poster

Fenomén Gott (TV film)

Dokumentární / Hudební

Česko, 2009, 85 min

  • Markussis
    ***

    Nejsem žádný zaujatec ani fanatik. Karel Gott i ve svém pokročilém věku je obyčejný kluk s Plzně, který chce uspět. Je z něho cítit upřímná touha se blýsknout a zažít potlesk na výsluní. Není žádným disidentem ani dekadentním umělcem buřičem, ovšem není ani nepřítelem těchto hodnot, jen jdou takřka bez dotyku kolem něho. První může být vždy jen jeden a o to Karel Gott usiluje prostřednictvým svého řemesla celý život. Toto má zkrátka v krvi a je to jeho přirozeností, součástí, niko-li naučenou pozou. Co se týče samotné hudby, tak má Gott ve své kariéře skutečně několik etap. Hudebně a pěvecky na vrcholu byl nepochybně zejména v polovině šedesátých a začátku sedmdesátých. Ač si to mnoho rokenrolistů, bigbeaťáků nepřiznává, tak Gott je pěvecky dokladatelnou součástí českého rokenrolu. Tedy určitě né svým životním postojem, tam se Gott vždy hlídal. Ovšem v šedesátkách na podiu ten rokenrol dokázal pěvecky vypálit takovým způsobem, že by i Elvis zrudl závistí.Toto mu prostě nikdo neodepře. Nemůžeme mu upřít, že po celou svou kariéru spolupracoval s nejlepšími muzikanty, orchestry, kteří a které se u nás kdy objevili. Na jeho počátcích můžeme zaregistrovat jazzové a swingové období, které ho v jeho tvorbě velmi pozitivně ovlivnilo. Americkou gramofonovou společností Columbia byl označován za evropského Sinatru, tenkrát byl neuvěřitelně všestranný. Naopak v sedmdesátkách se z něho stal spíše romantický belcanto zpěvák, ovšem opět s velkým Z. Nakoukl i velmi citlivě do folkloru. V osmdesátých letech zaplul celkem šikovně do vod středního proudu již zformované kolovrátkovité Pop Music. Avšak i zde má své světlé chvíle. Od poloviny osmdesátek je to hudebně dodnes již pořád ten stejný Karel Gott. Stal se z něho jaký- si trubadůr romantiky a krásy obecně. Rokenroly v jeho dnešním provedení od něho působí málo živelně a dosti dřevně. Proto se dnes již možná na jeho velké kvality zapomíná. Celkově se Gott stal univerzálním zpěvákem, který dokáže nadprůměrně zazpívat coko-li a přitom neztratit svůj pěvecký výraz. Toto potvrdí každý kritik, který tomuto rozumí a déle se tím zabývá. Jako osobnost je Karel Gott již ze své podstaty charakteru profesionál za hrob, který chce za každou cenu uspět.Tomu přispůsobil a podřídil takřka vše ve svém životě. Jisté části populace právě toto vadí. Mne osobně vadí velmi povrchní posuzování Gotta dnešní doby, právě touto částí populace. Pro ně je to normalizační zpěvák z dnešního bulvárního tisku. Jiří Černý, hudební kritik řekl a odpověděl na otázku: " Co se vám vybaví při vyslovení jména Karel Gott? Jedna z nejsložitěších hudebních osobností vůbec ". Myslím, že má pravdu v tom, že Gott by se měl hodnotit zejména hudebně, protože pro něho je hudba alfou i omegou, je to jeho řemeslo, vše ostatní jde kolem něho. Ono je však snazší zavrhnout ho celkově jako člověka a la normalizační božský Kája, než aby se každý hodnotící zábýval podrobně jeho tvorbou a uměním v rámci nějakých 50 let. To dá dosti zabrat. Dokument je dělaný pro fanoušky Karla Gotta nic víc. Dokumentu, který by měl shrnout výše zmíněné etapy Gottova hudebního vývoje, jsme se nedočkali a nevěřím, že se kdy dočkáme. Jakákoli odbornost zde nebyla ani v náznaku. Dříve existovali alespoň odborné hudební časopisy př: Melodie. Ale to už je jedno. Mám dojem, že Gott je většinou populace i svých fanoušků vnímán povrchně, toť vše.(23.11.2012)

  • MarekT
    ***

    Natočeno dobře, koukatelné... ovšem když už jsem u toho, jen jsem koukal a koukal... vzápětí se objevují závěrečné titulky a zjišťuji, že mi to vlastně nic neřeklo. Vzhledem k důležitosti tématu velké zklamání. Režisérku projektu dle zdejších referencí považuji za nadanou, avšak si myslím, že tímto filmem si ukrojila pořádně velký krajíc. Jen průměrné hodnocení, které je vzhledem k tomu, jak nám byl tento projekt typicky novácky podsouván, zklamání. P.S. Co se týče zde nastoleného tématu Anticharty, ta je dle mě rozporuplná - na jednu stranu by odmítnutí podpisu znamenalo profesní sebevraždu, ovšem na stranu druhou je mi rozhodně sympatičtější vyjádření jiného signatáře Zdeňka Svěráka než to z tohoto dokumentu.(9.5.2009)

  • Kulmon
    ***

    Gott (z něm.) = BŮH! ... Těšil jsem se, ale zároveň jsem měl obavy plynoucí z TV Nova. Bohužel nebyly plané. Dovolím si přirovnat tento dokument k Občanu Havlovi, i když to trochu kulhá. Václav Havel totiž nechal kameru nahlédnout i do svého soukromí. Jak říká Ladislav Špaček, byl to film z prezidentské kuchyně. Karel Gott nám však pod pokličku nenechal nahlédnout. Vše je jen jedna obrovská póza. Jakoby propagační film na objednávku, který nenechal Gotta ukázat jako obyčejného člověka. Tím nechci říct, že by byl nějakej obyčejnej, ale to Havel taky není a přitom jsme ho tak nachytali. Navíc Gottovy stránky jsou zde vykresleny jen a pouze kladné. Když už dojde na lámání chleba a vidíme Káju blížil se k řečnickému pultíku, kde má odsoudit Chartu .. nastane vysvětlování z roku 2009 a pak jen vidíme, jak se od pultíku zase vzdaluje. To je co se týče Mistra. A teď k výrobě. Mladá Špátová má možná talent, ale přece mohla vybrat méně známé záběry, mohla lépe prostříhat a svou úctu ke Karlu Gottovi mohla dát najevo kvalitním filmem. To se bohužel nestalo. Na objektivní kritice přece není nic špatného a tu jsem postrádal. Takže Kájo, vše nej k 70. narozeninám a přeju hlavně lepší medailonek, až odejdeš na věčnost, aby o Tobě večer v bedně mohli pustit něco lepšího!(11.5.2009)

  • Genero
    **

    Národní umělec Karel Gott, držitel Medaile za zásluhy a Řádu Jurije Gagarina, ikona pevně svírající prapor opravdové kultury v Kotlince, Sovětském svazu a Říši, se dočkal vlastního celovečerního dokumentu. Nejsem jeho skalním obdivovatelem a rozhodně odmítám názor své velmi staré babičky, že je hrozně krásnej chlap, hlavně když se zpotí. Musím ale tvrdit, že si minimálně za své pěvecké výrony zasloužil něco zajímavějšího a pikantnějšího, než je tahle blábolivá nepocta. Čekal bych, že Mistr zavzpomíná na svou exhibicionistickou pošetilost a vysvětlí, jestli si roku 1962 v tramvaji č. 3 ve stanici Plec-Tyrolka k údivu ostatních spolucestujících zuřivě třel pohlavní úd, protože z okna uviděl Kubišovou, Chladila nebo Karla Vlacha. Místo toho jsem byl svědkem, jak nepřetržitě zpívá i ve svém 42+1 na Bertramce, kouká na vodopády a senilní fanynky ho chtějí líbat, sotva dosedne na ranvej.(14.7.2014)

  • jenjan
    odpad!

    Karel Gott jako zpěvák určitě fenomén je, což je ale asi tak všechno. Všechny ty kecy kolem na mne působily značně křečovitě a účelově a jen mě přesvědčily, že lidsky je mistr spíš karikatura překonávající bez většího hnutí věky. Božský Kája je představitel mas, mas s růžovými sny o úspěchu a slávě, rozjuchaných a roztančených mas, které už ze své podstaty normalizují. Dokument byl veden v duchu: Pád bolševismu zapříčinili spíš veksláci, než chartisté. No jasně, vy jste přeci chtěli pracovat, rozdávat lidem na západní a východní straně zdi jen radost, nic víc.. ble!(10.5.2009)

  • - V roce 2009, kdy snímek odvysílala televize Nova, se stal titul nejsledovanějším televizním filmem roku. [Zdroj: mediafax.cz] (hippyman)