Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Rodinný dokumentární portrét všemi generacemi milovaného českého autora, herce, textaře, scenáristy a spoluzakladatele legendárního Divadla Járy Cimrmana Zdeňka Svěráka, který natočil jeho syn, světoznámý režisér Jan Svěrák, se svým kolegou Martinem Dostálem. Dali mu lehce humorný podtitul "Mramorizace Zdeňka Svěráka". Oba tvůrci laskavě nahlížejí do tvůrčího zákulisí i soukromého zázemí Zdeňka Svěráka a nechávají vyniknout jeho nezaměnitelné vnímání světa. Dávají rovněž možnost poznat kouzlo mnoho desítek let trvající sounáležitosti, na jejichž základech stojí úspěch slavného cimrmanovského souboru. Stranou však neponechávají ani momentky ze Svěrákovy životní cesty a soukromého života, na nichž odhalují pro řadu diváků možná neznámé odrazy jeho osobních osudů ve filmech, které si získaly trvalou přízeň publika. Snímek má nicméně osobní rozměr i pro samotného režiséra, který v době realizace prožíval společně s otcem tvůrčí i generační spor. Natáčením portrétu se pokoušel rovněž hledat nová východiska pro vzájemný vztah, jehož hodnotu mohli diváci ocenit na působivých filmech Obecná škola, Kolja či Tmavomodrý svět – plodech kongeniální spolupráce otce a syna, jež naštěstí měla úspěšné pokračování. (Česká televize)

(více)

Recenze (209)

Damiel 

všechny recenze uživatele

Dát dokumentu pět hvězdiček, to by bylo asi trochu moc, ale nemůžu jinak. Tatínek je sice dokument, ale vtáhnul mě jako film, protože Svěrák je úžasný vyppravěč, má obrovské charisma a i detaily dokáže podat tak, že člověk žasne. Svému synkovi tím natáčení hodně usnadnil. Film navíc přinesl hodně zajímavých informací, takže verdikt je *****. ()

Vodnářka 

všechny recenze uživatele

Nehodlám se pokoušet o objektivní hodnocení, Zdeněk Svěrák je pro mě reálně neskutečná osobnost s 'O' sálajícím od pohřebních koncertů až do českého nebe, zatímco Jana jako režiséra přímo miluju! Tak stejně, jak přirozeně, ale s citem a nadhledem, dokáže popisovat události druhé světové války nebo příběh stárnoucího učitele s touhou žít, se dívá i na svého otce. Ne jako na obdivovaného 'Cimrmana', ne jako na modlu českých scénářů, ale jako na člověka s chybami a problémy, kterého přes všechna nedorozumění má opravdu rád. Janovi se ze všech vzpomínek podařilo udělat velmi milý a funkční příběh, člověk se při mnohých téměř dojme a přitom mu pořád zůstává úsměv ve tváři. Při Zdeňkových vzpomínkách na dětství, na cesty do školy přes hřbitov, na silná přátelství i pocity v manželství, na zážitky z učení i myšlenky před začátkem každého dalšího představení... A k tomu oku lahodící záběry, které ovšem ani trochu neodvádějí pozornost od příběhu. Dokument od Svěráka o Svěrákovi - já jsem na filmovém obláčku a vy si budete muset asi názor udělat sami. ()

Reklama

Lischai 

všechny recenze uživatele

Hodně mi tam scházela nějaká výraznější dějová linka, po které bych mohl jít. Jsou to obrazy z života Zdeňka Svěráka a nějaké archivní záběry, nic víc, nic míň. V první chvíli jsem byl zaskočený bezprostředností dokumentu, když tam Svěráka vidíte vybírat si košile a trenýrky, ale jakmile si na tuhle úroveň intimity zvyknete, vlastně nic nového už tam není. ()

Jespi 

všechny recenze uživatele

Strašně příjemný, rodinný, ale zároveň profesionálně natočený dokument. Svěráka zbožňuju a myslím, že větší poctu mu jeho syn nemohl vyjádřit. Dokument zachytil prakticky všechny aspekty Svěrákova života, které mě zajímaly, na druhou stranu bych si i moc přál, aby byl delší, klidně o půl hodinu. 85% ()

MJMilan 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejlepších a nejcitlivějších dokumentů, co jsem kdy viděl o nezaměnitelném člověku českého filmového plátna, českých divadelních prken a českého jazyka vůbec. Člověk, který vytvořil tolik krásných věcí ale zůstává ve svém životě člověkem a mít tento pocit, je pro mě možná daleko důležitější, než když herec žije život tak, že hraje roli. ()

Galerie (9)

Zajímavosti (10)

  • Sám Zdeněk Svěrák k filmu řekl: "Má-li někdo syna kameníkem, má nejlepší pomník ve vsi. (...) Kdo jiný mě zná víc než můj kluk, a ten Martin Dostál (...) byl zase takovej dotěrněj kladeč nepříjemných otázek. Myslím, že to zafungovalo a je to pěkný pomník. Neměl jsem právo cenzora, do obsahu jsem nezasahoval." (NIRO)
  • Jan Svěrák pro časopis Premiere komentoval rozdělení tvůrčích pravomocí s Martinem Dostálem: "Martina jsem přizval, protože na rozdíl ode mne dokumenty točí. Ví, že je třeba mít spoustu obrazového materiálu, který se pak ve střižně hodí. Já bych tyhle obrázky často zapomněl natočit, protže hraný film se vypráví jinak. Martin se také nestydí ptát a tátovy historky ještě neslyšel. Takový posluchač, kterého můžete překvapit nebo rozesmát, je pro toho, kdo má vyprávět, k nezaplacení. Abychom předešli hádkám, dohodli jsme se předem, že poslední slovo budu mít já. Hádali jsme se ale stejně, protože dva režiséři na jeden film je prostě moc. Každý má svůj názor, oběma připadá, že film je jejich dítě, a jsou připravení bít se hlava nehlava." (NIRO)
  • Za kamerou stál Ivan Zachariáš, jeden z nejznámějších režisérů reklam vůbec. Na domácí půdě působí jen zřídka, je například režisérem výpravných spotů TV kampaně na pivo Stella Artois aj. (hippyman)

Související novinky

Dlouho odkládaný porod

Dlouho odkládaný porod

15.04.2006

Natáčení nového filmu rodinky Svěrákových otce (scénář, hlavní role) a syna (režie) Vratné láhve se chýlí ke konci a brzy přijdou na řadu formovací práce ve střižně apod. Hlavním hrdinou je… (více)

Reklama

Reklama