
Černý Petr
-
Peter and Pavla
-
Black Peter
-
Black Peter
Komedie / Drama
Československo, 1963, 86 min
Režie:
Miloš FormanScénář:
Jaroslav Papoušek, Miloš FormanKamera:
Jan NěmečekHudba:
Jiří ŠlitrHrají:
Ladislav Jakim, Pavla Novotná, Jan Vostrčil, Vladimír Pucholt, Pavel Sedláček, Zdeněk Kulhánek, František Kosina, Josef Koza, Božena Matušková, Antonín Pokorný, Jaroslav Kladrubský, Františka Skálová, Jaroslava Rážová, Majka Gillarová, Zuzana Opršalová, Jaroslav Bendl, František Pražák, Dana Urbánková, Josef AbrhámPlakáty
Obsah
-
Černý Petr je jedním z prvních filmů Československé nové vlny a zároveň hraným debutem jejího nejznámějšího představitele, Miloše Formana. Titulním hrdinou je mladík, který nejistým krokem vstupuje do dospělosti. Pracuje v obchodě, kde má za úkol hlídat, aby nikdo nekradl, ale bohužel nemá dost odvahy zloděje chytit nebo alespoň napomenout. Po práci tráví čas s přáteli i s rodiči, ale s nikým si příliš nerozumí. Jejich rozhovory sestávají z banalit, nezodpovězených otázek a monologů bez pointy. Místo uceleného příběhu je nám představena řada volně spojených epizod, v nichž Forman portrétuje své hrdiny při každodenních činnostech a snaží se zachytit ducha doby. Příznačný je absurdní humor a trefnost pozorování každodenního života. Filmu dodává na přesvědčivosti jeho dokumentární charakter, který spočívá v nenásilné režii a obsazení některých rolí neherci.(Kino na hranici)
- Psychologická a sociologická generační studie s nadhledem a porozuměním pro svět otců a synů české společnosti 60. let 20. století je mozaikou drobných, zdánlivě bezvýznamných událostí v životě šestnáctiletého učně. Titulním hrdinou je mladík, který nejistým krokem vstupuje do dospělosti. Pracuje v obchodě, kde má za úkol hlídat, aby nikdo nekradl, ale bohužel nemá dost odvahy zloděje chytit, nebo ho alespoň napomenout. Po práci tráví čas s přáteli i s rodiči, ale s nikým si příliš nerozumí. Jejich rozhovory sestávají z banalit, nezodpovězených otázek a monologů bez pointy…(Zlín Film Festival)
- Tragikomedií o šestnáctiletém mládenci, který je v prvním zaměstnání konfrontovaný s pokrytectvím dospělého světa, debutoval Miloš Forman jako tvůrce celovečerních hraných filmů. Tehdy jednatřicetiletý režisér natočil v roce 1963 volně plynoucí civilní příběh, který je současně pronikavou sociální studií. Hlavní hrdina Petr nastoupí do maloměstské samoobsluhy jako prodavač, jeho úkolem je však hlídat zákazníky, kteří by se snad pokoušeli odejít s nezaplaceným zbožím. Vedoucí samoobsluhy vystupuje vůči Petrovi jako autorita bez porozumění, stejně jako Petrův dobrácký otec. Ani mezi svými vrstevníky se Petr necítí zrovna sebevědomě. V Černém Petrovi poprvé zazářil tehdy jednadvacetiletý Vladimír Pucholt – jeden z idolů nastupující nové vlny. Autenticita nestárnoucího snímku natočeného v Kolíně však stojí i na výkonech Formanových nehereckých objevů (Ladislav Jakim, kapelník Jan Vostrčil) a na obrazové stylizaci, která vyjadřuje absurdní i groteskní rysy československé všednodennosti raných šedesátých let.(Filmový přehled)
- Prenikavá psychologická a sociologická generačná štúdia s komediálnym nadhľadom a porozumením pre svet otcov i synov onej doby je mozaikou drobných, zdanlivo bezvýznamných udalostí v živote 16-ročného učňa. Tvorcovia sa celkom podriadili naturelu protagonistov (excelujú tu kapelník kolínskej dychovky Jan Vostrčil, známy z viacerých vynikajúcich filmov, a poslucháč DAMU Vl. Pucholt), dialógy tak vyvolávajú dojem magnetofónového záznamu autentických rozhovorov. Dobromyseľné kázanie pedantského otca vyznieva ako reťaz zúfalo neúčinných fráz, ktoré namiesto dôvery vytvárajú vákuum vzájomného nepochopenia. Scény s Petrom, Pavlou a oboma murárskymi učňami majú charakter ľúbezných ilustrácií pubertálnych neistôt a exhibícií. Nezabudnuteľný je detinský spor okolo pozdravu Ahój! Kresba života malého českého človeka v jeho uzavretom svete, film o dvojakej morálke (Petr nastúpi do samoobsluhy ako predavač, aby sa od vedúceho dozvedel, že jeho hlavnou úlohou bude strážiť zákazníkov), zábavná metafora o úskaliach vstupu do života, ale aj spoločenská alegória. Prvý veľký Formanov film sa vyznačuje uvoľnenosťou a ľahkosťou. Kultúra obrazu a vyjadrovacia úspornosť sa markantne prejavujú napr. v kľúčovej sekvencii sobotňajšej tancovačky, v ktorej sa niekoľko dejových epizód preplieta s dokumentárne ladenými pohľadmi, dokresľujúcimi atmosféru zábavy a typológiu postáv (doba módy twistu a semaforských pesničiek). Mimochodom, kuchyňa a tanečná sála sú dve prostredia, príznačné pre Formanove české filmy vôbec. Film autenticky zobrazuje hľadanie sa mladých ľudí a generačné odcudzenie, odhaľuje v podtexte poklesnutosť pomerov poznačených provinčnosťou a frázovitosťou.(oficiální text distributora)
- 16-ročný učeň Petr nastupuje na prax do samoobsluhy. S rodičmi si veľmi nerozumie, matka v ňom vidí malého chlapca a otec ho s obľubou poučuje dlhmi monológmi. Nedeľu Petr strávi na kúpalisku s dievčaťom, ktoré celkom sympaticky prijíma jeho nešikovné dvorenie. Murársky učeň Čenda ich vyruší a za snaživého prikyvovania svojho kamaráta Zdeňka sa snaží vyvolať hádku. Na tanečnej zábave sa znovu všetci stretávajú.(4 živly)
-
Photo © Filmové studio Barrandov
-
- Jiří Menzel povedal, že na premiéru filmu šiel s dešpektom, pretože si nevedel predstaviť, žeby taký playboy mohol urobiť úprimný film. (Raccoon.city)
-
- Najzložitejšiu scénu natáčali až na koniec. Potrebovali natočiť dlhú sekvenciu na tancovačke, ale nemali dosť peňazí na zaplatenie komparzu. Tak sa rozhodli najať v Kolíne na sobotu večer zimný štadión a kapelu, napísať na dvere "Vstup voľný" a natočiť to s ľuďmi, ktorí prídu. Za štyri hodiny museli natočiť sedem minút čistého času, pretože zopakovať sa nedalo. (Raccoon.city)
-
- Jan Vostrčil rolu Petrovho otca na prvýkrát odmietol, neskôr ju prijal pod podmienkou, že vo filme bude scéna s dychovkou. (Prelo)
84%
Hodnocení uživatelů
Fanklub filmu
Premiéry
![]() |
17.04.1964 |
---|---|
![]() |
14.09.2017 NFA |
![]() |
01.09.2005 Filmexport |
![]() |
04.09.2009 Filmexport |
![]() |
16.03.2010 Filmexport |
![]() |
23.12.2010 Filmexport |
![]() |
12.07.2012 Filmexport |
Iggy
„Si představ, jak třeba Pavlu Vrbovou volizujou plameny. – Plameny se maj!“ (…) „Dyť se na sebe podivejte kuci, dyť vypadáte jak ze dvou půlek. – Kdo jak vypadá? To to je normálka, sme zedníci! Každej zedník tak vypadá!“ (…) „Prosimtě Čendo, poď už. Póď. Póď. – Tak čekám, je to tady zajímavý, vole. – Zajímavý. Vole. Pro tebe je to zajímavý! – To neni zz-zajímavý, to to vubec, NAOPAK!“(15.10.2020)
gudaulin
Symfonie trapnosti, banalit, každodenních stereotypů, naivity, pubertálního mládí a buranství dospělých. Ve své době představoval tenhle film doslova revoluci, protože naboural všechny představy o tom, jak má vypadat filmový scénář a angažovaný film. Dnes pro mě představuje klasiku, která ani s odstupem půl století neztratila na působivosti. Do dokonalosti tenhle styl dotáhli tvůrci britského Kanclu, kteří vytvořili daleko kompaktnější dílo, kde nehraje roli pubertální nevyspělost a o to víc vynikne křupanství a trapnost dospělých hrdinů v zodpovědném postavení. Celkový dojem: 75 %.(3.3.2012)
classic
Černý Petr, Miloša Formana, by som vnímal, ako prelomový D-E-B-U-T, i keď už mal pred ním krátkometrážny zárez. Snímok, ktorý má už 53. rokov, ale nepovedal by som, že sa na ňom podpísali čiastočky prachu, alebo zapadnutia do zabudnutia. Vyniká v PRVOM RADE - autentickými hereckými výkonmi, lebo si v ňom zahrali neherci, preto pociťujem, čosi naprosto ojedinelé a fascinujúce na dobu, ktorá ho vytvorila, s tvorcami, pod ním - podpísanými. Vnímajú ho inak ročníky, ktoré sa narodili, trebárs, v polovici 40. rokov, keď boli mladí, vo veku Ladislava Jakima, či Vladimíra Pucholta. Áno, to je pravda. Ale, ako vravím, nemali by sa v ňom stratiť, ani ročníky - 1980, 1990 - tí už sa budú pomaličky strácať, lebo v 60. rokoch - neboli mobily, sociálne siete, ľudia sa inak správali, mali k sebe bližšie. Skôr ho pochopím ja, nezasiahnutý týmito dnešnými, akože módnymi trendmi. Skrátka, sociálne siete, nie sú nič pre mňa, aj keď mám na to vek. Problematika, ktorá sa dotýka hlavnej myšlienky filmu, t.j vzťah OTCA a SYNA, je aktuálna aj v dnešnej dobe, ale už úplne inak, dnešná mládež, sa správa takým spôsobom, ktorý evokuje - drzosť, arogantnosť. Petr z filmu by v roku 2016, asi len ťažko takto pekne počúval otca, ktorý mu dáva rady do života. Všetko to záleží od výchovy. Musím, ale priznať to, že zo strany rodičov, najmä zo strany otca, sa tlačí hotová buzerácia, ani matka, sa nespráva o nič lepšie - POTOM - Petr, je viac - menej zabitý prípad. To isté, čo zažíva DOMA, má aj v práci v podobe vedúceho v SAMOOBSLUHE, ktorý má z neho - poslušného panáka, z ktorého urobil - pozorovací, sledovací OBJEKT - zákazníkov, POTOM / ZNOVU - Práca, ktorú vykonáva - predznamenáva, čo sa z neho stáva... Jakim a Jan Vostrčil, v úlohe syna a otca, sú fenomenálni, najmä p. Vostrčil, je geniálny, ani na okamih nespustím z neho oči, počúvam ho, a je to majstrovské ! Zvláštne vyžarovanie z neho siaha, čosi nebezpečné a poučné, zároveň. Najväčším kladom beriem určite všetky jeho scény, ktoré gradujú a gradujú. Taký som bol zažratý do filmu, že som prestal vnímať čas. Najmä, keď Petrovi prišiel Čenda vrátiť 20 korún, to sa pomaličky blížil koniec... Vôbec, najlepšia scéna z filmu. Ba, a na ten jeho pozdrav : „ahój“ , len tak NEZABUDNEM !!! Na myslí mám Čendu, keď v sobotu na diskotéke haluzil s Petrom, jednoducho - SKVOST !(27.6.2016)
boshke
Po dvojboji Černý Petr + Lásky jedné plavovlásky si asi neodpustím dvojkomentář, protože tyhle dva filmy toho dle mého mají tolik společného, že by se ty komentáře beztak značně překrývaly... Docela dost dobře chápu lidi, kterým tyhle filmy nesedly, protože jsou o ničem. Ony JSOU o ničem, ale tak kouzelným, banálním způsobem, že tomu prostě nelze odolat. A nemohu se ubránit pocitu, že je tam něco z britského humoru. To typické protahování absurdních, trapných scén až za hranu je to, co známe z britských sitcomů. Ať už je to Petrovo hlídání v obchodě či sledování podezřelého pána přes celé město nebo úchvatný rozhovor Mildových rodičů před Andulou, následovaný "nekonečnou" postelovou, zcela absurdní, scénou. A to jsem si naivně myslel, že průkopníkem tohoto typu humoru je Ricky Gervais... 80%(1.6.2020)
Mahalik
Po celou stopáž Černého Petra jsem se svíjel v křečích smíchu, které střídali panické záchvaty zaseklého úsměvu. Vím, že pro někoho se může jednat o nudu, která vede...nikam. Možná za to může fantasticky uvěřitelný Ladislav Jakim (jeho Petr je pro mě nejsympatičtější postavou v celé české kinematografii) nebo "vesnicko-obyčejný" scénář, který Forman s Papouškem sesmolili víc než bravůrně, prostě Petr- Černý Petr je pro mě neskutečně originálním dílem. Zamrzí především to, že se na českých obrazovkách vyskytuje vzácně a jeho hledání je snad těžší než vysvětlování logaritmických funkcí. 95% a Jakime: "Ahóój! "(4.1.2009)