Režie:
Warwick ThorntonScénář:
Warwick ThorntonKamera:
Warwick ThorntonHrají:
Rowan McNamara, Marissa Gibson, Mitjili Napanangka Gibson, Noreen Robertson Nampijinpa, Audrey Martin, Scott Thornton, Jessica SandersonObsahy(1)
Samson a Dalila žijí v komunitě původních obyvatel Austrálie v Bohem zapomenutém kraji uprostřed pouště, kde je každý den stejný jako ten předchozí, vše se cyklicky opakuje a zůstává neměnné a nezdá se, že by to někomu vadilo. Samsonovi je patnáct, rád loví, čichá lepidlo a benzin a také miluje hudbu. Dobrosrdečná Dalila žije s babičkou, která jednoho dne zemře. Rodina si myslí, že je to Dalilina vina, a dívku potrestá. Pak Dalila potkává Samsona a rodí se velká láska. City zůstávají nevyřčené, jelikož slova nejsou tím hlavním prostředkem, jímž spolu Aboriginálové komunikují. Samson a Dalila se vydávají do města, ale jelikož nemají žádné peníze, živoří spolu pod mostem. Začínají s drobnými krádežemi a z Dalily se pomalu stává jiný člověk. Mladí lidé zjišťují, že život mimo jejich komunitu může být velice krutý. Ve filmu s úchvatnou kamerou a působivým soundtrackem excelují neherci Rowan McNamara a Marissa Gibsonová. Režisér Warwick Thornton, který sám má aboriginálské kořeny, si za tento nádherný netradiční milostný příběh odnesl z festivalu v Cannes prestižní Zlatou kameru, cenu za nejlepší debut udělovanou napříč všemi sekcemi. (MFF Karlovy Vary)
(více)Recenze (35)
Film bohužel nelze postavit jen na osobité kameře. Příběh je základ - nemusí být vždy čitelný a jednoznačeně vyložitelný, nemusí dopadnout vždy dobře ... Ale měl by přinést novou myšlenku, poselství, naději ... Tento film přinesl jen smutek - nad rozbitými vztahy v rodině, nad nepochopením a neschopností odpouštět, nad prázdnotou a ztrátou identity. Nedokážu myslet na Samsona a Dalilu jako na milostný příběh, pro mne není patrná ani paralela k biblickým postavám. Přesto je film něčím zvláštní a ojedinělý a nezapomenutelný. ()
Tichý příběh dvojice mladých australských domorodců, na které nikomu nezáleží. Proto jejich útěk z vlastní komunity do takzvané civilizace nemůže skončit úspěchem. Výborná kamera i velice přesvědčivý výkon obou představitelů hlavních rolí. Možná vám jejich hrdinové nebudou sympatičtí, ale budete je moci pochopit. ()
Hrdinové mají biblická jména, jejich příběh ale v sobě skrývá lítost nad něčím, co se stalo v současnosti, je to přirozená cesta a civilizace přírodu ovládla se vším všudy, to víme už dávno. Osud jednoho kontinentu nám přiblížil Warwick Thornton ve skutečně "svém" filmu, který napsal, báječně neuvěřitelně nasnímal a doladil i hudební náladou. ()
44. MFF KV .. Scénář: Warwick Thornton .. Kamera perfektní - s tou si Warwick Thornton vyhrál více než s celým příběhem, realistické prostředí, hudba chytlavá (za Desert Mulga Band - Wild Band Song předem díky), ale souznění si postavy zrovna nezaslouží. Mají se špatně, ale dostanou se do ještě horších situací. Lacině, a vlastní vinou. ()
Celovečerní debut Australana Warwicka Thortona je důkazem, že sociální drama z chudých oblastí nemusí být strohé, chladné a nekonečně nudné. Realisticky tragická romance režiséra, který sám sebe označil za beznadějného romantika, se může pochlubit geniální kamerou a především naprosto nepřekonatelnou prací se zvukem a hudbou. Jeden z nejosobitějších filmů roku. "At one of the screenings, an old man – and we’re talking old as in 50, because we don’t live very long anymore – he came up to me with tears in his eyes. He said ‘that’s my story, that’s what happened to me.’ He said ‘I was a sniffer, a petrol sniffer, and I went to town and got in a lot of trouble and then I had to go right out bush to my country to get my soul strong and my head straight.’" ()
Galerie (13)
Photo © Rapid Eye Movies
Reklama