poster

Podvodník

  • Itálie

    Il bidone

  • Francie

    Il Bidone

  • Slovensko

    Podvodník

  • USA

    Il Bidone

  • Velká Británie

    Il Bidone

Drama / Komedie

Itálie / Francie, 1955, 95 min

  • tomtomtoma
    *****

    Přepsáno v srpnu 2019. Podvodník je lyricky zasněným pohledem na pád člověka až na samotné dno beznaděje lidské duše. Některé zdejší komentáře odhalují nepozornost uživatelů, inu jejich chyba. Federico Fellini opět nešetří sarkastickou krokovou variací, temperament života se utváří v živelnosti a opojných chutích velkých prožitků, rozervanost svědomí se odehrává v pachu kamenné hráze opuštěných uliček a dláždění intimní noci. Kritika morální etiky si pohrává s protiklady i protimluvy, neschopnost změny je neochotou přijmout obraz skutečnosti. Realita se vznáší v oparu magické poezie a obětí je celá důvěřivost prostého lidu, byť ani ten není ušetřen jízlivých připomínek zjevných morálních nedostatků. Obraz se v lyrickém záchvěvu něžně rozhlíží po běsnění vášně a vydává svědectví niterné nálady. Hlavním objektem zájmu pohledu na životem zdeformovanou morálku je Augusto Rocca (dobrý Broderick Crawford s hlasem Arnolda Foà), nenapravitelný podvodník a zkušený stavitel vzdušných zámků. Uvědomuje si bezvýchodnost z daného stavu, ale není ochoten přijmout pokoru. Bohatství krás života je příliš silným lákadlem a rozpolcené svědomí se nejlépe utěšuje ve víru zábavy noci. Pád je nevyhnutelný. Důležitou postavou naděje je Carlo, zvaný Picasso (velmi příjemný Richard Basehart s hlasem Enrica Maria Salerna), Augustův mladý společník v oboru šejdířství. Je rozpolcen mezi morálkou a nutnou životní potřebou finančního zabezpeční. Je bezelstně veselý a nestrojeně hravý, přesto si uvědomuje neudržitelnost dosavadního způsobů živobytí. Výraznou postavou je Roberto Tucci (dobrý Franco Fabrizi s hlasem Maria Colliho), nejdrzejší člen povedené partičky podvodníků. Je sebevědomý a nezajímají ho hranice únosnosti rizika, ani netrpí na morální zásady. Od života očekává svůj velkolepý triumfální pochod. Hlavní ženskou postavou je Iris (příjemná Giulietta Masina), Picassova smutná manželka. Je znepokojeným hlasem svědomí a zármutkem stavu věcí. K výraznějším postavám patří také Rinaldo (zajímavý Alberto De Amicis s hlasem Nina Manfrediho), podvodník pokročilejšího kalibru a dávný Augustův známý v opulentním víru života a sarkastickém výsměchu Augustova neměnného stavu. Z dalších rolí: neústupný zadavatel šejdířského úkolu baron Vargas (Giacomo Gabrielli, ale není to ten, který je uveden ve zdejším popisku), ochrnutá a skromná dcerka podvedeného farmáře s optimistickým pohledem na život Susanna (Sue Ellen Blake a hlasem Fulvie Mammi), Augustova nevinná a dospívající dcera Patrizia (Lorella de Luca s hlasem Rity Savagnone), Rinaldova žárlivá životní společnice Luciana (Xenia Valderi), po bohatství toužící podvedená farmářka Stella Florina (Maria Zanoli), anglická tanečnice a Augustovo chvilkové rozptýlení Maggie (Mara Werlen), či pomstu uvězněním vychutnávající si podvedený občan (Tiziano Cortini). Podvodník je trefnou sarkastickou kritikou morálního stavu společnosti, je poetickým výrazem, snovým oparem, melancholickou marností i citlivě niterným výjevem lidské duše. Nálada a zvuk toku způsobu vyzdvižení je uhranuto poezií řecké velikosti ducha. Obraz je básní, báseň je obrazem. Pozoruhodný pocitový zážitek.(8.6.2012)

  • SeanLSD
    ****

    Prostredný film z Felliniho "trilógie samoty" nebol prijatý veľmi priaznivo a režisér sám priznal, že sa mu trochu vyšmykol z rúk už na začiatku, keď zistil, že pôvodne zamýšľaný námet z veselého uvoľneného prostredia rozličných zlodejíčkov sa ani zďaleka nepribližuje realite. Ja som bol však milo prekvapený, najmä hereckým obsadením. Úplne neodolateľný bol opäť Fabrizi v úlohe bezcharakterného hajzlíka, Basehart bol sympatický, ale jeho rečiam sa nedalo veľmi veriť a Crawford mohol možno umierať trochu kratšie, hoci mne osobne to nejako veľmi neprekážalo. Zásadný problém bol v tom, že sa Fellinimu nepodarilo tak ako v DARMOŠĽAPOCH rovnomerne sledovať všetky 3 hlavné postavy ( a vlastne sa o to ani nesnažil, pričom však v divákoch vyvolával taký dojem ). Mimoriadne vydarené scény sú tak striedané občasnými hluchými miestami, hlavne vtedy, keď sa snaží vyvolať súcit, ale scenár pritom napísal tak, že s nimi súcitiť jednoducho nemôžeme, hádam s výnimkou Picassa, aj to len prostredníctvom jeho rodiny. Hrôzostrašný rozpor je potom aj v závere filmu, keď sme už hotoví uveriť poslednej nádeji a spáse pred smrťou, ale Fellini zase vytrestá divácke očakávania a zisťujeme, že Augusto skutočne svojich komplicov klame a získané peniaze nedal chromej dievčine. Žeby ich chcel vrátiť potom ? Najkrajšou časťou tak zostáva sekvencia s novoročným večierkom vedeným arogantným a ignorantským Rinaldom, ktorá je predzvesťou SLADKÉHO ŽIVOTA. Fellini tu so svojim osobitým majstrovstvom plynulo preskakuje z postavy na postavu, predstavuje nám charakteristické typové osadenstvo a z krátkych výstrižkov ich konania a rozhovorov umne splieta obraz kvázinoblesnej "smotánky", ktorá zbohatla na bohviečom a ktorá ( okrem iného ) nemá ( alebo iba neprejavuje ? ) veľa vkusu ani inteligencie. Naši traja hrdinovia však ešte aj oproti nim vyzerajú úboho a amatérsky, bezcharakterne a nenapraviteľne. No čo už, prachy sú prachy, a tak to bolo aj bude . .(20.10.2006)

  • Anderton
    ***

    Taliansko 50tych rokov zachytené na kameru bude mať vždy svoje neopakovateľné čaro, až má človek pocit, že netreba pozorne sledovať dej. Ten je v Podvodníkovi divácky príťažlivý a zrozumiteľný, takže pokiaľ vám nesadli niektoré majstrove antidejové filmy, netreba mať voči Podvodníkovi žiadne predsudky. Je totiž z rovnakého súdka, ako tu spomínané Cabiriine noci a Cesta. Pokiaľ ste podvodníkom, tak sa z tohoto filmu dozviete, že skĺbiť takúto kariéru s rodinným životom je takmer nemožné, ale kľudne sa o to môžete pokúsiť. Ďalej si treba dávať pozor na občasné záchvevy vo svedomí, ktoré vás nesmú nikdy prevalcovať, inak ste nadobro skončili. Celkom vynaliezavé, až vtipné podvody sa tu stretávajú so sociálnou kritikou.(9.10.2013)

  • raffspIn
    *****

    Nevím čím to je, ale Podvodník mi svým provedením nesedí k Fellinimu a sedí k srdci. Možná jsem tohoto bláznivého Itala (stačilo by napsat prostě Itala) odsoudil příliš brzy - po Amarcordu. V Il Bidone skutečně bravurně vykresluje a rozebírá postavy. Ty jsou výrazné, svým způsobem charismatické a hlavně skutečné. To na vás nedýchne ten vyparádíčkovaný patos z mainstreamu. Dostanete mokrým hadrem reality přes ksicht. MFF Karlovy vary 2010(26.7.2010)

  • honajz2
    ****

    První polovina byla nudná a vůbec mě nezaujala, takže jsem se bál, že poprvé bych musel dát Felliniho filmu nižší hodnocení, než 4*. Ale bál jsem se zbytečně, protože v druhé polovině se to naštěstí zvedlo a posledních 20 minut bylo silných. Hodně se mi líbil i metaforický závěr, který se dá vyložit více způsoby (SPOILER vážně zraněný zloděj se snaží vyšplhat zpět na silnici - což se dá vyložit i tak, že se snaží v hlavě dostat ze své situace, změnit se - ale nakonec ten svůj boj prohraje, jelikož těsně před silnicí zemře KONEC SPOILERU (snad chápete, jak to myslím, teď mě nenapadá, jak to napsat srozumitelněji)). Pro celý film však platí, že má skvělou kameru a skvělé herecké výkony. A nakonec se mi ten film i líbil, byť první polovina fakt byla taková nijaká. Fellini ale samozřejmě má i lepší filmy. 4*(17.4.2020)

  • - Lorella De Luca v tomto filmu debutovala. (Pumiiix)