Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jeden z nejzásadnějších blaxploitation filmů vznikl jako plně nezávislý autorský projekt. Coby historicky druhý titul svého žánru zásadní mírou ovlivnil podobu černošských hrdinů v následujících letech a stal se vzorem pro řadu nezávislých filmařů. Radikální pamflet pojednávající o odysei černého muže stíhaného policií je koncipovaný jako halucinogenní imprese útěku. V duchu avantgardy dílo upozaďuje příběh. Ze srážky psychedelické hudby se symbolistními obrazy vyvstávají vyhrocené významy. Film byl vysoce ceněn členy militantní organizace Černí panteři a vydělal ve své době závratných 10 miliónů dolarů, což mu zajistilo pozici mezi pěti nejvýdělečnějšími blaxploitation tituly všech dob. (Fresh Film Fest)

(více)

Recenze (36)

Cimr odpad!

všechny recenze uživatele

Pokud si představíte, co všechno může být ve filmu špatně, najdete to zde. Film se proviňuje snad všemi hříchy proti dobrému vkusu. Otřesné herecké výkony, mizerný scénář, tristní kamera, nepříjemná vřískající hudba ve stylu "zotročili tvého bratrááááááá, zotročili tvojí mááámuuuuu" (často se dokonce míchají dvě vřískající skladby do sebe), nulová pointa, žádné dramatické napětí, příšerný střih... Ale co je snad nejhorší - velice pochybné morální vyznění, které přináší rasismus naruby (,,Věnováno bratrům a sestrám, kteří už mají dost bílých!" - první věta filmu). Všichni bílí ve filmu jsou agresivní hajzlové, pro něž je největší zábavou ustřelovat černochům uši. Samozřejmě že ve své podstatě jde o dost zábavný, bizarní film, ale problém je, že z černochů nevědomky dělá hovada (ujetý kněz s tygrovanou čepicí v leopardím kožichu, co se modlí "černé Ave Maria" nebo kámoš hlavního hrdiny, co před ním bez skrupulí koná velkou potřebu). Melvin Van Peebles prokázal černochům spíš medvědí službu. Já je měl až do zhlédnutí tohoto filmu rád... ()

Dexter1 

všechny recenze uživatele

Vlajková loď číreho blaxploitationu sa v dnešnej dobe dá oceniť len z historického hľadiska. Vo vtedajšej dobe muselo ísť rozhodne o kontroverznú pecku, no dnes keď sa pomery o niečo zmenili som mal z filmu zmiešané pocity. Oceňujem filmársky zápal, točenie v podmienkach v akých sa točilo a v podstate aj posolstvo filmu. Prvá polhodinka bola skvelá, Sweetbackov origin a aj "zmena" z poslušného černoška na baadasssss sa mi páčila. Potom sa celý film zvrtne do halucinogénneho behu o život a moja pozornosť začala pomaly ale isto upadať. Každopádne, ak sa zaujímate hlbšie o kinematografiu, rozhodne si treba pozrieť aj tento film, ktorý je jedným zo základných kameňov jedného (u nás až tak nie populárneho) exploitačného smeru. ()

Reklama

Hwaelos odpad!

všechny recenze uživatele

Tenhle film se vyznačuje především třemi věcmi: 1) častýma nočníma záběrama bez umělého osvětlení, 2) zmateným, leč kulometným střihem, kterej by mu záviděli i Neveldine s Taylorem, 3) a především hlavním hrdinou, který málo mluví, ale zato hodně běhá. Utíká před někým dokonce tak často, že to nutí k zamyšlení, kde je ten BadAss. Sweet Sweetback jím rozhodně není. V rámci žánru je to určitě otec zakladatel, jemuž místo ve filmových čítankách nejspíš nikdo neupře, ale z dnešního pohledu postrádá z hlediska "campové" estetiky jakoukoli zábavnost. Ozvláštňující prvky, které někdo považuje za avantgardní znaky, jsou především dokladem naprostého neumětelství. ()

MrPierc 

všechny recenze uživatele

Myslím si, že tohle je dosti šílený film a to jsem viděl již mnoho materiálu. První film, který definoval blaxploitation a poté se začali točit ve velkém stylu až ty následující. Chápu, že si černoši natočili film, jako protest proti útlaku bílé společnosti. Je to takový černý výkřik do bílé mlhy nespravedlnosti. Film je ale natočen velice směšně a zaujatě. Hlavní hrdina, jménem Sweetback, je kanec a už ve věku 11-12 let svým velmi vyspělým penisem uspokojil zralou ženu. Právě proto se jmenuje Sweetback (slangově "velký penis"). Žádná žena mu neodolá a i na útěku musí stále nějakou ženu uspokojovat. Všichni bílí policisté okamžitě mlátí černochy a jsou primitivní a zlí. Jsou to hyeny vypuštěné ze řetězu a hledají Sweetbacka, aby ho mučili a zabili. Šéf celé policejní smečky je největší rasista a je podlý. Černí bratři si ale pomáhají i když se někdy najde krysa. Hudba je do první poloviny ještě poslouchatelná, ale od druhé poloviny tam nasadí hysterický gospel-cajdák o tom, jak musí Sweetback stále utíkat a že bílí vykořisťovali jeho dceru, matku, otce. Cenzura zde neexistuje a černý penis uvidíte vícekrát, než je zdrávo. Ze střihu bolí hlava a zoomování stále někam jinam než na hrdinu, je po čase otravné, slabé náznaky avantgardy. Mrtví psi, uříznutí hlavy živé ještěrce atd. Primitivní prezentace ustrkování podaná jako pro čtyřleté dítě. Shaft (1971) měl styl a lehkost, tohle je téměř humus, ale za průlomovost a dosti odvážné scény hodnotím lépe. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Tohle je rozhodně film, který není pro každého, ale musí se mu nechat, že v něm jsou scény, které si budete snadno pamatovat. Třeba hned tu v úvodu. Melvin Van Peebles však přišel i se zajímavým střihem a návazností scén, že jen ukazuje, že tohle opravdu není jen kontroverze a plivání ohně, ale je v tom vidět i filmařské umění. ()

Galerie (27)

Zajímavosti (9)

  • Aby Melvin van Peebles získal peníze pro natočení svého filmu, bylo jednodušší vydávat jej za "černošské porno". (thestral)
  • Ve filmu si zahrál také van Peeblesův syn Mario, a to malého černošského chlapce v úvodní sexuální scéně. (thestral)
  • Režisérův syn Mario van Peebles natočil roku 2003 film s názvem Baadasssss! o natáčení filmu svého otce. (thestral)

Reklama

Reklama