Reklama

Reklama

Vesper Chronicles

  • USA Vesper
Trailer 3

Obsahy(1)

Ekosystém země se v blíže neurčené budoucnosti zhroutil. Třináctiletá houževnatá Vesper, která žije se svým paralyzovaným otcem, se snaží obstarávat obživu, jak to jde, a zároveň ve své laboratoři experimentuje s biologickými materiály. Když jednoho dne najde v lese záhadnou ženu, doufá, že ji zavede do Citadely, místa, odkud mocní rozhodují o osudu zbytku světa. Kristina Buožytė a Bruno Samper umně využívají kulis lesnaté litevské krajiny, do níž zasadili děj této dystopické sci-fi, a díky kombinaci silných hereckých výkonů, jedinečného výtvarného konceptu a nápadité hudební složky přináší divákům vskutku komplexní audiovizuální zážitek. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Videa (4)

Trailer 3

Recenze (67)

JASON_X 

všechny recenze uživatele

Nebojte, nejde o žádnou feministickou ekologickou agitku, jak jsem se původně tak trochu obával. A zklamaní by neměli být ani příznivci pravověrné vědecké fantastiky. Samozřejmě ženská ruka na scénáři i režii je znát, takže se nejedná o klasickou hard sci-fi, jako spíš o takový scifistický magický realismus, něžný, ale zároveň i "postapově" drsný, málo ""vědecký", ale o to víc bizarní (biotechnologie). Díky onomu ženskému tvůrčímu prvku je film místy až snově krásný (třeba scény se všelijak zmutovanými rostlinami), ale umí být i nepříjemně syrový, čemuž napomáhají nejenom bezútěšné postapo reálie, nebo záludný záporák Marsan, ale třeba i podzimní pobaltské exteriéry. Sakra nějak se do toho zamotávám a nevím jak z toho, takže stručně a jasně: Z mého hlediska jde o jedno z nejpůsobivějších scífek za posledních několik let, se skvělou výpravou, svébytnou poetikou a nesoucí se v naprosto jiném duchu, než obdobná žánrová produkce. Naposledy u mě podobné pocity vyvolal co pamatuju Annihilation, a já v momentálním nadšení zaokrouhluju nahoru. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Tvůrci nešetří ambicemi a představují hutný futuristický svět, v němž paralyzovaný otec protagonistky komunikuje prostřednictvím poletujícího dronu a kde se vedle převážně degenerovaných lidí vyskytují také uměle vytvoření jedinci. Na povrchu atraktivní námět vychází z Matrixu, Ality a jiných sci-fi, v nichž pouze vyvolená osoba z řad utlačovaných má moc svrhnout tajuplnou absolutní vládu. Na rozdíl od nich se ale orientuje na komorní příběh s několika aktéry a vyzdvihuje propojení s přírodou, potažmo prohlubující se vztah mezi člověkem a jeho syntetickou napodobeninou. Herci jsou slušní, hudba výrazná a vizuál místy na úrovni hollywoodských blockbusterů, byť rozpočet podle všeho na rozmáchlé atrakce nestačil a většinou se ocitáme v lesích, v nichž život až na několik technických udělátek vypadá jako z dávné minulosti. Bohužel zde není jediná zapamatováníhodná postava a režiséři více kopírují tradiční zámořský styl, než že by přišli s původními nápady a nepředvídatelnými zvraty. A zkrácení o nějakých patnáct minut by takřka dvouhodinovému filmu jedině prospělo. ()

Reklama

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Od sci-fi v koprodukci Litvy, Francie a Belgie jsem mnoho nečekal, takže jsem byl až udiven, s jakými nápady a tvořivostí v rámci vlastního fiktivního světa tvůrci Vesper přišli, a co víc, jak efektivně je ukazují na plátně. Design postapokalyptické krajiny a jejích bytostí, které jako by vypadly z Garlandova Annihilation, společně s realistickými speciálními efekty jsou na evropskou žánrovou produkci na velmi slušné úrovni. Příběh sice je tak trochu konvenční, nicméně v jádru nenapadnutelný a pevně se opírající o velmi solidní herecké výkony, mezi nimiž vyčnívá zejména Richard Brake ve výrazně utlumené, přesto brilantně zahrané úloze. Pro mě takové malé překvapení v rámci letošních Varů a zvláště v rámci jinak běžně nezajímavé hlavní soutěžní sekce. [KVIFF 2022] ()

Eliott 

všechny recenze uživatele

Tvůrci se očividně při tvorbě tohoto podivného světa, jakožto i scénářů pro hlavní postavy nijak zvláště nepředřeli. Nejenže, nám o Loru nesdělí prakticky nic a tak si musel divák většinu sám domýšlet, ale i tak to bylo celé nějaké divné. Mimo jiné  například stále nechápu, kam burkonošky tahaly všechno to harampádí a jaký k tomu měly důvod. Další velký přešlap byl výběr postav. Hlavní hrdinkou totiž bylo malé nesympatické děcko a mrzák, který komunikoval pouze formou levitujícího kopačáku. Jejich počínání mi bylo celý film záhadou, ale v žádném případě se o nic zajímavého nejednalo. Moc rád bych proto věděl, kdo tuhle slátaninu zafinancoval a jak věrný je výsledek předloze (pokud tedy nějaká existuje). V žádném případě však shlédnutí nedoporučuji. Kromě slíbeného sci-fi mi zde chybí vše ostatní a již dlouho jsem se tak nenudil. Není zde žádná akce, humor a drama je to velmi slaboučké, neboť je to celé bez atmosféry. 33% ()

Filmmaniak 

všechny recenze uživatele

Poměrně nápaditě vizuálně řešená sci-fi dystopie, po stránce děje, zvratů i konkrétních prvků výrazně inspirovaná hollywoodskými narativními postupy, jíž podráží nohy značná vypravěčská naivita. Snaží se působit velkolepěji, než je schopná utáhnout, leč díky zdařilým trikům a místy i atmosféře je na evropské poměry rozhodně působivá. Subjektivně je ale strašlivě dlouhá a upovídaná, mnohé pasáže by si zasloužily vyškrtnout (třeba útrpné prohlížení obrázkové knížky se zvířátky mohlo po kočce a sově klidně skončit) a doslova vyvanuté závěrečné pointy je také škoda. ()

Galerie (25)

Zajímavosti (3)

  • Žádná scéna nebyla natočena pomocí zeleného pozadí. Většinou jde o vylepšení záběru skutečné rostliny nebo létajícího stroje, či jsou použity klasické mechanické efekty. CGI efekty byly použity, jen když to bylo absolutně nutné. (mnx)
  • Létající dron, sloužící ke komunikaci s otcem Vesper (Raffiella Chapman), je buď CGI, nebo opravdový dron. Ten byl velmi hlasitý (jako sekačka na trávu) a když se herci kvůli hluku nemohli sousředit na dialogy, byla to CGI verze. (mnx)

Reklama

Reklama