poster

Raz dva

  • Česko

    Jedna a jedna

  • Tchaj-wan

    Yi yi

  • Tchaj-wan

    一一

  • Japonsko

    Yan Yan - Natsu no omoide

  • anglický

    Yi Yi

  • anglický

    Yi Yi: A One and a Two...

Drama / Hudební / Romantický / Rodinný

Tchaj-wan / Japonsko, 2000, 173 min

Režie:

Edward Yang

Scénář:

Edward Yang

Kamera:

Wei-han Yang

Zvuk:

Tu Duu-Chih
(další profese)
  • darwin
    ****

    Tchajwanská obdoba Magnolie. Mozaika rodinných a partnerských vztahů na pozadí velkoměsta. Každý má sice dost peněz, ale k tomu i problémy ve vztazích a pochybnosti a když se chce někdo s něčím svěřit, zaskočí za babičkou, která je v bezvědomí. A mezi všemi těmi problémy dospělých působí malý filozof Yang jako zjevení. Výborné drama s velkou dávkou různých poselství. Pro někoho však mohou být tři hodiny příliš.(29.6.2005)

  • WillBlake
    *****

    Nenechte se odradit plakátem, který možná působí dojmem, že jde o tchaj-wanského milionáře z chatrče (nebo alespoň na mě tak působil). Edward Yang byl geniální pozorovatel. [...] Jang Jang dává svému strýci fotografii s temenem hlavy. „Co je to? Pro mě? To jsem já! Týl mé hlavy! Na co to je?" ptá se strýc. - "Ty sám ho vidět nemůžeš, tak já ti pomůžu", odpoví mu chlapec.(12.9.2014)

  • Anderton
    ****

    V zrkadle mozaiky Raz dva mi pripadajú obľúbené autonehody, kedy sa všetky príbehy pretnú a iné americko- európske tradičné vzorce skôr nie príliš zaujímavou dramaturgickou barličkou. Yang používa okrem sledovania všedného života aj rozdielne formálne prostriedky. Kamera nebehá roztrasená za postavou, aby akože evokovala realitu, ale stojí niekde opodiaľ, vyhýba sa pohľadu- protipohľadu a na prvý pohľad paradoxne tak svojim odstupom dosahuje internejšie sa vcítenie do príbehu. Niekedy sledujeme rozhovor cez okná alebo presklené plochy a v odrazoch vidíme mesto, čím dosahuje takýmito minimalistickými prostriedkami režisér aj zaujímavé zachytenie genius loci veľkomesta bez výrazných veľkých celkov. Postavy klasicky ázijsky všetko držia v sebe, ale niekoľkokrát počas filmu vybuchnú a ich prejav je o to úprimnejší.(5.7.2016)

  • profhubert
    *****

    „Mnoho režisérů, konfrontováno s neobyčejně obtížným úkolem vyobrazit život ve městě, nechává lidi a místa splynout až do bodu, kdy se stanou jednolitou odcizenou masou. Nikoliv Edward Yang, jenž pečlivě pozoruje, jak městský život ovlivňuje náš smysl pro prostor a čas, naše vědomí. […] Jeden cítí přítomnost toho, čemu říkáme život, se svým cyklickým opakováním a velkými záhadami. Yang se zde ale dotýká něčeho docela neobyčejného, s vhledem tak jemným a bystrým, že by nechal většinu současných filmařů a spisovatelů zezelenat závistí. ... Existují mnohá klišé, která se vztahují k pojmu “moderní život“ – ve skutečnosti tento pojem sám je klišé. Už neexistuje smysl pro návaznost na tradice… Všude to vypadá stejně jako kdekoliv jinde… Trpíme informačním přetížením… Ztratili jsme spojení s rytmem přírody… a tak dále a tak dále až do omrzení. Někdo by řekl, že tyto výroky, které visí ve vzduchu jako bouřkový mrak před lijákem, pojmenovávají nejzávažnější prokletí novodobého člověka. Jistě, na mnohém z toho je něco pravdy, ale poplašné zvony, které nám spolu s tím zvoní uvnitř hlavy, přehlušují naši schopnost vše klidně promyslet. Například, jsou tyto změny trvalé nebo pouze dočasné? Do jakého rozsahu se jim musíme přizpůsobit? A co přesně se změnilo a co zůstalo stejné? Toto jsou rozumné, lidské otázky, otázky, na které nelze hledat odpověď u jiných – například u astrologů a duchovních rádců, na které se průběžně obracejí postavy filmu. Odpovědět mohou pouze ti, kteří si tyto otázky sami kladou. V průběhu času. “Všichni potřebujeme čas na přemýšlení,“ říká jedna z postav filmu s pečlivě skrývaným zoufalstvím. Yang – tak trpělivý, tak pozorný, tak vnímavý – nabízí svým postavám, a nám, čas k přemýšlení. Ukazuje nám, že tento čas musí přijít a přijde, že neosobnost městského života (další klišé) je stav mysli: jakýkoliv roh ulice, obchod, pokoj nebo ulička je tím více osobní, čím více je zde žijících, myslících a cítících lidských bytostí. Ponořených v osobním a jasném světle – tím je zde Yang nenápadným způsobem tolik strhující. […] Raz dva je svou podstatou film, který předává své sdělení pomocí znamenitého smyslu pro rovnováhu – mezi tady a jinde, minulostí a přítomností, všedním a neobyčejným. Je to film pojednávající o - a tvořený z - milosti a půvabu. A to je vzácná věc. “ [Kent Jones: Raz dva – Čas a prostor] --- Stav mysli.(16.3.2014)

  • Fabienne
    ****

    Edward Yang zachycuje složité vztahy uvnitř jedné obyčejné rodiny. Více než dvouhodinový film se snaží postihnout mnoho citů i událostí – lásku, nevěru, přátelství, smrt, narození. Nejvýraznější postavou pro mě byl malý chlapec Jang Jang – jediný, který na svět nahlíží bez předsudků a snaží se jej zachytit pomocí svého nového fotoaparátu.(12.5.2006)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace