Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jeden z nejzásadnějších blaxploitation filmů vznikl jako plně nezávislý autorský projekt. Coby historicky druhý titul svého žánru zásadní mírou ovlivnil podobu černošských hrdinů v následujících letech a stal se vzorem pro řadu nezávislých filmařů. Radikální pamflet pojednávající o odysei černého muže stíhaného policií je koncipovaný jako halucinogenní imprese útěku. V duchu avantgardy dílo upozaďuje příběh. Ze srážky psychedelické hudby se symbolistními obrazy vyvstávají vyhrocené významy. Film byl vysoce ceněn členy militantní organizace Černí panteři a vydělal ve své době závratných 10 miliónů dolarů, což mu zajistilo pozici mezi pěti nejvýdělečnějšími blaxploitation tituly všech dob. (Fresh Film Fest)

(více)

Recenze (35)

Beckett51 odpad!

všechny recenze uživatele

Když Vám jednoho dne nadupe do domu sedm trpaslíků s mačetama, vodníma pistolema a s košíkem exotickýho ovoce a ve jménu Satana budou chtít análně zprznit vašeho psa ananasem, bude to pořád o něco přijatelnější než tenhle film, kterej si hraje na jakýsi umění, ale ve svém nitru je to silná...průjem (abych nebyl za rasistu). ()

Jansen 

všechny recenze uživatele

V rámci exploatace rozhodně zajímavý příspěvek a nezpochybnitelný kult. Celkově avantgardním pojetím a nekomediálním laděním se film ale vymezuje proti takřka všem svým nástupcům sub-žánru blaxploitation. Psychodelirická hudba a zběsilé střihy vytváří hutnou atmosféru, která vrcholí Sweetbackovým útěkem do pouště. Během této scény, kdy téměř uštvaný hlavní hrdina klopýtá pouští, se jako v ozvěně stále vrací hudební motiv zpívaný gospelem „Využívali tvého otce. Využívali tvoji matku.“[LFŠ 2012] ()

Reklama

Hwaelos odpad!

všechny recenze uživatele

Tenhle film se vyznačuje především třemi věcmi: 1) častýma nočníma záběrama bez umělého osvětlení, 2) zmateným, leč kulometným střihem, kterej by mu záviděli i Neveldine s Taylorem, 3) a především hlavním hrdinou, který málo mluví, ale zato hodně běhá. Utíká před někým dokonce tak často, že to nutí k zamyšlení, kde je ten BadAss. Sweet Sweetback jím rozhodně není. V rámci žánru je to určitě otec zakladatel, jemuž místo ve filmových čítankách nejspíš nikdo neupře, ale z dnešního pohledu postrádá z hlediska "campové" estetiky jakoukoli zábavnost. Ozvláštňující prvky, které někdo považuje za avantgardní znaky, jsou především dokladem naprostého neumětelství. ()

Lanark 

všechny recenze uživatele

Absolutní tripová jízda v níž nejdelší záběr trvá 15 vteřin a slovíčko zaostřeno je pro kameramana urážkou. K tomu hypnotický freejazzový soundtrack, který zní téměř po celou dobu dobu, jelikož černočerný hrdina nemluví, ale jedná! A jak: "Jste na cizím pozemku, za to vás trest nemine, hmmm jooo musíte se utkat se šééfem." (Jako šéf přichází severská valkýra s nesmlouvavým pohledem) "Tak jakou zbraň si vyberete...cooo?? Pěsti, nožééé..nebo coo?" "Šukání." Už je mi to jasné..dokud nebudu černochem s 40centimetrovym údem, nikdy se té pravé svobody nedočkám... WATCH OUT!! ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Ačkoli film náleží mezi blaxploitation, nelze k němu přistupovat jako k typické exploataci. Není to totiž žánrový film, nýbrž čirý underground. "Sweetback" je historicky druhý blaxploitation (po studiovém "Cotton Comes to Harlem") a zásadně ovlivnil podobu černošských hrdinů a konfliktů v černošských filmech nadcházející dekády (ostatně scénář "Detektiva Shafta" byl v reakci na enormní úspěch filmu na poslední chvíli přepsán). Dnes tato psychedelická imprese vyčerpávajícího útěku černého hrdiny před "spravedlností" představuje především historický dokument, pro jehož docenění je potřeba zohledňovat jeho kontext. Ve své době se jednalo o zásadní dílo, které svými tržbami náleží mezi pětici nejvýdělečnějších blaxploitation filmů a bylo vysoce ceněno militantními Černými pantery. [Fresh Film Fest 2009] ()

Galerie (27)

Zajímavosti (9)

  • Režisér Melvin van Peebles je zároveň autorem scénáře, hudby, film sám produkoval a ztvárnil také hlavní roli - Sweetbacka. (thestral)
  • Aby režisér Melvin Van Peebles mohl dokončit tento film, půjčil si 50 000 dolarů od herce Billa Cosbyho. (DellEthing)
  • Ve filmu si zahrál také van Peeblesův syn Mario, a to malého černošského chlapce v úvodní sexuální scéně. (thestral)

Reklama

Reklama