poster

Černý Petr

  • anglický

    Peter and Pavla

  • USA

    Black Peter

Komedie / Drama

Československo, 1963, 86 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Radek99
    ****

    Je úžasné, jak efektivní mladý, napůl debutující, Miloš Forman byl, s takovým málem udělat tak celistvý a dospělý film. Začátek stále ještě dosti ponurých 60. let, v nichž doznívá bezčasí předešlé dekády a generace otců (otec Petrův - vedoucí samoobsluhy - zednický mistr) vnitřně zdevastovaná válkou a padesátými léty, která v ryze patriarchálním rozpoložení společnosti (fascinující promluvy Jana Vostrčila o funkci žen ve společnosti a obchodě) vytváří svou chladnou a neempatickou dominancí značnou generační propast, zpoza níž vše odcizeně sleduje generace nová, generace, jež se nudí a chce se především bavit. Forman si všímá především jazykové roviny (fráze zaplevelující jazyk) a malosti a provinčnosti českého člověka, stejně jako pocitu jiného plynutí času tehdejších mladých. Jeho film stojí někde na pomezí dokumentárního a hraného, klíčové je rozvíjení poetiky trapnosti a reflektování společenských rolí... Skvělí jsou formanovští naturščici (jimž vévodí Jan Vostrčil coby nejvýraznější hrající neherec) a těch několik již legendárních scén (zvláště ,,Ahooooj! ... Hoj..."). Takhle se kdysi iniciovala Česká nová vlna...(18.11.2006)

  • Mahalik
    *****

    Po celou stopáž Černého Petra jsem se svíjel v křečích smíchu, které střídali panické záchvaty zaseklého úsměvu. Vím, že pro někoho se může jednat o nudu, která vede...nikam. Možná za to může fantasticky uvěřitelný Ladislav Jakim (jeho Petr je pro mě nejsympatičtější postavou v celé české kinematografii) nebo "vesnicko-obyčejný" scénář, který Forman s Papouškem sesmolili víc než bravůrně, prostě Petr- Černý Petr je pro mě neskutečně originálním dílem. Zamrzí především to, že se na českých obrazovkách vyskytuje vzácně a jeho hledání je snad těžší než vysvětlování logaritmických funkcí. 95% a Jakime: "Ahóój! "(4.1.2009)

  • anais
    ****

    Klasika. Nejlepší česká teenagerská komedie (z níž by si současní tvůrci měli brát příklad). Trochu mě mrzí, že film nemá nějaký významnější děj, jedná se v podstatě o slepenec skvělých scének. To je však i výhodou, protože celý film tak nějak evokuje takovou tu bezstarostnost mladého věku, kdy k „významnějším dějům“ ještě nedochází a nebo na ně každý peče.(12.5.2006)

  • jahol
    *****

    Někdy kolem roku 1980 jsem byl pozván na pololegální promítání známého, nicméně nepromítaného, titulu "Lásky jedné plavovlásky" a jen smutně valil oči, když na mě z plátna vykoukl Ladislav Jakim. Ten smutek mi ale dlouho nevydržel, úplně mi vyrazila dech neskutečná autentičnost drtivé většiny scén z tohohle filmu, o jehož existenci jsem neměl ani ponětí. Ano, přesně tohle jsem byl já (pravda, v maliko intelektuálštější verzi), přesně tohle byl můj otec a moje matka (doslova), přesně takhle vypadaly moje neohrabané (pravda, raně gymplácké) pokusy sbalit holku. Pasáž z taneční zábavy a dvě dlouhá intermezza s otcem jsou geniální a plně odhalují míru Formanovy invence, která, pravda, v jiné, americké podobě naplno vytryskla později. Formanova práce s neherci je zkrátka neuvěřitelná....(26.4.2006)

  • misterz
    ****

    Minimálna, komornejšia a humorne ladená drámička s výborne rozpracovanou psychológiou postáv, ktorá tu funguje hlavne v dialógoch. Prvý celovečerný film Miloša Formana a hneď takáto lákavá psychojednohubka. Veľkú zásluhu na úspechu snímku majú obaja ústrední herci, Jakim i Novotná. Obaja vyžarovali také zvláštne, no pritom nenútené kúzlo osobnosti, ktorým si ma dokázali plne získať. Čo sa týka dialógov, tak pri rozhovoroch dobrosrdečného otca so synom som nemohol odtrhnúť oči od obrazovky, neskutočne charizmaticky zahraté, uhrančivé a myšlienkovo bohaté. 85/100 Videné v rámci Season Challenge Tour.(8.12.2015)

  • - Ve scénáři byla původně i pasáž, v níž se hlavní hrdina Petr (Ladislav Jakim) účastní prvomájového průvodu a provolává slávu prezidentu Benešovi. Ve filmu se tato scéna už neobjevila. (raininface)

  • - Najzložitejšiu scénu natáčali až na koniec. Potrebovali natočiť dlhú sekvenciu na tancovačke, ale nemali dosť peňazí na zaplatenie komparzu. Tak sa rozhodli najať v Kolíne na sobotu večer zimný štadión a kapelu, napísať na dvere "Vstup voľný" a natočiť to s ľuďmi, ktorí prídu. Za štyri hodiny museli natočiť sedem minút čistého času, pretože zopakovať sa nedalo. (Raccoon.city)

  • - Tvůrci nechali herce, ať mluví vlastními slovy, jen jim vždy řekli o čem to má být. (cariada)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace