Režie:
Mauritz StillerKamera:
Henrik JaenzonHrají:
Lars Hanson, Tora Teje, Stina Berg, Fridolf Rhudin, John Lindlöf, Gull Natorp, Vilhelm Bryde, Torsten Hammarén, Karin Molander, Anders de Wahl, Carl WallinVOD (3)
Obsahy(2)
Manželství profesora entomologie a jeho znuděné ženy se začne rozpadat, když se o ni začnou ucházet hned dva ctitelé najednou – a on si taky najde jiný objekt vášně. (Netflix)
Recenze (5)
Jedna z prvních sofistikovaných erotických komedií. Je to vlastně až satira o tom, jak bohatce pálí dobré bydlo. Vousatý stařec a jeho mladá žena, která nemá nic na starosti. Chodí si po divadlech a navazuje různé flirty. Známá je scéna jak odvážně letí v otevřeném letadle. Přišla mi až zbytečně dlouhá a požitkářská, i když v té době to asi na diváky působilo poeticky. Komedie je ale založena na verbalitě a dialozích. Je třeba ocenit Stillerovy realizační náročné scény s až 800 komparzisty. ()
Svým způsobem taková dobová vztahová studie, jejíž závěr je snad právě díky době vzniku hodně nadsazený. Méně komediální pojetí by v tomto případě nebylo vůbec na škodu, i když by nejspíš tolik nenadchlo tehdejší publikum. Více než řešení různých vztahů tak zaujme třeba letecká, ale i divadelní scéna. Oběma by však prospělo zkrácení. 60% ()
Stillerův film je tak trochu shakespearovskou komedií omylů. Nikdo se sice za nikoho nepřevléká, ale partnerské šarády, na jejichž konci jsou všichni spokojeni, nápadně připomínají Večer tříkrálový. Jinak jde ale o dost zdlouhavou podívanou. ()
Krásný snímek s výbornou hlavní postavou požitkářské manželky, která má ráda svého muže, ale taky má ráda, když se jí muži dvoří. Je tu několik dlouhých scén, které působí i ve starém snímku divně, ale zrovna ta v divadle slouží jako dobré srovnání pro následující situace. Moc se mi líbilo vyústění snímku, kdy vlastně všechno dobře dopadlo a nikdo nebyl ochuzen o svůj šťastný konec. ()
Švédský "Erotikon" jako poklidné společenské drama, jež překvapuje svým ležérním tempem. Film sice nikam nespěchá, ale určitě svou všednodenností nenudí, ba naopak baví odlehčenou náturou a smyslem pro humor. Parádní je formální zpracování filmu pod taktovkou Mauritze Stillera. V téhle době šlo strašně poznat, když dotyčný uměl či ne. A Stiller uměl jako málokdo. Herci jsou příjemně civilní. Hlavní pozornost pochopitelně patří paní Ireně. Já tyhle sobecké, bonvivánsky založené paničky z duše nesnáším, ale Tora Teje jí dokázala vtisknout vnitřní hloubku a jistou míru přirozené lidskosti. Malý velký film. ()
Galerie (2)
Photo © Svenska Bios Filmbyrå
Zajímavosti (2)
- Tímto filmem vyvrcholila Stillerova tvorba v komediálním žánru. Svým vlivem tato sexuální veselohra přesáhla švédské hranice, ovlivnila jak Ernsta Lubitsche v jeho americké sérii komedií mravů, tak Charlieho Chaplina při natáčení Dámy z Paříže (1923). Odkazovali se k ní i Jean Renoir či Ingmar Bergman. (Zdroj: Letní filmová škola)
- Ve 30. letech vznikla nová adaptace, tentokrát v německém filmu jako Der Blaufuchs (1938). (NinadeL)
Reklama