Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Odvážne i vtipné podobenstvo o stave ľudskej civilizácie sa odohráva v New Yorku. Mladý muž Lafayette pracuje ako osvetľovač v malej divadelnej skupine radikálnych feministiek. Tie experimentujú s rodovými úlohami a v rámci prípravy na svoju ďalšiu divadelnú inscenáciu musia pochopiť a osvojiť si násilný mužský naturel. Ich experimentu padne za obeť práve úbohý Lafayette, ktorého znásilnia. Osud však chcel, aby sa jedna z feministiek, Angelica, do Lafayetta zamilovala a čoskoro z nich je pár. Lafayette jedného dňa počas prechádzky na pláži naďabí na obrovský kostým King Konga. V ňom sa skrýva opustené šimpanzie mláďa. Mladík sa ho ujme s otcovskou láskou a vytvorí tak netradičnú rodinu. Akú šancu na prežitie má tento jeho absurdný plán?
Marco Ferreri príznačne provokujúco stvárnil dilemu modeného človeka, rozpolteného medzi zvieracím a intelektuálnym pólom svojej existencie, medzi telesnou a spirituálnou podstatou. Jeho úvaha o smerovaní ľudstva je temná, no nechýba jej absurdný humor a ani trocha nádeje. Na MFF Cannes za film získal Zvláštnu cenu poroty. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (10)

Dionysos 

všechny recenze uživatele

Ferreri ve snímku rozehrává se svým typickým černým humorem témata střídání a zanikání generací (a analogicky i celých civilizací) i téma jím nejednou rozebírané - muž x žena, přičemž budoucnost musí asi neodvratně patřit těm zpropadeným feministkám. Stesk, zoufalá a až trapná snaha postaršího Luigiho (Mastroianni) opět se vrátit do života je odsouzena k marnému konci. Ani o generaci mladší Lafayette (Depardieu) nakonec nedojde vítězství a společná snaha obou - vychovat si vlastního nástupce v podobě "samečka", malého King Konga, skončí v nezvratném pohybu lidské historie: je sežrán krysami, stejně jako každou civilizaci přežijí jen ty zpropadené krysy. Je ale důležité mít na paměti, kdo tento soud nad dějinami vynesl - právě onen představitel civilizace, která již byla odsouzena a uvržena do propadliště dějin (majitel muzea římských dějin). Tragické prozření zejm. postavy Luigiho prozrazuje i zdánlivě náhodná či chybná záměna pohlaví malého opičáka v jeho testamentu. ()

GilEstel 

všechny recenze uživatele

V tomto svérázném a značně kontroverzním díle, využívá Ferreri téměř všech výrazových prostředků, které u něj známe. Zároveň se zde velmi těžko hledá jakékoli významové sdělení, takže je film pro nezasvěceného diváka naprosto nepochopitelný. Opět zde ve velmi podivné směsi výstředností (značně zhuštěných) a absurdního humoru vyplouvají na povrch témata vztahu mládí a stáří, na odiv dávaná sexualita, boj individuality se společností, slepé intelektuality a bestiality, vztah muže a ženy. Úvodní scénka znásilnění naruby Ferreriho fanoušky sotva zaskočí. Ale obří maketou King Konga  na březích řeky Hudson režisér znovu překvapil. Šimpanzí mládě a jeho adopci chápu jako pokus o smír naší civilizace v evolučním boji. Marnost tohoto pokusu nechává znovu vzpomenout Ferreriho apokalyptické vize lidské civilizace. Ve filmu znovu a znovu připomínaná starověká Římská říše, vytváří jistou paralelu s naší Euro-Americkou civilizací. Symbolické vkládání Caesara a Nera do kontextů s Kennedym a Nixonem, zvěstuje pád naší společnosti, stejně jako v minulosti společnosti Římské. Luigi (skvělý Mastroianni), zde hypersensitivní životem zničený podivín, stále čeká na pozitivní změnu vývoje člověka a doby. On je vlastně architektem onoho marného (jak jinak než absurdního) pokusu s opičátkem. Souboj přirozených živočišných instinktů se společenskou etikou, může mít dlouhodobě jen jednoho vítěze. Nakonec i Spartakus jako jedinec bojující za svobodu a pozitivní změnu, položil svůj život na oltář stejně, jako zde Lafayette. Zajímavostí je, že jako původní jazyk byla použita angličtina, což je u Ferreriho výjimečné. Krom „dovezených“ herců Depardieho a Mastroianniho jsou do rolí obsazeni Američané. 68% ()

Reklama

ra1n 

všechny recenze uživatele

Kompromis za kompromisem se tváře mění, ale muzeum se zdá být zatuchlé. Pohrobek nás drží při zemi a omezuje naši svobodu, ale právě ve jménu svobody se ho zbavit nedokážeme. Alespoň mu pro budoucnost vytvoříme identitu. Náboženské vyznání? Žádné. Jakou má vlastně šanci? Otázka na zdi trvá a v New Yorku je na každého obyvatele jedna krysa. ()

winstonik 

všechny recenze uživatele

Je rok 1977. Mám džínové sáčko a pod ním dederónku z umelých vlákien. A rozmýšľam, či som chlap alebo žena. A keď som žena, či som žena akože žena alebo žena akože muž. A ak som chlap, či som chlap, alebo len taká žena, alebo nedajbože opica. Hm, asi by som mal menej húliť. A rozhodne netočiť filmy ako Ferreri. Pozitívom je, že v tomto úlete si Depardieu aspoň neodrezal vtáka. ()

Germanicvs 

všechny recenze uživatele

Ahoj samečku - blíží se konec moderní civilizace a ani voskové muzeum coby memento zašlé slávy Římského impéria nedokáže této neodvratné katastrofě zabránit. Ferreriho hořko-sladká taškařice zasazená do tehdejšího symbolu kapitalistické moci New Yorku, kde se kromě armády krvelačných krys vyskytuje i řada roztodivných postav a postaviček. ()

Galerie (5)

Reklama

Reklama