
Černý Petr
-
Peter and Pavla
-
Black Peter
Komedie / Drama
Československo, 1963, 86 min
Režie:
Miloš FormanScénář:
Jaroslav Papoušek, Miloš FormanKamera:
Jan NěmečekHudba:
Jiří ŠlitrHrají:
Ladislav Jakim, Pavla Martínková-Novotná, Jan Vostrčil, Vladimír Pucholt, Pavel Sedláček, Zdeněk Kulhánek, František Kosina, Josef Koza, Božena Matušková, Antonín Pokorný, Jaroslav Kladrubský, Františka Skálová, Jaroslava Rážová, Majka Gillarová, Zuzana Opršalová, Jaroslav Bendl, František Pražák, Dana Urbánková, Josef AbrhámPlakáty
Obsah
-
Černý Petr je jedním z prvních filmů Československé nové vlny a zároveň hraným debutem jejího nejznámějšího představitele, Miloše Formana. Titulním hrdinou je mladík, který nejistým krokem vstupuje do dospělosti. Pracuje v obchodě, kde má za úkol hlídat, aby nikdo nekradl, ale bohužel nemá dost odvahy zloděje chytit nebo alespoň napomenout. Po práci tráví čas s přáteli i s rodiči, ale s nikým si příliš nerozumí. Jejich rozhovory sestávají z banalit, nezodpovězených otázek a monologů bez pointy. Místo uceleného příběhu je nám představena řada volně spojených epizod, v nichž Forman portrétuje své hrdiny při každodenních činnostech a snaží se zachytit ducha doby. Příznačný je absurdní humor a trefnost pozorování každodenního života. Filmu dodává na přesvědčivosti jeho dokumentární charakter, který spočívá v nenásilné režii a obsazení některých rolí neherci.(Kino na hranici)
- Psychologická a sociologická generační studie s nadhledem a porozuměním pro svět otců a synů české společnosti 60. let 20. století je mozaikou drobných, zdánlivě bezvýznamných událostí v životě šestnáctiletého učně. Titulním hrdinou je mladík, který nejistým krokem vstupuje do dospělosti. Pracuje v obchodě, kde má za úkol hlídat, aby nikdo nekradl, ale bohužel nemá dost odvahy zloděje chytit, nebo ho alespoň napomenout. Po práci tráví čas s přáteli i s rodiči, ale s nikým si příliš nerozumí. Jejich rozhovory sestávají z banalit, nezodpovězených otázek a monologů bez pointy…(Zlín Film Festival)
- Tragikomedií o šestnáctiletém mládenci, který je v prvním zaměstnání konfrontovaný s pokrytectvím dospělého světa, debutoval Miloš Forman jako tvůrce celovečerních hraných filmů. Tehdy jednatřicetiletý režisér natočil v roce 1963 volně plynoucí civilní příběh, který je současně pronikavou sociální studií. Hlavní hrdina Petr nastoupí do maloměstské samoobsluhy jako prodavač, jeho úkolem je však hlídat zákazníky, kteří by se snad pokoušeli odejít s nezaplaceným zbožím. Vedoucí samoobsluhy vystupuje vůči Petrovi jako autorita bez porozumění, stejně jako Petrův dobrácký otec. Ani mezi svými vrstevníky se Petr necítí zrovna sebevědomě. V Černém Petrovi poprvé zazářil tehdy jednadvacetiletý Vladimír Pucholt – jeden z idolů nastupující nové vlny. Autenticita nestárnoucího snímku natočeného v Kolíně však stojí i na výkonech Formanových nehereckých objevů (Ladislav Jakim, kapelník Jan Vostrčil) a na obrazové stylizaci, která vyjadřuje absurdní i groteskní rysy československé všednodennosti raných šedesátých let.(Filmový přehled)
- Prenikavá psychologická a sociologická generačná štúdia s komediálnym nadhľadom a porozumením pre svet otcov i synov onej doby je mozaikou drobných, zdanlivo bezvýznamných udalostí v živote 16-ročného učňa. Tvorcovia sa celkom podriadili naturelu protagonistov (excelujú tu kapelník kolínskej dychovky Jan Vostrčil, známy z viacerých vynikajúcich filmov, a poslucháč DAMU Vl. Pucholt), dialógy tak vyvolávajú dojem magnetofónového záznamu autentických rozhovorov. Dobromyseľné kázanie pedantského otca vyznieva ako reťaz zúfalo neúčinných fráz, ktoré namiesto dôvery vytvárajú vákuum vzájomného nepochopenia. Scény s Petrom, Pavlou a oboma murárskymi učňami majú charakter ľúbezných ilustrácií pubertálnych neistôt a exhibícií. Nezabudnuteľný je detinský spor okolo pozdravu Ahój! Kresba života malého českého človeka v jeho uzavretom svete, film o dvojakej morálke (Petr nastúpi do samoobsluhy ako predavač, aby sa od vedúceho dozvedel, že jeho hlavnou úlohou bude strážiť zákazníkov), zábavná metafora o úskaliach vstupu do života, ale aj spoločenská alegória. Prvý veľký Formanov film sa vyznačuje uvoľnenosťou a ľahkosťou. Kultúra obrazu a vyjadrovacia úspornosť sa markantne prejavujú napr. v kľúčovej sekvencii sobotňajšej tancovačky, v ktorej sa niekoľko dejových epizód preplieta s dokumentárne ladenými pohľadmi, dokresľujúcimi atmosféru zábavy a typológiu postáv (doba módy twistu a semaforských pesničiek). Mimochodom, kuchyňa a tanečná sála sú dve prostredia, príznačné pre Formanove české filmy vôbec. Film autenticky zobrazuje hľadanie sa mladých ľudí a generačné odcudzenie, odhaľuje v podtexte poklesnutosť pomerov poznačených provinčnosťou a frázovitosťou.(oficiální text distributora)
- 16-ročný učeň Petr nastupuje na prax do samoobsluhy. S rodičmi si veľmi nerozumie, matka v ňom vidí malého chlapca a otec ho s obľubou poučuje dlhmi monológmi. Nedeľu Petr strávi na kúpalisku s dievčaťom, ktoré celkom sympaticky prijíma jeho nešikovné dvorenie. Murársky učeň Čenda ich vyruší a za snaživého prikyvovania svojho kamaráta Zdeňka sa snaží vyvolať hádku. Na tanečnej zábave sa znovu všetci stretávajú.(4 živly)
Video © Národní filmový archiv
-
Photo © Filmové studio Barrandov
-
- Dej sa mal pôvodne odohrávať pred druhou svetovou vojnou, neskôr bol prepísaný do súčasnej doby. (Raccoon.city)
-
- Film vyhrál první cenu na festivalu v Locarnu, kde porazil i největší režijní osobnosti své doby, jakými byl iniciátor francouzské nové vlny Jean-Luc Godard s filmem Pohrdání (1963) či Ital Michelangelo Antonioni se snímkem Červená pustina (1964). (Kubrickon)
-
- Božena Matušková (Petrova matka) súhlasila s prenájom domu na filmovanie najmä kvôli peniazom, aké jej v tej dobe padli vhod. (Raccoon.city)
84%
Hodnocení uživatelů
Fanklub filmu
Premiéry
![]() |
17.04.1964 |
---|---|
![]() |
14.09.2017 NFA |
![]() |
01.09.2005 Filmexport |
![]() |
04.09.2009 Filmexport |
![]() |
16.03.2010 Filmexport |
![]() |
23.12.2010 Filmexport |
![]() |
12.07.2012 Filmexport |
Šandík
"Černý Petr" se mi zdá o malinko slabší, než středometrážní film "Kdyby ty muziky nebyly", natočený téhož roku. Formanova režijní metoda, spočívající na improvizaci, na ovlivnění prostředím má kořeny v režisérově obrovském pozorovacím talentu. "Černý Petr" je proto utkán a upředen z banalit, z útržků a z trapnosti. To možná samo osobě nezní nijak lákavě a "Černý Petr" také rozhodně nepřekypuje akčností, efektivností či výpravností, ovšem zároveň velmi přesně vystihuje nejistotu a nestálost prvních, notabene spíše platonických a namnoze virtuálních lásek. Koneckonců, víc než o partnerské vztahy tu jde o jakousi analýzu nesmělosti a plachosti patnáctiletých malíků, kteří vlastně ještě nejsou dospělí, přestože se to od nich už očekává, ale rozhodně už nejsou dětmi, přestože jim zatím pod nosem raší jen chmýří a rodiče jsou ještě stále autoritou jíž se neodmlouvá... 9/10 Zajímavé komentáře: Pan Filuta, Exkvizitor, Fanucci, Tsunami_X(3.1.2009)
Šakal
První větší snímek Miloše Formana u kterého se spoluúčastnil ( spolu s Jaroslavem Papouškem ) i na scénáři. Je to vlastně taková sonda ( nutno podotknout, že velice zdařilá) do života " obyčejné" mládeže v 60. letech, řešící jejich každodenní život a rozdílnost názorů mezi nimi a rodiči, podaná velice humornou formou. Řekněte si upřímně, když si vzpomenete na své dětství,nenašli jste se ( alespoň v náznacích) zde také :o) Jednoduchý příběh, podaný ale neobyčejným způsobem, umocněný výbornými hereckými výkony a to především nehercem Janem Vostrčilem v roli otce a Vladimírem Pucholtem v roli zednického učně. Už tak výborný dojem z tohoto snímku umocňuje opravdu zdařilá Němečkova kamera. Parádní podívaná, 4+1/2*!(22.6.2009)
eLeR
Keď Papoušek zoberie do ruky pero a papier, tak to vždy stojí za to. A to isté platí o Formanovej práci. Mňa tie ich spoločné filmy neskutočne bavia. Všetky tie rozhovory, myšlienky, situácie ... a tých hercov - nehercov kto vyberá, tomu klobúk dole. Neviem sa vynadívať a vynapočúvať. Neskutočné čosi. "Bylo to zajímavý, vole." Videné v rámci Season Challenge Tour (12.12.2015)
novoten
"Smím prosit?" - "Vždyť nehrajou.." - "A jo. Tak já přijdu eště." I dnes se najdou takoví jedinci jako Pucholtův výstavní tatar Čenda. Navíc kdo se nepotkal s pocitem lehkého ztracení na cestě životem, ten si pubertu neprožil. A právě díky tomu je tenhle zážitek z pozice nestranného pozorovatele taková pohoda.(4.1.2009)
Jordan
asi najlepší film - doslova skvost - českej kinematografie, aký som mal možnosť vidieť (a nebolo ich veru málo). Forman je fenomén, akému niet na nielen domácom ale i svetovom fóre páry, s úžasom som sledoval jednoduchý, vtipný, originálny, doslova revolučný film, pritom na malom priestore a s minimom postáv vyjadrená generačná výpoveď a pocit jednotlivca v spoločnosti vtedajšej doby - s veľmi veľkým presahom, keď to dokázalo chytiť a osloviť aj mňa, človeka narodeného skoro štvrťstoročie po natočení. úžasné, dlho som sa k tomuto filmu dostával, videl som celú formanovu americkú tvorbu skôr než jeho české filmy, a môžem zhodnotiť, že i napriek nepopierateľnej genialite snímkov ako Prelet nad kukučím hniezdom, Muž na mesiaci či Amadeus sa českému Formanovi na čele s Černým Petrom asi nič nevyrovná. dokumentárny minimalizmus, kongeniálna práca s nehercami a prostredím, dotiahnuté a vybrúsené motívy, milé epizódky . . . film s nadhľadom, šarmom a humorom. som uchvátený . . .(11.6.2007)