poster

Expres na západ (TV film)

  • USA

    The Sunset Limited

Psychologický / Drama

USA, 2011, 87 min

Režie:

Tommy Lee Jones

Scénář:

Cormac McCarthy (scénář, divadelní hra)

Kamera:

Paul Elliott

Scénografie:

Merideth Boswell

Kostýmy:

Lyn Paolo
(další profese)
  • Thomick
    ***

    Tak já nevim. Možná tam na mě bylo až moc "faith bullshit"; možná jsem režisérovi, potažmo Beltramimu, neskočil na tak lacinej hudební podklad, řvoucí typicky "ha, teď to přijde, bomba, šílený moudro, bude ti mrazit!". Každopádně ... ono to holt nepřišlo, no. O tom, jak je celej svět hrozně hroznej, jsem se popravdě dozvídat nepotřeboval; určitě ne celých bezmála 90 minut. Kór z úst tak vyklepanýho profesora, kterýmu jsem jeho povolání (přesně jak poznamenala Jacksonova postava) pořádně uvěřil až někdy v půlce. Proto mě ani ten konec tolik neudeřil; on na takovej výstup prostě neměl nebo jsem minimálně necítil, že by na něj měl mít. Ať už po řečnický stránce, nebo tý aktuálně psychický. --- Líbila se mi symbolika na gauč ulehnuvšího Jonese právě v době, kdy kolega nasadil k nejvěrnějšímu napodobování školenýho terapeuta; líbil se mi konečnej záběr na pořádnej "sunset"; líbila se mi myšlenka (bohužel zhruba jen tahle jedna): "Brotherhood, justice, eternal life? Eh, dear god, man! Show me a religion that prepares one for nothingness, death. That's the church I may enter" ... to je ale celý.(31.8.2012)

  • Radek99
    ****

    V produkci televize HBO vznikají většinou skutečné originály a tenhle veskrze konverzační kus není výjimkou. Televizní adaptace divadelní hry slavného amerického spisovatele Cormaca McCarthyho přivádí na scénu pouhé dvě postavy, jimiž jsou pan Bílý a pan Černý, přičemž jestliže je jejich symbolické jméno primárně barvou kůže, co se týče spektra hodnot, je tomu přesně naopak. Už výběr postav nahrává komornímu inscenování a celý film jsou vlastně takové konverzační šachy, přičemž nebudu prozrazovat jestli a kdo matuje, důležitější je průběh hry samé. Máme-li komorní scénu a film v podstatě minimalistický, jedním dechem je třeba vyzdvihnout herecký koncert obou zúčastněných pánů, jak Samuel L. Jackson, tak i Tommy Lee Jones přímo excelují a celý film stojí na nich. Jestli jsem ve sváru Dobra x Zla, Víry x Nicoty, Bílé x Černé chvílemi trochu pochyboval, jelikož osobně své místo v této dualitě stále ještě sám hledám, to, co předvádějící oba herci, jsem zařadil zcela bezpečně a jednoznačně - zážitek, který bere dech... Tenhle originální televizní projekt je potřeba vidět a vstřebat ještě několikrát, jedno setkání nestačí...(10.3.2011)

  • Vančura
    ****

    Zhlédnuto bezprostředně po dočtení stejnojmenné knižní předlohy C. McCarthyho, v kontextu jehož tvorby se jedná rozhodně o výjimečný počin. Byť spíše formou než obsahem - tematicky je VLAK SUNSET LIMITED blízký autorově CESTĚ (obě díla spojuje i stejný rok vydání: 2006). V obou těchto dílech z autorova pozdního tvůrčího období silně rezonuje výrazná skepse, k níž se McCarthy "na stará kolena" umělecky dopracoval. Obě díla představují velmi pochmurné čtení, které nad lidským údělem v podstatě zlomilo hůl - přičemž autor staví svou defétistickou pozici natolik suverénně, že jeho pesimistická východiska jeví (téměř?) dojem nevyvratitelnosti. Na mysl se dere replika postavy Černého ze samého závěru tohoto filmu: "Ty víš, že to tak nemyslel. Ty to víš. Moc dobře to víš. Nechápu, proč jsi mě tam poslal. Vůbec to nechápu! Jestli jsi chtěl, abych mu pomohl, tak proč jsi mi nevložil do úst ty správný slova? Dal jsi je jemu. A co já?" Podobnost s nářkem umírajícího Ježíše na kříži, který se ptal Boha, proč ho opustil, se zde přímo nabízí. Což vlastně může vést i k otázce, zda je skutečně McCarthy takový nihilista a zda je vyznění tohoto díla optimistické, či naopak. Tato nerozhodnost, již ve mně McCarthy evokuje, zapříčiňuje i to, že si s jeho prózou nevím příliš rady. Nejenom v této knize, ale i v autorových dřívějších textech, jsem byl nesčetněkrát konfrontován s pochybnostmi, zda ho čtu správně a zda nelze najít adekvátnější interpretační rámec než je ten můj. Totéž bych mohl říct vlastně i o tomto filmu, který je nesmírně věrnou adaptací předlohy (nenašel jsem tam v podstatě jakoukoli odchylku od McCarthyho knihy). Možná jsem ho pochopil, a možná taky ne. Jediné, co si dovolím ve výsledku konstatovat, je přesvědčení, že mě tento film i kniha zas až tak neoslovily - jednak kvůli své interpretační náročnosti, a jednak kvůli mému dojmu, že se McCarthy tak trochu umělecky vlamuje do otevřených dveří. Jistě, téma vlastní smrti a sebevraždy je jedním z těch nejzávažnějších (nemá-li přímo pomyslné prvenství), ale v minulosti již bylo zpracováno nesčetněkrát, a osobně si vybavuji variace této látky, které mě oslovují více, jako třeba kniha DLOUHÁ CESTA DOLŮ Nicka Hornbyho (kde navíc nemusím mít pochybnosti, zda je autor na straně "Černého" či "Bílého", protože je naprosto markantní, že straní životu). U McCarthyho tuto jistotu postrádám - a tato nejistota, jak to vlastně autor myslel a co tím chtěl kruci říci, je pro mě hlavní zábranou, proč nejít na plné hodnocení. Toto není vlastně ani klasický film, který by mělo smysl nějak hodnotit, takže je to tak trochu jedno. EXPRES NA ZÁPAD především klade otázky - zodpovězení je už čistě na divákovi. A osobně bych se mimochodem nedivil, kdyby se McCarthy třeba už zítra vydal cestou literátů, jako byl třeba Hemingway, kteří tento svět opustili vlastní rukou - po zhlédnutí tohoto filmu se mi to jeví skoro jako logicky konzistentní gesto.(29.4.2013)

  • zbyshek
    ***

    Velmi náročné na sledování, to především. Já se rád dívám na filmy, o kterých prakticky nic nevím. Koukl jsem na obsazení tohoto projektu z dílny HBO, Samuel L. Jackson a Tommy Lee Jones, a řekl jsem si, že to musí být film, který stojí za stáhnutí. Už jsem více nesháněl informace. Po pár minutách, mi bylo jasné, že to není obyčejný film. Pro mne to nebyly bezduché rozhovory, měly hloubku. Ale já jsem je nedokázal dostatečně ocenit, jelikož toto téma, neříkám že není zajímavé, ale nemohl bych o tom mluvit z vlastních zkušeností. Rozhodně tento film ve mně zanechal více jak většina filmů. Naopak si myslím, že obsah filmu neseděl délce, tudíž to místy bylo i nudné. Rozhodně ale nejsem zklamán. 60%.(2.6.2013)

  • kaposlav
    **

    Snaha bola, ale keď si zájdem s pár kamarátmi (mám celkom inteligentných a vzdelaných kamarátov) do krčmi a hodíme podobnú debatu, tak budem mať z toho viac, lebo sa jej môžem aktívne zúčastniť a ešte aj popiť nejaké to pivko. Neviem prečo dávate päť hviezdičiek, alebo aj štyri za niečo čo je problém vôbec raz pozrieť celé a nieto ešte znovu.(29.6.2012)

  • - Okrem dvoch hlavných aktérov nie je v celom filme vidno nikoho iného. V úvode však možno zazrieť obrys postavy vodiča metra Sunset Limited. (Lukoh)

  • - Celý film se odehrává v jedné místnosti, v níž byl také celý natočen. (Vlk17)

  • - Film byl natočen podle rozhlasové hry známého amerického spisovatele Cormaca McCarthyho, který napsal mj. i knihu „Tahle země není pro starý“, podle které natočili v roce 2007 bratři Coenové stejnojmenný oscarový film. (Vlk17)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace