Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Slávny poľský film nakrútený podľa poviedky Zofie Posmysz je návratom k téme vojny a okupácie. Režisér Andrzej Munk počas práce na ňom havaroval a zomrel. Jeho film s použitím archívnych fotografií z nakrúcania dokončil o dvadsať rokov neskôr jeho blízky spolupracovník Witold Lesiewicz. (oficiální text distributora)

Recenze (27)

jondzavid 

všechny recenze uživatele

Zaujímavý film (retrospektívne rozprávaný príbeh dozorkyne a židovky) , u ktorého je škoda, že ho režisér nestihol dokončiť pred svojim úmrtím. Pôsobivé sú najmä herecké výkony oboch hlavných predstaviteliek a stvárnenie koncentračného tábora. Ešte raz škoda, ze ho Munk nedokončil, ale na druhej strane tým, že divák nevie ako by príbeh v určitých fázach ďalej pokračoval, získava film určitú komplexnosť a náročnosť, ktorú by pri dokončení mohol stratiť. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Trochu mi pripadá, že 62 minút na silný film pri celkom neotrelom nápade vtedy ešte neošúchanej témy tak celkom nestačí. Bohužiaľ sme sa už nemohli dočkať hraných scén na lodi, ktoré mohli výrazne dopomôcť k celkovému účinku diela. Herečky sú vybraté excelentne, súcitíme aj s esesáčkou. Tá je svojim spôsobom na tom horšie ako väzenkyňa, pretože je skutočne sama a ako jedna súčiastka v systéme si žiaden osobný život nemôže dovoliť. V inom zmysle je na tom samozrejme neporovnateľne lepšie. Niečo tomu chýba, ale z toho, čo bolo natočené sa urobil stále celkom komplexný, fungujúci film. ()

Reklama

LeoH 

všechny recenze uživatele

Těžko na sebe nechat působit nouzově poslepovaný polotovar, u kterého navíc vydavatel DVD zvolil rušivou kombinaci originálního zvuku s titulky u původních Munkových pasáží a česky přemluveného komentáře u Lesiewiczem doplněných fotografických sekvencí, což výsledný dojem ještě víc tříští a komplikuje chápání detailů psychologického soupeření mezi dozorkyní a vězeňkyní, ale svou sílu má tahle „Sofiina volba naruby“ i tak, pro mě nejvíc v okamžicích, kdy nepateticky zobrazuje „všední“ život lágru. Čtvrtou hvězdičku přidávám za naznačený a už nerealizovaný potenciál a záměrně pomíjím, že Lesiewicz navzdory deklarované snaze Munkovy záměry nevykládat po svém a jen předestírat možnosti dělá hlavně v závěru pravý opak. ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

(KSE - P) PASAŽÉRKA s sebou přináší hned několik problémů, pokud se k ní člověk rozhodne kriticky vyjádřit nebo ji vůbec nějak hodnotit. Nelze si odmyslet faktickou stránku věci, tj. že jde o nedokončené dílo, jehož režisér zemřel během natáčení při automobilové nehodě, a tak si můžeme pouze domýšlet, nakolik by mohl vypadat výsledný tvar. Ten se odhaduje mnohem lépe, než je tomu u jiného snímku s podobným osudem, CALIFORNIA DREAMIN´ (BEZ KONCE), protože nejde o debut. (Ačkoliv je možné namítnout, že u rumunské dramedie lze mnohé usuzovat z Nemescuových krátko- a středometrážních počinů.) Máme tak tendenci předpokládat, že prezentovaný materiál je příslibem - vzhledem k tragické události - nenaplněného velkého potenciálu, což umocňuje ještě fakt, že měl Munk v plánu scény z lodi přetočit, jelikož s nimi byl nespokojen. Pokud ale odhlédneme od "co by bylo, kdyby", vyjeví se před námi žánrově obtížně klasifikovatelný a navíc své vlastní pravidla nedodržující film. Nelze se ponořit do fikce, když sledujeme dochovaný natočený materiál, protože jsme vytrhávání mnohdy zbytečným voiceoverem, který nám má potřebu dovysvětlit myšlenkové pochody postav. Není možné k dílu přistupovat jako k dokumentu, když je pátrání po materiálech a jejich rekonstrukce opomenuta. Munkův přítel, který se projektu ujal, navíc deklaruje, že nebude fabulovat a cokoliv přidávat, ale přesto si v závěru neodpustí nastínění několika vlastních hypotéz na základě fotografií, ačkoliv skutečný konec neznáme a pravděpodobně se ho nikdy nedozvíme. Nechci nijak popírat záslužnost celého projektu i uctivé zpracování všech, kteří se na něm podíleli, ale z hlediska dnešní doby by PASAŽÉRKA byla při nejlepším průměrným bonusovým materiálem na DVD. Nabízelo by se tak srovnání s objevenými vystřiženými scénami z MODRÉHO SAMETU Davida Lynche, ale to by vůči ní vzhledem k dobovému kontextu nebylo fér. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Ano, hodnotit pouze část filmu, který zůstal navždy nedokončený, je těžké, ale přece jen, tady je strašně moc vidět, jaký potenciál to mělo a jak silné dílo mohlo vzniknout. Už jen to, co bylo natočeno a zachováno, je nesmírně silné a jen v málo filmech najdete tak silné scény z koncentračního tábora, aniž byste skutečně viděli to, co se dělo. Méně je více, zde funguje dokonale. ()

Galerie (17)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno