Reklama

Reklama

Souboj s nebem

  • Česko Bitva na nebi (festivalový název) (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Marcos, který je řidičem v rodině generála, unesl se svou ženou malé dítě kvůli výkupnému, ale děcko nečekaně zemřelo a Marcos se tím trápí. Když veze generálovu dceru Anu z letiště, svěří se jí a Ana, která se prostituuje pro vlastní potěšení, mu pro útěchu nabídne sex. Marcose nepřestávají sužovat výčitky svědomí, a vydá se proto se zástupem kajícníků na pouť k Panně Marii Guadalupské. Ve svém druhém filmu, vybraném letos do hlavní soutěže v Cannes, se Carlos Reygadas vrací k tématům, jež rozvíjel už ve svém pozoruhodném debutu Japonsko. Jsou to témata sexu, smrti a duchovního rozměru života. Vztah Marcose, Any a Marcosovy ženy je zasazen do tísnivé atmosféry přelidněné metropole, kde chudší vrstvy obyvatel domorodého původu nejsou s to zakořenit v městském prostředí, hledají náhražková uspokojení a duchovní spásu v náboženství. Záběry orálního sexu, jimiž režisér nešetří, nepůsobí ani trochu pornograficky, naopak získávají v kontextu filmu až metafyzický rozměr. (MFF Karlovy Vary) (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (75)

EdaS 

všechny recenze uživatele

Režisérův osobitý přístup se mi na celém Battle in Heaven líbil asi ze všeho nejvíc - jednak hrátky s kamerou, která občas "odlétá" pryč od hrdinů, často naopak zůstává jakoby zbytečně dlouho na jednom místě a také překvapující, až pornograficky detailní sexuální scény opravdu nepohledných lidí. Navíc celek dohromady dává smysl a dýchá na člověka opravdovostí, špínou a bolestí. Každopádně silný zážitek. ()

fragre 

všechny recenze uživatele

Tedy je samozřejmě možné, že nejsem dostatečně intelektuálně na výši a že nemám smysl pro novou obraznost ve filmu, jinak by se mi film jistě propálil na nejhlubší dřeň mého jáství, ale mě to připadá jako intelektuální samohana a samolibost, jako další postpostpostmodernismus pro nějž je umění to, co za umění prohlásí tvůrci (zde spíše vyrabitelé). Děsivá nudná deprese vane z tohoto filmu, a to taková, že ji nepřerazí ani ty pornografické vložky, které nejsou už ani šokující ani libido rajcující, ale jen zase depersivně nudné. Ale jistě to má i svůj pozitivní prvek – po takovém filmu už ani Apokalypsa nevypadá jako špatný nápad. Tak za toto poznání ta jedna hvězdička. ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Asi takhle... Pasolini dokáže mnohé provokovat a znechucovat vulgaritou jím nasnímaných sexuálních scén a zvrhlých prvků v jeho tvorbě. Na druhou stranu, když nic jiného, provokoval tím (malo)měšťáky. Carlos Reygadas naproti tomu snímá nahá těla, soulože a laskání penisu s esteticky vytříbeným vkusem. Kamera elegantně zachytí se všemi detaily právě vykouřený penis a potom se ladně přesune do okna a obkrouží náměstí historického centra Mexico City. Máme tu softporno s dokumentem v jednom.. ..Jsou tady naznačená dramata, jako je smrt dítěte, vyprázdněný život příslušníků horní vrstvy, to celé doplněné náboženskými symboly. Jenže to klouže tak nějak po povrchu, psychologie postav a jejich schopnost upoutat divákův zájem je nulová a celý ten snímeček považuju jen za chytráckou vějičku pro festivalové publikum. Tenhle povrchně dekadentní výlet do Mexika mě znechutil. Pasolini někdy točil doslova o hovně, tenhle snímek je s prominutím v přeneseném smyslu slova taky o hovně. Celkový dojem: 25 %. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

První záběr je prostě úžasný – postaršího obtloustlého Mexičana tři minuty feluje pěkná mladá dívka. Jindy bych výše uvedené mínil ironicky, tentokrát nikoliv. Ten film se mi líbil a nikoliv jenom kvůli zmíněné dívce. Není snadné popisovat své pocity během filmu. Mimořádně dlouhé záběry, často bez jediného slova, rámují strhující příběh na věčné téma „zločin a trest“. (Adjektivum „strhující“ zní u podobného snímku nepatřičně, ale syžet opravdu vtáhl do (ne)děje.) Film každou scénou vypovídá o věcech univerzálních, aniž by přestal být úzce spjatý s Mexikem, zemí, kde někdo jedná amorálně proto, že chce auto a někdo proto, že jej auto již omrzelo. Sociální propast mezi „po zbytečnostech toužícími“ a „zbytečnostmi zavalenými“ se stírá až v samém závěru, kdy minimálně jedna postava nachází štěstí za cenu maximální oběti. Velmi zajímavá je práce kamery, která nám často úmyslně neukazuje to, co bychom rádi viděli. V klíčové scéně „splynutí“ si dokonce dovolí odvrátit pohled na několik dlouhých minut, aby nám nabídla nijak fascinující scenérii Mexico City. Projev režisérovy úcty k postavám, anebo jediný způsob jak zaznamenat nezaznamenatelné? Souboj s nebem (přesněji asi Souboj v nebi) je každopádně lépe pochopitelný přes cítěné než přes viděné. Zážitek z něj nemohu označit za duchovně očistný, ale šlo o novou a přitažlivě neobvyklou filmovou zkušenost. Takže ano, s pokorou uznávám, že i art filmy typu „jako noc před popravou dlouhý detail tváře, po které stéká kapka potu“ mohou mít něco do sebe. Apendix: Všimněte si, jak si na různých plakátech poradili s přednostmi Anapoly Mushkadiz (někde je zakrývá titul, někde její rozpuštěné vlasy a někde nic, což je pochopitelně nejmilejší verze). 80% Zajímavé komentáře: tron, betelgeuse, Radko ()

Davson 

všechny recenze uživatele

Výpověď o současné realitě Mexika (respektive jejího hlavního města) natočená svěžím experimentálním stylem. Za zmínku stojí skvělá kamera a hlavně naprosto výtečná práce se zvukovou složku, ať už se jedná o ruchy či o famózní hudbu. Pátou hvězdičku zatím nedávám, neboť je pro mě problematické přijmout závěr filmu, respektive nevím přesně, jak ho uchopit, jak ho chápat. Každopádně velmi pozoruhodný počin. ()

Galerie (24)

Zajímavosti (8)

  • Film sa natáčal v Mexico City (Mexiko). (Arsenal83)
  • Preplnené pouličné scény boli natočené v skutočnom dave bez komparzistov. Operátora kamery jednoducho umiestnili na kolesový vozík a tlačili ho ľudia v dave. (Arsenal83)
  • Úvodná a záverečná sekvencia filmu, ktorá zobrazuje orálny sex, bola pri komerčnej prezentácii v Mexiku cenzurovaná. Nariadil to sám Carlos Reygadas ako dobrovoľné opatrenie na žiadosť členov hereckého obsadenia. (Arsenal83)

Reklama

Reklama