o dost horší) je kamera. Celou dobu se film pasuje do jakési pseudo-domentaristické roviny. Není problém jednu minutu a půl dlouhý záběr, kdy kamera švenkuje, skokem mění obraz (z celku na polodetail), třese se a přeostřuje. Asi je to lepší než střih kadence AK47, nicméně po chvíli je to neskutečně otravné a vnímat to člověk přestane jen během akce. Které je ale výrazně méně, než debatních bloků. A to dojem z celku hodně sráží. Co nutno filmu k dobru, je že se vyhnul klasickým scénám “tlamiček s mačetou” (které ve mě budí rasistické tendence) a bandity posouvá do role nájezdníků na motorkách (se samopaly a občas i s RPG), co spekulují satelitním telefonem o tom kam se vlastně vydat. Takže loutky, ne prvoplánově vypatlanci. ()

Reklama

Trevor 

všechny recenze uživatele

Turista je prezývka jedného z vojakov ruskej armády, ktorý nasadí svoj život v konflikte v Stredoafrickej republike potom ako zažije podraz čoby príslušník ruskej polície. Dej filmu sa odohráva v roku 1990, Rusko zažíva nepochybne turbulentné časy a rovnako tak Afrika, v ktorej sú militanti z republiky Čad pripravený nasadiť svoj život vo vojne proti...vlastne ani nevedia komu...už na začiatku filmu mi bolo jasné, že sa tu nájdu odpady iba preto že je film ruská hrozba. Pretože pre libtdártčatá je všetko z Russka hrozbou a ak stretne človek objektívnejšie libtárdča to predpokladá že ja budem naparovať všetkým rusským filmom 5*. Pritom ide iba o ruský pohľad na množstvo konfliktov v Afrike, ktoré sa odohtali (a ešte ich bude) a samotný film rozhodne nedosahuje kvalitu Hotelu rwanda či Červeného diamantu. Je iba logickou odpoveďou vzrástajúcej ruskej kinematografie na tieto pohnuté roky kde sa v samotnom závere dozvieme že si začínajú uvedomovať a dávať najavo ako sami vnímajú tieto pohnuté roky vo vlastnej krajine. Celkom dobrý dej je primeraný priemerným filmom z JúEsÁj produkcie, ktoré zachytávajú konflikty v Afrike, nevyrazí človeku dych ale ani v ničom nezaostane, postavy a konflikt vykresľuje primerane (najmä keď sa aftroamerický muži potom ako povstalci zmasakrujú ich dedinu nechcú pripojiť k militatnej skupine a v momente, keď ľudí ktorých treba zabiť naženú do kostola ((v libtdárdnom svete v poslednom čase v opustených kostoloch iba súloží a fetuje mládež)) ), potešia zábery afrického konfliktu v ktorých fanúšik hry Resident Evil 5 pocíti dávku nostalgie a nakoniec divák dostane priemernú dávku akcie. Ak sa Ti, ako filmovému fanúšikovi trúd postaví iba pri Americkej vlajke alebo hymne, rozhodne to nepozeraj... ()

verbal 

všechny recenze uživatele

Tak jsem se zase dozvěděl neoddiskutovatelný a zřetelně audiovizuálně podložený fuckt, že po Afganistánu, Čečensku a Kosovu sovětští soudruzi hrdinně osvobodili a spasili i Středoafrickou republiku, a kdyby tam pálili samohonku, vzali by klidně jedním vrzem ještě i Kamerun a Kongo. Dílo je to samosebou nesmírně angažované, plné krystalického altruismu, nesobeckého hrdinství, sebeobětování a soucitu s místní faunou, tudíž to dvouhodinové čekání v kasárnách, až se gorily vynoří z mlhy a strhne se desetiminutová nic moc kalašnikovaná, doprovázené až hluboce filosofickými rozbory ruské duše, uběhlo snad rychleji a záživněji než parlamentní interfelace knížepána Schwanzeberga při projednávání Zákona o narkolepsii. Čili se tomu dá vytknout snad jen ten angažovaně nepotrestaný odporný rasismus. Všichni ti xenofobní rudoarmějci totiž bez zardění, nahlas a zřetelně titulují ten intelektuální a kulturní výkvět kolébky lidstva „rypáci“, aniž by dostali minimálně desetiválkovou stopku od UEFA (United Exodus From Africa), nebo aniž by se odněkud náhle vynořila vymatlaná neomarxistická mrdka Uršula von der Lenin a ze svého ryze árijského Château Tartuffe, postaveného z plantážních výnosů, začala vyřvávat, že těm kurvám rasistickým ukáže, zač je toho inkluze, okamžitě nahradí toho privilegovaného pamrda Dědu Mráze mnohem progresivnějším Ukulabembe Mohamed Muhatswanem, zahltí jim to tam právěslavnými imámy, zruší bílé noci a místo té hnusné, genderově diskriminační ruštiny je donutí mluvit espebuzerantem (© já, všechna tráva vyzrazena!). A to, přátelé, rozhodně nelze nechat bez reakce! Čili, ač bych dal normálně čistých pět, za to tmářské svinstvo musím provést drobnou pokrokovou korekci. ()

Mikecat 

všechny recenze uživatele

Rusáci v Afrike to mi nejak nejde dokopy, skôr sneh. Pekne ukázané miestne problémy, osobné problémy postáv, akcia aj bojové scény fajn celkom reálne natočené. Pekne ukázané ako domorodé kmene medzi sebou neustále bojujú a vraždia bez štipky empatie. Mierové sily niekedy nechcú a niekedy nemôžu zasiahnuť...záverečná scéna v kaviarni úplne zbytočná. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (2)

  • V čase okolo 01:06:50 při odletu vrtulníku se ve střizích několikrát změní dva operátoři na jednoho a následně pak zpět na dva. (Globus_Jirka)
  • V čase 01:23:40 ve scéně, kdy vrtulník evakuuje „turistu“, jsou na palubě vidět oba operátoři – kulometčíci, kteří ve scéně předtím a poté leží na zemi jako zajištění přistávací plochy. (Globus_Jirka)

Reklama

Reklama