poster

Henry VI, Part One (TV film)

  • Velká Británie

    First Part of Henry the Sixt, The

  • Velká Británie

    First Part of King Henry VI, The

Drama

Velká Británie / USA, 1983, 188 min

Komentáře uživatelů k TV filmu (1)

  • bogu
    *

    První díl Shakespearova Jindřicha VI dramatizuje to období stoleté války, kdy Anglie, pod vládou ctnostného, leč neschopného krále, jehož dvůr se hemží sobeckou a mocichtivou šlechtou, přichází postupně o všechny své francouzské državy, navzdory vzepětí posledních opravdových rytířů vedených slavným lordem Talbotem, jehož nemesis, Jana z Arku postupně obrací potupu Francie v sérii skvělých vítězství. Nejednoho čtenáře a diváka zamrzí jak bez chuti tahle hra je – šňůra bitev, kde se Angličané a Francouzi věčně přetahují o města a území je propletená se šňůrou konspirací anglické šlechty, kde jen málokdy opravdu záleží na tom kdo je zrovna s kým a proč. Scény, které mají šanci utkvět v paměti, jsou tu tak dvě, tři: trhání růží v Temple garden (de facto start Války růží), Talbot se synem, soud s Janou. Jinak šeď, kterou může vysvětlit snad to, že Shakespeare podle všeho napsal asi jen pětinu z celé hry, a to ještě v době, kdy mnoho zkušeností s divadlem neměl. BBC asi před 30 lety zadaptovala skoro celé jeho dochované dílo a historickou tetralogii začínající právě touhle hrou a končící Richardem III svěřila Jane Howell. Howell se rozhodla pro odvážnou stylizaci: místo snahy o nějakou realistickou rekonstrukci lokací si jednoduše dala zhotovit jakousi dřevěnou manéž evokující chvílemi dětské hřiště, chvílemi stodolu a veškerou akci zinscenovat v ní se skupinkou herců, kteří kvůli obrovskému počtu rolí musí často v sérii hrát i přes tři různé postavy. Vracíme se tedy k estetice divadla, ale divadlo je to, bohužel, mizerné a jako televizní produkt ubíjející. Ten nápad s kulisami není špatný, ale tak, jak je realizovaný, nefunguje – strohé a ošklivé konstrukce z prken a trámů obarvených žlutou, růžovou a modrou odpuzují zrak, i když možná méně než špatné, deklamativní herectví skoro všech zúčastněných. Čestnou výjimkou je solidní Talbot Trevora Peacocka, jehož velké role ale přijdou až v jiných hrách (Jack Cade v druhém díle, Titus Andronicus, Feste ve Večeru Tříkrálovém) a Bernard Hill jako York, jehož sveřepé charisma nezadusí ani žalostně špatná paruka. Brenda Blethyn naneštěstí nezvládá udělat nic moc s podivně zkarikovanou rolí Jany z Arku a hraje ji protě jako přidrzlou šlapku s náběhem na Lízu Doolittle, i když, podobně jako Peacock, ve své poslední scéně dojí sentiment co to jde. Ostatní většinou děs a hrůza: Peter Benson je, zdá se mi, moc starý na krále Jindřicha a úroveň herectví jej neomluví: v jedné jediné poloze odbreptá celý svůj text a Jindřichovu politickou impotenci karikuje tak, že se jeden musí divit, že ho někdo neodkrouhnul už dávno. Francouzi z kartonu, šlechta z dětské plastelíny a vojáci dřevěnější než okolní kulisy jsou všichni dobrým argumentem proč tuhle adaptaci co nejdřív vypnout. Z amatérsky trapné choreografie bitev slzí oči. To, že se BBC moc nepovedly hry jako Lear nebo Macbeth, vadí v posledku mnohem méně, než že adaptace Jindřicha VI dopadla tak katastrofálně: filmového Macbetha a Leara máme co pět let nového, kdy jindy ale bude mít někdo odvahu zkusit odkrýt kvality téhle jinak prakticky neznámé série her – kdy jindy dostaneme šanci přehodnotit špatné mínění, které si o ní můžeme snadno utvořit, mimo jiné i kvůli téhle televizní hrůze? // LEPŠÍ VERZE: Pokud vím, zatím neexistuje, schyluje se ale k druhé řadě The Hollow Crown, která by měla pokrýt právě Shakespearovu první tetralogii; držme palce.(26.5.2011)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace