Obsahy(1)
Vesmírná patrola objeví vrak neznámé kosmické lodi. Na její palubě přežila pouze dívka Nia, ztratila ale paměť. Nia byla vyrobena jako android, fyziologicky je ale stejná jako člověk. Je přijata v pozemské rodině a nadále zkoumána, ale její stav se nemění. Teprve když na Zemi přiletí vyslanci planety Dessa, Nia jednoho z nich pozná a uvědomí si, jaké měla poslání. Dessa je na pokraji ekologické katastrofy a vyslanci přišli žádat o pomoc. Když je ze Země vyslána záchranná loď Astra, Nia se tajně ukryje na její palubě. Cesta k záchraně planety začíná. (mikulem)
(více)Recenze (16)
Zestárlo to sice strašně a je pravda, že lepší efekty měl i Tarkovského Solaris a to v nich o efekty šlo na posledním místě, ale musím uznat, že na hard sci-fi, které je zjevně sovětskou odpovědí na Star Wars, to má určité zvláštní kouzlo. Občas to je vtipné, ať už chtěně (roboti, chobotnicový mimozemšťan bojící se koček - ten je prostě geniální :D) nebo nechtěně, ale většinou spíš záměrně, ten příběh sice není ničím, co bych mezi sci-fi vyhledával, ale zároveň má něco do sebe a vedený mi přišel celkem inteligentně, představitelka Nii má silné charisma a i když to místy je zbytečně rozvleklé, i tak to má docela poutavou atmosféru, takže ani nelituji, že jsem to viděl a ani nemůžu říct, že bych se za celou dobu nějak výrazněji nudil. A když pominu vždy odvážně, nebojácné kosmonauty, tak v tom není ani nic komunistického - ale popravdě, takové hrdinné postavy člověk najde i ve Star Wars a v podobných, hard sci-fi filmech, takže je to celkem jedno. Ona to hlavně je taková pohádka a v tomhle směru to funguje celkem slušně. Slabé 4* ()
Hodnotím vysoko z lásky ke staré sci-fi, ale faktem je, že na 80. léta je to přeci jenom dost rozvleklé. Nebýt skvělé hlavní hrdinky, první díl je k neukoukání. Druhý díl už vcelku jede, až se dokonce k závěru zdá poněkud uspěchaný (páni, už nemáme stopáž, tak to nějak uzavřeme v pěti minutách). Vizuály také nejsou nějak mocné - je to deset let po Solaris a stejně to vypadá spíš hůř než líp. Každopádně je dobré, že z filmu nikde nekouká sovětská ideologie a příběh má docela hlavu. ()
Sovětská kinematografie zde vrací úder (hlavně za Star Wars) - námět tvoří mix mnoha vykradenejch nápadů z dobový západní sci-fi produkce (kterou měl režisér nakoukanou celkem dobře) a několika knih I.Jefremova (některý scény jsou skoro citovaný - vykopávky ve stepi například). Celý je to zarámovaný jakýmsi ekologickým poselstvím - asi aby to schvalovací komis líp strávila. Film má i pár kladů: úvodní sekvence roztržený mimozemský lodi se vznášejícíma se mrtvolama vevnitř je celkem působivá, chobotnicovej kolega Prall je dost originální a hlavní záporňák ve formě vzteklýho šílenýho trpaslíka taky překvapí. Tohle a nepřeberný množství detailů jako třeba vzhled domácího robota (chlap v lesklým oblečku) nebo poměry v typický komunistický domácnosti vůbec (matka u plotny, otec Einstein, syn kosmonaut) a fakt, že tenkrát byl fanoušek sci-fi vděčněj za lecos, z filmu spolehlivě dělaj svýho druhu kultovku - viz, komentáře zde. Zábavný. ()
Film je rozdělen na dvě části. V té první kosmonauti ihned naleznou loď s uměle vytvořenou ufonkou, kterou poté zařadí do dobrácké rodiny, aby ji mohli nenásilně zkoumat a ona poznala život. Nadčasová krása a výkon Jeleny Meťolkiny je hlavním důvodem, proč je ten film koukatelný ještě dnes. Působí opravdu ladně a étericky. Stačí jí jeden pohyb gigantických očí a hned víte, co si myslí. Škoda, že ji Peter Jackson neměl k dispozici do Pána Prstenů, protože tahle nějak bych si představoval elfku. Druhá část je o záchraně její domovské planety, na které panuje podobná situace, jako na Marsu v Total Recall. Utkvěla mi hlavně bizarní scéna, když jeden kladný ufon bojuje s hlavním liliputánským záporákem, tím že ho lochtá. Liliput se hrozně tlemí a mezitím se frankensteinovsky pomalu blíží jeho zubatej noshled s kudlou a také se velmi expresivně tlemí / zubí. Konec je dost divný a bohužel se na něm podepsal čas. V dnešní době působí vypuštěná smrtící horda "biomasy" skutečně směšně. Navíc se tam divně stříhalo, a proto jsem moc nepochopil, co se přesně stalo. Jinak ale film atmosféru má. Hodně na mne zapůsobila scéna příchodu na zdevastovanou planetu, kde je vítají lidé v plynových maskách seřazení na střeše budovy, na které jsou ty mega oldschool gramofony ze kterých se line stylová melodie. Sci-fi fandům doporučuji, ale varuji, je to sovětský film z roku 80. Akční scény a vizuální orgie nečekejte. ()
Pokud vím, dávali to rozdělené na 2 díly, ve čtvrtek po Magionu. Druhý díl se mi vryl do paměti jako něco dost neobvyklého na tu dobu, především silně ekologickým poselstvím. Planeta, kde i malé dítě musí nosit plynovou masku, je stále všeobecně platná noční můra. Viděl jsem to teď po letech s obavami, že budu muset často zavírat oči před technickou stránkou nebo naivitou zpracování. Ale obavy se nenaplnily. Na tu dobu je to vyjímečně kvalitní sci-fi jak po obsahové, tak po vizuální stránce. --- Publikoval jsem svůj překlad na www.titulky.com, pokud hledáte něco kloudnějšího, než je automat verze od Xeelee. ()
Galerie (11)
Photo © Maksim Gorki Studio
Zajímavosti (5)
- Mnoho nápadů nebylo realizováno kvůli škrtům v rozpočtu. Nezbyly peníze na pozemský přistávací modul ani na kovový vzhled robota Barmaleje. Viktorov připravoval scénu, ve které je planeta Oceán napadena vodními predátory. Lov predátorů mohl být jedním z vrcholů filmu. (mikulem)
- Exteriéry planety Dessa byly natočeny v Tádžekistánu. Viktorov chtěl do titulků prosadit větu "Všechny záběry zničené planety Dessa byly natočeny v SSSR." Při tehdejší cenzuře tato věta neměla šanci. (mikulem)
- Postava Niy původně měla být holohlavá, aby se co nejvíce odlišovala od lidí. Cenzura si vynutila alespoň krátkou paruku s odůvodněním, že kladná postava nemůže mít holou hlavu. (mikulem)
Reklama