Režie:
Arne SucksdorffScénář:
Arne SucksdorffKamera:
Gunnar FischerHudba:
Quincy JonesHrají:
Tomas Bolme, Heinz Hopf, Björn Gustafson, Anders Henrikson, Birgitta Pettersson, Åke Lindman, Barbro Hiort af Ornäs, Björn Berglund, Yvonne Nygren (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Utrápený mladík se spřáhne se dvěma pytláky a řeší, jak sladit lásku k přírodě s potřebou vzepřít se svojí despotické rodině. (Netflix)
Recenze (3)
Černobílý snímek o mladistvé rebelii proti poměrům (v rodině, ve vesnici, ve světě): šestnáctiletý Göte se zaplete s dvojicí starších výrostků a po noci strávené v lese navykne na tento zdánlivě svobodný druh úniku před povinnostmi a šedí života; jelikož se asi leckdo jen tak nedostane do Švédska, aby tento příběh, vydaný v edici Filmové perly, sehnal, prozradím i konec - "kluk na stromě" v koncích a bezvýchodné situaci obrátí proti sobě pušku a hustým větvovím klesá a propadá se dolů. ()
Dobova drama, ktora skoncila dost velkym neuspechom. Sestnastrocny mladik Gote v podani Tomasa Bolmeho rebeluje proti rodine,, rodnej sedskej dedine i proti svetu. Reziser Sucksdorf to natocil ako svoj prvy cisto hrany film - film ale skoncil katastrofalnym neuspechom doma vo Svedsku a v zahranici ide o pravom zabudnuty snimok. Nic revolucne a nic vynimocne tu naozaj nie je. Donokna ani Tomas Bolme sa nijak extra nehlasi k tomuto filmu. IMDB povazuje za najlepsie Bolmeho filmy Fordringsagare 1988 a August Strinberg - Ett Liv 1985. Film nasmimal svojou kamerou bergmannovsky kameraman Gunnar Fischer /lesni jahody, Sedma pecet, leto s Monikou/ : 25 % ()
„Nikde na světě není úplná svoboda. Ani tam nahoře, ani tady.“ Arne Sucksdorff (Dobrodružný svět, 1953) točí skutečně zajímavé „ekologické“ filmy, které dokážu vnímat jako nečernobílé, realistické a které nemají sklony k moralistické agitce. Zamýšlení se nad danými situacemi, které Sucksdorff předkládá v příběhu dospívajícího kluka, často trávícího volný čas vedle dvou postarších kamarádů z řad pytláků, budí často vzájemně rozporuplné pocity, přičemž tyto pocity a kontrasty přinášejí postupně daleko víc otázek, než odpovědí... Tradiční problémy dospívání v životě mladého Göta vzbuzují revoltu proti rodičům, proti kamarádům, proti všemu, co dosud míval v zalíbení, vzbuzují touhu po jakékoliv vzpouře nad veškerým duchovním marasmem, v němž se mladistvá duše utápí. Jenomže bude tato cesta tím správným krokem a nalezne Göte dost síly, aby touto cestou přes ještě těžší překážky dospěl k uspokojivému cíli...? Samotný Sucksdorffův styl by se mohl někomu zdát jako mírně odtažitý, nicméně lépe takhle, než aby sklouzl v takto citlivém a nakonec až smutně bezvýchodiskovém příběhu do citového vydírání. Divákovu pozornost si alespoň v mém případě úspěšně dokázal film získat (i celkový dojem vyvážit) podmanivou kamerou a skutečně hutným dynamickým dějem. Na Sucksdorffa, který byl vždycky víc dokumentaristou s citem pro černobílou fotografii, než tvůrcem velkých dramat, film velmi dobře pracuje i s psychologií hlavní postavy, u dalších postav už psychologie tak propracovaná žel není, což je ve výsledku trochu škoda. Přesto jde dle mého názoru o působivé a zdařilé drsné drama ze severských luhů a hájů, které si zaslouží pozornost. [75%] ()
Galerie (5)
Photo © Svensk Filmindustri
Reklama