Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Pätnásťročný Igor sa učí za automechanika a pomáha svojmu otcovi Rogerovi na stavbe. Roger sa však neživí iba stavebnými prácami, ale aj využívaním ilegálnych prisťahovalcov, ktorých načierno zamestnáva a za ubytovanie im z výplaty strháva nemalé čiastky. Hoci je Igor ešte stále chlapec, ako pravá ruka svojho otca dostal dôležité lekcie života: naučil sa klamať, podvádzať i kradnúť. Jedného dňa príde na stavbu inšpekcia z imigračného úradu. Kým sa ostatní robotníci snažia rýchlo skryť, Amidou z Burkina Faso spadne z lešenia a vážne sa zraní. Roger sa obáva, že na zdravotnej pohotovosti by mu kládli priveľa otázok a tak Amidoua nechá napospas osudu. Tesne pred smrťou Amidou od Igora vymôže sľub, že sa postará o jeho ženu a dieťa. Keď Amidou zomrie, pochovajú ho do betónu a tým je pre Rogera záležitosť uzavretá. Zakrátko však pricestuje Amidouova manželka Assita s malým synom. Roger a Igor jej povedia, že Amidou odišiel z krajiny. Assita je však presvedčená, že jej muž sa len skrýva kvô li dlhom a čoskoro sa vráti. Jej prítomnosť v Igorovi oživí sľub, ktorý dal umierajúcemu. Ako môže dospievajúci chlapec vyriešiť konflikt medzi svojím otcom a vlastným svedomím? (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (36)

pakobylka 

všechny recenze uživatele

Syrový příběh nemilosrdně odhaluje zoufalé podmínky ilegálních emigrantů v Belgii, ukazuje bezútěšné osudy, které jsou nesmyvatelnou skvrnou (spolu s mnoha dalšími nevypratelnými fleky) na zdánlivě pěkně upraveném, uklizeném povrchu celého našeho kosmopolitního společenství - protože zdaleka nejsou jenom belgickou výsadou. Dokonce ani nemusíme nutně chodit za hranice, stačí se rozhlédnout kolem sebe ... A drama patnáctiletého chlapce, kterému ještě úplně neokoralo srdce. Našel v sobě hranici, kterou nechtěl překročit - a především sílu vzepřít se v rozhodující chvíli svému otci, jehož řekněme ryze "praktická“ výchova by měla naopak logicky vést k potlačení jakýchkoli morálních zábran. Děti zkrátka vždycky dokážou překvapit - rostou si po svém a v některých případech se nenechají úplně zkazit. Jérémie Renier jako Igor byl neuvěřitelně přesvědčivý. ()

Meijin 

všechny recenze uživatele

Viděl jsem 2 filmy režisérů bratrů Dardennových (Dítě a Slib) a v obou ztvárnil mladistvého hrdinu Jeremie Renier. Oba filmy s motivy života na ulici popisují příběhy lidí, kteří mají neustálou nouzi o peníze a jsou schopni použít všechny prostředky pro jejich získání. Filmy vzbuzují silné emoce, protože bezprostředně jednající postavy dokážou chladnokrevně zalhat stejně jako riskovat svůj život pro někoho jiného. Život a smrt je pro ně mnohem bližší realitou než pro normálního člověka. ()

Reklama

ORIN 

všechny recenze uživatele

První seznámení s bratry Dardennovými. Schopnost vyprávět ve své podstatě velmi silné příběhy se nedá tvůrcům v žádném případě upřít. Jak píše Tetsuo v komentáři na jiný film bratrů, věrnost realitě je obdivuhodná, několikrát jsem se nad tímto faktem pozastavil. Film mě na jednu stranu nechal po celou dobu sledování chladným, na druhou jsem se po konci přistihl, jak o něm neustále přemýšlím. Zasloužené 4*. ()

zette 

všechny recenze uživatele

Po Diteti muj druhy film tohoto reziserskeho dua. Nejvetsi silu tohoto filmu bych videl v nametu, myslim si, ze ilegalnich uprchliku je v Evrope tolik, ze filmu na toto tema neni nikdy dost. Velice dobre je i vystizeny vztah mezi otcem a synem, kde je sice kamaradsky vztah, i tak je pro syna tata velkou autoritou. Az jeho slib a nasledne svedomi dokaze otci vzdorovat. Syrove a dobre zvladnuty film o NECEM ( kdyz si jen clovek vzpomene, co se momentalne toci u nas... ). ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

U mnohých filmů na čsfd (naposledy třeba "Klub rváčů!) má mít nosný příběh (já příběh u filmu jednak nevyžaduji a Klub rváčů žádný nosný příběh nemá). Zato ho mají všechny dardennovské filmy, které jsou dosud viděl (5 ks). Nosný příběh by měl být založený na vztazích. (U Dardennů mě jen mate multietnická společnost, současnou Belgii si nedovedu řádně představit, tady na žďárském venkově mi to připadá místy jako sci-fi.) Příběh Igorova duchovního růstu je ale zobrazen tak mistrovsky, že kdyby ho Dardennové vydaly knižně, mohl by se (nožná i) zařadit mezi Hanse Castropa, Wilhelma Meistera nebo Zeleného Jindřicha. Igor dá SLIB, který nebere moc vážně, avšak vnitřní a vnější okolnosti ho donutí jej splnit. Sib je splněn tím, ne že se v podstatě zřekne svého otce, o němž věděl od začátku svoje a předpokádal, že bude takový i on, ale že řekne pravdu a tím na sebe vezme i všechny její důsledky. ()

Galerie (7)

Zajímavosti (2)

  • Film získal hlavní cenu za nejlepší snímek od národní společnosti filmových kritiků 1996. (Terva)
  • Film získal dvě ceny na filmovém festivalu Valladolid (Španělsko) a to cenu FIPRESCI a cenu Zlatá tretra. Obě ceny získali bratři Dardennové. (Terva)

Reklama

Reklama