Režie:
Hajao MijazakiScénář:
Hajao MijazakiHudba:
Džó HisaišiHrají:
Hideaki Anno, Miori Takimoto, Džun Kunimura, Mansai Nomura, Masahiko Nišimura, Hidetoši Nišidžima, Morio Kazama, Mirai Šida, Šinobu Ótake, Keiko Takešita (více)Obsahy(2)
Již odmala je Džiró fascinovaný létáním a sní o tom, že jednou bude navrhovat překrásné létající stroje po vzoru svého idolu, italského designéra Caproniho. Ačkoli mu krátkozrakost nedovoluje stát se pilotem, vyroste v jednoho z celosvětově nejlepších návrhářů letadel. Bohužel se ale jeho životní příběh odvíjí v průběhu japonského imperialismu a válečných expanzí, což nadaného mistra staví před dilema, zda své nadání rozvíjet, když ví, že jeho výtvory budou sloužit jiným než jím zamýšleným zájmům. Hajao Mijazaki dal plný průchod svému obdivu k létání a vytvořil jedno ze svých nejambicióznějších a nejosobnějších děl. (Aerofilms)
(více)Videa (2)
Recenze (108)
Miyazaki tentokrat v realistickem modu a bez fantasy, ale stale nadherne kresleny a animovany. Joe Hisaishi si hraje s evropskymi motivy a pribeh je nezvykle dospely o tvorbe kamikaze kachen, to vsechno je v poradku, ale cele to je na muj vkus mozna az prilis rozvlacnele a finale vysumi tak trochu do ztracena. 7/10 ()
Jiné Mijazakiho filmy mám většinou ráda, ale je to hlavně kvůli exotické a kouzelné atmosféře. The Wind Rises je "jen" přibarveným (pseudo)životopisem konstruktéra oněch známých japonských stíhaček Zero. A i v animované formě je to pro našince zábavné přesně tak, jak to zní na první poslech. Ten příběh prostě není silný, a pokud si hned neuvědomíte, že má vlastně jít o jakousi biografii, pak se budete nudit ještě víc. Několik věcí je ale fajn: klasicky rozkošná Mijazakiho animace, zajímavá atmosféra Japonska začátku dvacátého století a vztah hlavního hrdiny Jira s jeho vyvolenou dívkou. Pokud ale nejste fanoušky mistra Mijazakiho nebo historie letectví, tak tenhle film nemůžu úplně doporučit. ()
Miyazakiho nejdospělejší a nejrealističtější film který je zároveň dechberoucím mástrpísem. Animace je naprosto bezkonkurenční a koukat na davové scény kde každá postavička žije svým vlastním životem nebo sledovat hustý kouř z motorů ve víru vrtulí to je prostě mazec. Příběh obyčejného člověka ve víru svých snů a událostí doby je lidský, civilní, vtipný i napínavý a dokáže dojmout přestože netlačí na pilu a snaží se vyhnout osvědčeným melodramatickým fintičkám na slzyčky. Jeden až nevěřícně kroutí hlavou jak snadno Miyazaki dokáže přetavit na první pohled nezáživné téma v chytlavou podívanou která s přehledem drží pozornost až do konce. Jestli jde opravdu o mistrovu rozlučku, tak je to rozlučka ve velkém stylu, přesto stále plná pokory, skromnosti a důstojnosti. ()
S filmovým průmyslem se Myazaki loučí dostatečně kvalitním dílem. Řemeslo za léta u filmu zvládl více než na výbornou, např. takové tetelení vzduchu za letního dne nad rozpálenýma kolejema, vycházení cigaretového kouře v přesné trajektorii mávnutím ruky... Pohádku konstruktéra opouštíme akorát včas, jinak by si pošramotil romantické renomé při ukázce vlastností vražedné a sebevražedné zbraně. ()
Mijazakiho zasněná báseň, opravdu úžasně animovaná a se spolehlivě krásnou Hisaišiho hudbou. Řekl bych, že stejně jako - nebo ještě více než - o Horikošim je Zvedá se vítr výlet do duše samotného Mijazakiho a zpráva o nesnadném životě v tehdejším Japonsku. Takový životopis, jakkoliv je idealizovaný, může Horikošimu závidět řada jiných osobností, které se dočkaly jen obyčejných hraných snímků bez špetky fantazie a podle okoukané šablony. ()
Galerie (39)
Photo © Nibariki - GNDHDDTK
Zajímavosti (10)
- Po premiéře filmu Mijazaki řekl, že poprvé během projekce svého filmu brečel. (Hal_Moore)
- V domácím Japonsku film vzbudil rozruch, protože má zcela netradiční téma. Hlavním hrdinou je totiž Džiró Horikoši, konstruktér obávané stíhačky Micubiši A6M, známějsí pod přezdívkou Zero. Její modely sloužily za druhé světové války k sebevražedným náletům kamikadze nebo k napadení přístavu Pearl Harbor. (Innuendo1987)
- Mijazaki odmítl dávat rozhovory zahraničním médiím, ale pro jihokorejské novináře svolal tiskovou konferenci, kde vysvětloval, že Horikoši nebyl fanatik a dokonce vzdoroval některým požadavkům od armádních velitelů. Ve filmu ho zachytil jako génia, který po sobě chtěl zanechat něco krásného. (Innuendo1987)
Reklama