Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hlavním hrdinou je desetiletý ukrajinský chlapec Barbu, který žije v chudé zapadlé osadě. Se závanem velkého vzdáleného světa přijde do osady bývalý cirkusový artista Caruso, který chlapce koupí od rodičů a slíbí mu úspěšnou kariéru v cirkuse. Na jeho naléhání odkoupí i jeho starší sestru Mimmu a obě děti propašuje do Berlína. Tam však děvče potají předá do nevěstince a Barbuu nechá zasvětit do tajů krádeží a zlodějin. Mezi mužem a chlapcem se vytváří zvláštní vztah. Zpočátku Barbu Carusa obdivuje a slepě mu věří. Bývalý cirkusák zase v tmavookém chlapci vidí syna, kterého nikdy neměl a představí ho i své družce Júlii, tvrdě poznamenané dávnou nehodou v šapitó. Do bezcitné mašinérie obchodu s dětmi se míchají potlačované, dávno zapomenuté city a sny...

Režisér Ivan Fíla se inspiroval skutečnými příhodami dětí, se kterými se setkal v Itálii a Německu začátkem 90. let. Slovenská filmová a televizní akademie nominovala film za Slovensko do širšího výběru na 76. ceny Americké filmové akademie Oscar v kategorii Nejlepší zahraniční film a na Zlatý Globus. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (48)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Rozhodně zajímavá filmová variace klasické dějové osy Dickensova Olivera Twista, kterou Ivan Fíla převlékl do moderního hávu a zaktualizoval zapojením do autentického kontextu. Základní vyznění díla je však zachováno - poukázat na strašlivou sociální situaci určité vrstvy dětí, v tomto případě běženců a ilegálních imigrantů, nově také na obchod s ,,bílým" masem kvetoucí v naší ,,civilizované" Evropě... Podobné filmy: Dům k pověšení , Andělé Slunce ()

Iggy 

všechny recenze uživatele

Král zlodějů mě opravdu nadchl a moc moc se mi líbil, ale musím uznat, že v něm není nic nového ani originálního, co bychom neznali minimálně z Kusturicova Domu k pověšení. Ale Lazar Ristovski jako Caruso byl výborný a malý Yasha Kultiasov jako Barbu, král manéže prostě kouzelný. Douglas: Proč by děti z ulice nemohly být "vlastně fajn kluci"? Ostatně oni si za to sami nemůžou… ()

Reklama

sek 

všechny recenze uživatele

Podivuhodně dvojlomný film. Silný a přitom neschopný vás zasáhnout. Celý příběh je učesaný, venkoncem předvídatelný (až na ten zbytečný pokus o happy end, navíc je to opravdu happy end?!), ale nikde není ten osten, který by vás zasáhl na duši a zranil na srdci. Fíla jakoby zůstal až příliš ve světě filmu, ve světě expozic, kolizí a katarzí, dlouho dopředu čitelných hrdinů, výtvarně dokonale vyladěných obrázků klokotajícího velkoměsta, spíš se měl ale přiklonit k dokumentaristickému pohledu, syrovému, vnitřně nervnímu, subjektivně prožívanému a líčenému příběhu jednoho kluka. ()

triatlet 

všechny recenze uživatele

Chystáte-li se na výlet do Berlína, pak si pusťte jiný film. I když k podobnému zneužívání a prodávání dětí/lidí může dojít kdekoliv. Baladický příběh o rozporu mezi snem a realitou nejen u dětských hrdinů (Barbu a Mimma), ale i u Carusa a jeho ženy. Herecky výborný Iakov Kultiasov. A závěr? I když si přejete, aby ukrajinští sourozenci měli nějakou šanci, stejně u happyendovského návratu domů (mají-li vůbec domov, když je otec prodal,aby měl na láhev alkoholu) přemýšlíte, zda by vůbec někdy dokázali zapomenout na "výlet do Berlína"... ()

Mylouch 

všechny recenze uživatele

Neprávem opomíjená kvalita česko-mezinárodního filmu na divácké úrovni např. obvyklé Hřebejkovy produkce, navíc krásné dětské výkony, vynikající režisérova práce s herci, skvostná vizuální kvalita kamery Vl.Smutného, hodně ♫ neznámá Kocábova hudební poloha. Scénáristicky poctivé zpracování současného dramatu, propojujícího vzdálené kouty dnešní Evropy dějovými souvislostmi i složením tvůrčího týmu. ()

Galerie (11)

Zajímavosti (5)

  • Scénář k filmu Ivan Fíla napsal dle vlastního zážitku z Milána, kde si všiml skupinky dětí okrádající turisty. (Rugero)
  • Ceny (výběr): Český lev 2004: mužský herecký výkon (Y. Kultiasov), kamera, hudba, zvuk; Trilobit Beroun 2004: scénář a režie (Ivan Fíla); 36. DFTF Oty Hofmana, Ostrov 2004: Křišťálový Šaton. [LFŠ 2010] (Krouťák)
  • Režisér Ivan Fíla vzpomínal, že na téma přišel už v roce 1992, kdy mohl navštívit "tábory jugoslávských cikánů, kteří s dětmi obchodují. Bylo to ze začátku dost nebezpečné, protože dokážou být dost agresivní. Ale když jsem díky jedné policejní šéfce pochopil, jak tenhle obchod funguje, vyhledával jsem sám další. K rozhodujícímu setkání došlo v Neapoli, kde mě zavedli na jedno místo, do sirotčince, ke se skrývaly děti, jimž se podařio utéct a nebo je policie osvobodila. Žily tam ve strachu, že je jejich bývalí pánové zabijou, bylo to hodně anonymní místo. Tam jsem se setkal s klukem a holčičkou, třináct a čtrnáct let jim bylo, a ti mi vyprávěli své příběhy. Lámalo mi to srdce, tak jsem si vymyslel Krále zlodějů." (NIRO)

Související novinky

Český lev je za námi

Český lev je za námi

07.03.2005

Poprvé v historii Českých lvů, získaly hned dva filmy stejný počet sošek. Nejúspěšnějšími snímky minulého roku jsou tedy HOREM PÁDEM a KRÁL ZLODĚJŮ. Hřebejkovo Horem pádem ale přesto zazářilo v… (více)

Reklama

Reklama