poster

Post Tenebras Lux

  • španělský

    Post Tenebras Lux

  • Post Tenebras Lux

  • slovenský

    Post Tenebras Lux

Drama / Poetický

Mexiko / Francie / Nizozemsko / Německo, 2012, 115 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • JohnBruk
    **

    Po skončení projekce filmu jsem odcházel s pocitem, že jsem něco ztratil a bylo mně ublíženo. Ne tak jako u Requiemu za sen. Tam jsem odcházel s jasnou představou pochmůrných emocí. U tohoto filmu jsem měl naopak pocit toho, že jsem byl podveden. Pokud Vás nadchl trailer a ony různé ódy na spiritualitu filmu, spodobňování s Malickem či snad dokonce inspirace Tarkovskim. Raději zůstaňte u onoho traileru. Film je totiž pubertální hříčka a hledat v tom něco víc než manýr je ztráta času, páč je to vyprázdněné až na pár pěkných záběrů a poměrně přirozených momentek. Stylizace optiky po určité době také už utahá a nudí..(14.5.2015)

  • elef
    *****

    ...zvláštní film, o kterém se těžko říká něco víc.....opakovaně se divák dostává do centra příběhu, který se ale najednou nepozorovaně začne rozpadat do scénických obrazů....tyto obrazy na mě působily svou bezprostředností, a tím, že byly spíš nečekané, nepůsobily na mě prvoplánově, anebo zatíženě předchozím příběhem (zkušeností)..... čistá poetika, ze které šlo vyčíst mnohé do kontextu příběhu....ve své podstatě jsem se pokoušela během filmu oprostit od logického uvažování, a vnímat film spíš jako dítě, které se seznamuje s novými věcmi, u nichž se teprve učí poznávat význam a souvislosti....není to film na jedno zhlédnutí...po prvním zhlédnutí, jako bych se teprve seznámila s obsahem, resp. novou realitou...a čekám, že až na další pokus budu mít možnost ujasnit si některé detaily a významy..... V mnohém pro mě film zobrazoval provokativní nastavování kritérií normálnosti...poměrně bizarní scény byly podávány chladně, bezprostředně, s určitnou samozřejmostí, jako by ani nebylo možné diskutovat o tom, že se jedná o něco neobvyklého....vnímám v tom problematiku přizpůsobování se společenským hodnotám, které někdy působí nelogicky, protichůdně (neakceptovatelné je onanovat každý večer u porna, ale hromadný sex v sauně problém není).....otázka přirozenosti fungování společnosti a snaha jedince začlenit se....ve své podstatě není nikdo schopen nastavená pravidla dodržovat, což vede k selháním a novým pokusům o lepší život (scéna připomínající psychiatrické sezení, na kterém si lidé vzájemně sdělují svá selhání)....ve filmu mě okouzlily (ne)herecké výkony dětí.(4.4.2013)

  • Dreadd
    ****

    Post Tenebras Lux, tedy něco jako „světlo po temnotě”, dostál svému názvu velmi přesně. Po celou dobu se pravidelně střídají světlé a tmavé scény, což v kině nemusí být vždy úplně příjemné. Nečekaně hodně scén vyústilo ve vtipnou pointu, většinou hodně ironickou. Silueta démona, která se dvakrát projde po domě, je velmi jednoduše nakreslená, nemá žádné rysy, přesto však není bezpohlavní a mezi nohama se mu houpe velmi pečlivě zabraný penis. Zajímavá byla i scéna s ragby, s ničím nesouvisející a bez kontextu s patetickým proslovem mladíka, ale režisér jí tam nutně musel mít. Rozostřené okraje mají zřejmě simulovat záběr přes sklo a jeho působení se scénu od scény značně lišilo. Jednou mě více vtahovalo do děje, jako kdybych byl skutečně na scéně oddělen pouze skleněnou bariérou, abych nemohl zasahovat do dění, jindy úplně naopak, jako kdyby mi chtěl film ukázat mé místo a říkal mi, že se do něj nemám snažit proniknout (a několikrát jsem si připadal i jako na drogách nebo s málo dioptriemi na nose). Hledání nějakého průvodního děje jde velmi těžko, přesto se mezi zdánlivě chaotickým propletencem scén, z nichž některé berou ohledy na doktora Skružného, dá najít ústřední motiv. (Nádherná věta o dětství - "Vše, co jsem musel dělat, bylo existovat.")(1.3.2013)

  • Solverino
    *

    Film pro quadruplegiky. Trpí, ale neutečou. Když usínám a nudím se, je to prý umění. Z kamery trochu bolí hlava a oči, asi taky umění. Nekonečné záběry o ničem. Hmm, asi jsem občas něco zaspal, ale neviděl jsem žádnou magickou scénu. Jen kecy o análu, který se nikdy nekonal. Krmení psů. Tlachy malejch harantů.... Veliké "umění" se tu zřejmě odehrává...(12.10.2013)

  • Vančura
    ***

    Když tenhle film běžel v kinech, nějak mě nezaujal, abych na něj vyrazil. Když se ale teď - po více než 2,5 letech od české premiéry - naskytla možnost to vidět, zvědavost nakonec zvítězila. Nakonec to beru asi jako takové celkem zajímavé rozšíření filmových obzorů, ovšem že by mě film vyloženě oslovil nebo bavil, se určitě říct nedá. Bez těch rozostřených okrajů kamery bych se klidně obešel, stejně jako bez přemíry vší té sexuální explicitnosti, která mě zde dosti zaskočila, protože jsem to v tomto filmu (bůhví vlastně proč) vůbec nečekal. Mno, a ten konec, jakož i zde v komentářích zmiňovaného oranžového ďábla, jsem vposledku shledal jako přílišný bizar, který mě už míjí docela. Z minimálního počtu zdějších hodnocení a komentářů lze soudit, že film se u nás promítal bez valného zájmu publika, a nelze se tomu moc divit - toto skutečně není film pro každého. Při jeho sledování jsem měl místy pocit, jako bych koukal na film od Michaela Hanekeho - tento dojem ve mně vyvolalo množství scén se zcela banálním dějem, který byl z dálky snímán statickou kamerou (člověk u toho pořád čeká, co hrozného se stane, což se tak v 1 z 10 případů skutečně naplní - právě to je důvodem, proč u Hanekeho filmů tolik fyzicky trpím), ale ve výsledku by asi bylo přesnější napsat, že srovnatelný film jsem asi ještě neviděl a že vytýkat by mu asi šlo kde co, ale určitě ne nedostatek osobitosti. Nedivím se, že v Cannes byli z filmu tak uneseni - pokud člověk dokáže tenhle film docenit, pak jeho projekce představuje naprosto úchvatný zážitek. To ale bohužel nebyl můj případ, takže jen 3 hvězdy...(13.9.2015)

  • - Název filmu z původního latinského názvu v překladu znamená "Po tmě světlo". (Aelita)

  • - Režisér Carlos Reygadas prohlásil, že byl inspirován impresionistickými malíři a jejich malbami ve stylu "pohledu skrze zašpiněné okno". (Terva)

  • - Film měl premiéru na filmovém festivalu v Cannes 2012. (Terva)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace