Reklama

Reklama

Raz dva

  • Česko Jedna a jedna (více)

Obsahy(1)

"Šok, který film Raz dva vyvolal na canneském festivalu (u diváků, tisku a poroty, která mu udělila svou Velkou cenu), nás potěšil. Se svými sedmi filmy za téměř dvacet let obsadil Edward Yang už dlouho místo ve stínu "čínomilné cinefílie" (la cinéphilie sinophile). Uznávaný, zčásti uctívaný, ale nevnímaný a nepochopený nikdy tak zřetelně jako Chou Siao-sien, vůdčí postava tchaj-wanské nové vlny, k jejímž hlavním hybatelům Yang patřil." "Ve filmu Raz dva není zkušenosti, která by nebyla kopií nebo replikou jiné zkušenosti, jejím sousedem v prostoru nebo v montáži. Realita se skládá z hřbetu a z tváře, vše se zdvojuje, odpovídá si nebo se vrací, japonský informatik Ota a jeho kontrahent Ato, hrací karty, samy tváře, které se stávají lakonickými týly na fotografiích malého Janga Janga, syna hrdiny s přezdívkou NJ. Transparence názvu, který v čínštině pokazuje na "jedna a jedna", "jedna po druhé", "každý a vše", nás nutí říci, že film Raz dva je celý konstruován kolem Dvojky, a možná ještě víc kolem nemožnosti Trojky. Dua jsou všudypřítomná ve skupinách, zakázána jsou naopak tria. Jedno z tajemství kompozice Raz dva, tak diskrétní jako nepostřehnutelné, neviditelné násilí postupujícího klidu, to je pravděpodobně toto vyloučení Třetího. Protože zde nejsou jiné konflikty, než vyvolané vinou tria: opakované hádky NJa a jeho švagra, mezi jeho ženou a jeho bývalou, milostná rivalita kolem Ting-Tinga a jeho sousedky Lili, jeho matky a jeho profesora angličtiny atd. Nebezpečí přichází od Trojky nebo od toho, že dva se jí často nebezpečně blíží. Vše se zdvojuje, štěpí, opakuje: jen je třeba vidět jak. Tři postavy, každá pro jednu generaci, soustředí pohyb tohoto velkého jednotného života. Nejprve je tu Jang Jang, maskot filmu, v němž snadno rozpoznáváme klasickou postavu dítěte-režiséra, "dítěte, které se jednoho dne stane filmovým režisérem". Jang Jang je naivní a neúplatný strážce čistého viditelna. Je to poslíček filmu, stejně chtivý vidění jako ukázání "druhé strany pravdy". Na opačném konci je babička strážkyní neviditelného. To ale vytváří, ač nevysvětlitelně, efekty ve viditelném. Uprostřed obou krajností se drží dospělí, kteří, pokud vyloženě netouží zmizet, nedovedou žít jinak než v uzavírání se. NJ v hudbě, jeho žena Min-Min v ústraní a osamělosti chrámu. Dospělí jsou bytostmi kompromisu (mezi viditelným a neviditelným), ale také nejistoty." Emmanuel Burdeau. Až do osmdesátých let se o filmy z Tchaj-wanu zajímala jen hrstka velmi specializovaných odborníků. Benátský Zlatý lev pro Zarmoucené město (Chou Siao-sien) z roku 1989 všechno změnil (tak jako tomu bylo kdysi po Rašomonu s japonskou kinematografií). Dnes nacházíme tchaj-wanské filmy pravidelně v soutěžích největších festivalů (české bychom v nich hledali marně). Tvorbu minimalistického mistra Tsai Ming Lianga nám v Čechách už "tradičně" zpřístupňuje MFF v Karlových Varech, méně známá pro nás zůstává tvorba obou o deset let starších zakladatelů tchaj-wanského "filmového zázraku" Chou Siao-siena a Edwarda Yanga (nar. 1947). Yangův Raz dva, oceněný v roce 2000 v Cannes Cenou za režii přichází nyní jako první tchaj-wanský film do naší distribuce. Předchází ho nejen dobré ohlasy kritiky, ale také divácký úspěch v některých západoevropských zemích, který překvapil i distributory. Jeho tajemství spočívá v nestrojenosti pohledu na všední život. Slůvka: "Raz dva", říkají jazzoví hudebníci, než začnou hrát. "Život by měl být jako jazzový tón", míní Edward Yang a jako téma k variacím udává život tchaj-wanské rodiny ze středních vrstev, střety generací a životních postojů. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (18)

Anderton 

všechny recenze uživatele

V zrkadle mozaiky Raz dva mi pripadajú obľúbené autonehody, kedy sa všetky príbehy pretnú a iné americko- európske tradičné vzorce skôr nie príliš zaujímavou dramaturgickou barličkou. Yang používa okrem sledovania všedného života aj rozdielne formálne prostriedky. Kamera nebehá roztrasená za postavou, aby akože evokovala realitu, ale stojí niekde opodiaľ, vyhýba sa pohľadu- protipohľadu a na prvý pohľad paradoxne tak svojim odstupom dosahuje internejšie sa vcítenie do príbehu. Niekedy sledujeme rozhovor cez okná alebo presklené plochy a v odrazoch vidíme mesto, čím dosahuje takýmito minimalistickými prostriedkami režisér aj zaujímavé zachytenie genius loci veľkomesta bez výrazných veľkých celkov. Postavy klasicky ázijsky všetko držia v sebe, ale niekoľkokrát počas filmu vybuchnú a ich prejav je o to úprimnejší. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Tchajwanský film má své silní tvůrce a Edward Yang očividně jedním z nich. Ve třech hodinách dokáže prezentovat osudy lidí tak, jak se to podaří jen málokomu, a to navíc v dobré kvalitě obrazu a v celkově zajímavé stylizaci, kdy máte pocit, že každé oblečení bylo přesně vybráno tak, aby to dokonale sedělo do dané scény, nemluvě pak o hereckých představitelích, kteří jsou ve své nehereckosti přirození. ()

Reklama

Fabienne 

všechny recenze uživatele

Edward Yang zachycuje složité vztahy uvnitř jedné obyčejné rodiny. Více než dvouhodinový film se snaží postihnout mnoho citů i událostí – lásku, nevěru, přátelství, smrt, narození. Nejvýraznější postavou pro mě byl malý chlapec Jang Jang – jediný, který na svět nahlíží bez předsudků a snaží se jej zachytit pomocí svého nového fotoaparátu. ()

darwin 

všechny recenze uživatele

Tchajwanská obdoba Magnolie. Mozaika rodinných a partnerských vztahů na pozadí velkoměsta. Každý má sice dost peněz, ale k tomu i problémy ve vztazích a pochybnosti a když se chce někdo s něčím svěřit, zaskočí za babičkou, která je v bezvědomí. A mezi všemi těmi problémy dospělých působí malý filozof Yang jako zjevení. Výborné drama s velkou dávkou různých poselství. Pro někoho však mohou být tři hodiny příliš. ()

Rozjimatel 

všechny recenze uživatele

[3,5*]     "Where is that pregnant bitch?"     Rodinná dráma, ktorá zobrazuje obsiahly portrét jednej taiwanskej rodiny. Tento portrét zahŕňa množstvo rôznorodých a zaujímavých postáv, každá so svojou, pozvoľne plynúcou dejovou linkou. Okrem svojej príbehovosti je film príťažlivý aj zaujímavými lokalitami a zvláštnou kamerou, umiestnenou niekde obďaleč celého diania. Celým filmom je cítiť západný vplyv a snaha podobať sa Západu (snáď preto je tam film tak dobre prijatý). Napriek istej zdĺhavosti mi tento film režiséra sadol o dosť viac ako jeho starší, podobne slávny Jasný letní den (1991), a to aj napriek jeho podobnej rozťahanosti. Mimochodom, podľa tohto filmu to vyzerá tak, že každá druhá žena na Taiwane je hysterka. Zaradené v zozname 1001 filmov, ktoré musíte vidieť, než umriete.     "Life is a mixture of happy and sad things. Movies are so lifelike - that's why we love them." "Then who needs movies? Just stay home and live life." ()

Galerie (9)

Zajímavosti (2)

  • Anglický dialóg pána Otu (Issei Ogata) prepísal a dokonca improvizoval počas natáčania samotný Ogata. Režisér Edward Yang chcel, aby jeho japonská postava hovorila realisticky, nie stereotypným spôsobom, ako to často robia japonské postavy v anglicky hovoriacich filmoch. (Bilkiz)
  • Hoci sa Yi Yi považuje za jeden z najlepších taiwanských filmov, aké boli kedy natočené, na Taiwane bol oficiálne uvedený pre verejnosť až v roku 2017. (Bilkiz)

Reklama

Reklama