Reklama

Reklama

Racek Jonathan Livingston

  • USA Jonathan Livingston Seagull (více)

Obsahy(1)

Filmová bajka podle proslulého románu Richarda Bacha prostřednictvím titulního racka rozvíjí téma nelehkého prosazování osobní svobody a seberealizace. Jonathan Livingston nechce být jako ostatní racci v hejnu, kteří jen slepě následují konformní zásady a přehrabují se v odpadcích na přímořských skládkách. On naopak touží volně létat do výšek, kde rackové dle pravidel hejna nemají co pohledávat. Neochota zařadit se do společnosti vyústí v Jonathanovo vyhnanství. Osamocený nachází útočiště ve skupině racků vyznávajících stejné hodnoty jako on. Ambiciózní filmová adaptace sestává výhradně ze sekvencí s ptáky a důmyslných speciálních efektů, díky čemuž zachovává rozměr bajky. Uhrančivé přírodní scenérie a záběry na létající ptáky bravurně podkresluje povznášející hudba amerického folkaře Neila Diamonda. Snímek byl při svém uvedení v USA strhán kritikou, ale v normalizačním Československu se při uvedení v kinech stal kultem, neboť s diváky žijícími v represivní společnosti silně rezonovaly zdejší motivy touhy po svobodném životě a odhodlání šířit zvěst o možnosti seberealizace i za cenu vlastního života. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (94)

Vědma 

všechny recenze uživatele

Krása je krása i když jí můžeme říkat třeba kýč. Tady člověk váhá jaké slovo užít. Opravdu mi to silně připomínalo Mallickův Strom života v ptačí verzi. A bylo to dlouhé a hudba byla krásná, ale i o ní platí první věta komentáře. Takže unést jsem se místy nechala, ale pocity mám smíšené. Ty hvězdičky jsou ale pro režiséra rozhodně zasloužené, takový film natočit určitě není sranda. ()

MissJ 

všechny recenze uživatele

Naivní "dojímací" film, který působí ve špatném smyslu slova divně a nepřirozeně. Do chvíle, než racek poprvé promluvil, jsem byla unešena famózní kamerou, která je asi jediným kladným prvkem. K filmům s mluvícími zvířaty mám většinou odpor, ale to není hlavní problém. Zde jsou navíc vmanipulována do nepřirozeného prostředí a víc než nad dějem jsem přemýšlela nad tím, za jakou cenu byly některé záběry natočeny. Už to je pro mě dostatečný důvod, abych film nasměrovala do odpadu. Je to v ostrém kontrastu s poselstvím snímku, které je navíc degradováno s každým dalším polopaticky proneseným "moudrem". Jsem v opozici vůči tomuto filmu, ptáka v roli spasitele pronášejícího rádobymoudré myšlenky lze v knize možná ještě skousnout, filmové zpracování je ale příšerné. ()

Reklama

Stanley 

všechny recenze uživatele

Chvilku předtím, než jsem se přichomýtl k tomuto neobyčejnému filmu, viděl jsem inscenaci Racka v divadle Lávka (později přesunuto do divadla Čertovka), která sršela ohromným nábojem a dynamikou. Oproti divadelnímu představení byl film poněkud slabšího podání, přesto je dobře, že film existuje a že se někdo pokusil tento klenot natočit. ()

hirnlego 

všechny recenze uživatele

Tenhle přinejmenším nevšední umělecký počin ocení především čtenáři knižní předlohy, protože člověk, který s ní není obeznámen, by mohl lehce podlehnout pokušení odsoudit snímek jako příšerný patetický kýč. Filmu ubírá na uměleckém dojmu především hudební stránka - mnohem víc než Diamond by se sem hodilo něco vážnějšího a hlavně bezeslovného. Ve výsledném dojmu je zde hranice mezi krásou a kýčem tak tenká, že obojí vlastně splývá dohromady a nutí tak diváka k rozhodnutí, zda na takovýhle způsob vyprávění přistoupí, nechá se unášet krásnými obrazy a jedinečnou náladou snímku a přijme i ony více či méně patetické úseky, anebo tuto formu filmové výpovědi zavrhne i přes její celkem silný obsah. Já Bachovu novelu četla jako teenager (= nejvděčnější věk) a tehdy mě dostala, takže tenhle docela sympaticky originální snímek beru na milost a přijímám ho se všemi jeho klady i zápory za 4*. ()

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Racek Jonathan Livingston jako ptačí Mesiáš v evangeliu podle Bacha - nápad vcelku dobrý, ale zpracováním těžko pochopitelný a dosti pokroucený. A to by nebylo to nejhorší - zážitek z nádherných záběrů ptačích perspektiv snižují ptačí dialogy (naštěstí v původním znění, mluvit Jonathan jako Petr Oliva, tak to nedám) a naprosto rušivě a nepatřičně zaznívají zpívané party, v jinak příjemném hudebním podkresu, proto u mě jen za čtyřicet, rackové prominou... ()

Galerie (7)

Zajímavosti (3)

  • Film bol uvedený v roku 1978 v knihe "Päťdesiat najhorších filmov všetkých čias" ("The Fifty Worst Films of All Time (and How They Got That Way)") od Harryho Medveda a Randy Dreyfussa. (Arsenal83)
  • Tento film byl zařazen mezi "50 nejhorších filmů všech dob (a jak se tam dostali)" dle Harryho Medveda a Randyho Lowella. (Cheeker)
  • Jedná se o jeden z mála filmů, který filmový kritik Roger Ebert nedodíval. (Cheeker)

Reklama

Reklama