Reklama

Reklama

Cirkus řvoucích motorů a vůně benzínu dodnes přitahuje milióny příznivců. Nebylo tomu jinak ani ve zlatém věku Formule 1, kdy největší a nejslavnější závodníci byli zahrnuti takovou přízní a poctami, že se prakticky vyrovnali nejoblíbenějším rockovým hvězdám. Náš film s pomocí málokdy promítaných archívních záběrů přenese diváky do této průkopnické minulosti, o které nám povypráví nejen Bernie Ecclestone a Max Mosley, ale také dvanáct, ano, čtete dobře, dvanáct někdejších světových šampionů. (TV Spektrum)

(více)

Recenze (84)

jirijost 

všechny recenze uživatele

Po shlédnutí rivalů jsem měl hned chuť na nějaký další podobný film z prostředí formule 1, proto jsem se podíval na tento vysoce kvalitní dokument, mapující zlatou éru tohoto sportu. Skvělé zpracování několika vážných, většinou bohužel i smrtelných nehod. Dokument nabídl i mnoho zajímavostí ze zákulisí, především kolem bezpečnosti které se snažili jezdci za každou cenu dosáhnout. Bylo až neskutečné co se na závodech dělo, to lékařské zabezpečení na takovou dobu bylo opravdu minimální, například smrt talentované Britského jezdce Rogera Williamsona je teda věc, nad kterou se musí pozastavovat všichni i dnes. "Pamatuji si na Barcelonu. V pátek ráno, po tréningu, jsem viděl bariéry, co držely jen na šroubech, bez matic, nebo drátů. Do jedné jsem kopl. Upadla" ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Histôria Formuly 1 z pohľadu bezpečnosti podaná tak, aby som to strávil aj ja ako formulový analfabet. Za to sa tu úprimne hanbím, niečo som pochytil z Rivalov, takže si dovolím aj komentár k tomuto dokumentu. Situácia skoro v celom filme je taká, že prevládajú ťažké nehody so smrteľnými následkami a trvá to neuveriteľné desaťročia, kým sa organizátori dostanú k tomu, aby na prvom mieste bola bezpečnosť. Jazdci s tým nič neurobia, pretože, ako sa prezentuje vo filme, ak si pilot môže vybrať medzi bezpečnou formulou a druhou, kde sa zabije, ale bude o dve sekundy rýchlejšia, vždy si vyberie tú druhú. Výpovede zúčastnených sú namieste, každý má čo povedať, škoda tých, čo by toho mali povedať najviac, ale už nemôžu. ()

Reklama

klukluka 

všechny recenze uživatele

Bylo to tak trochu PR na Mosleyeho a Ecclestonea, jak moc se oba zasloužili o bezpečnost závodníků F1, ale bylo to tak dobře udělaný, a tak záživný, že dávám i více méně reklamnímu snímečku plnej kotlík. Nehledě na to, že se skutečně zasloužili o větší bezpečnost jezdců F1... Je snad někdo proti? (ta neexistence oponentury na ČSFD je omamná.... všude jinde by člověk za podobný (jakýkoliv) výrok dostal záhy hejtem po papuli). Uvědomuji si nicméně, že může ta nekritická oslava výše zmíněných pánů mnohé z vás upřímně rozčilovat. Všichni víme, že ty čachry, které se v posledních letech dějí ohledně technických specifikací závodních aut, nejsou ani zdaleka košer. Někomu v tomto filmu mohly informace podobného typu zásadně chybět, já osobně se ale do této skupiny diváků neřadím. ()

Ještěřák 

všechny recenze uživatele

Grande Monza 1970. Kdo chce opravdu pomýšlet na vítězství, zadní křídlo jeho auta musí dolů. Má to ale jeden takový háček, nejde je pak skoro řídit. Daň za vítězství? Těžko říct... Jochen Rindt si to v posledních vteřinách svého života nejspíš nemyslel. _____ "Celou noc strávili v garáži, aby pak auto ve druhém kole rozbili. Pokud chcete být dobrou manželkou pilota Formule 1, musíte svého muže velmi milovat." _____ Silverstone 1973. Po chybě Jodyho Schecktera koliduje na startovní rovince 11 vozů. Všude je bordel, mizerní pořadatelé uskakují před kusy vzduchem rotujících plechů za úplně stejně mizerné barikády. Dvě manželky pilotů společně pláčou. Jako zázrakem se nikdo nezabil. V dalším závodě v Zantvoortu, v jedné z organizačně nejdiletantštějších, dnes už historických kulis F1, je ale se zázraky všechno jinak. Zaživa uhořel Roger Williamson, protože nikdo neměl po ruce pořádný hasák. Tak ho tam nechali doutnat i s vrakem do konce závodu - mimochodem nepřerušeného. _____ "Ronnie Peterson byl u mého prvního závodu Formule 1. Ostatní se ztratili. Budťo zemřeli, nebo skončili. Se smrtí Petersona skončila moje dětská éra Formule 1." _____ Můj fotr měl "Peteršuna" taky rád... _____ "Lidé o něm okamžitě mluvili v minulém čase. Byli jsme si jisti, že se v ranních zprávách dozvíme, že Lauda je mrtvý... Postavte vedle sebe dvě auta - jedno bezpečné a druhé nebezpečné, ale o 2 sekundy na kolo rychlejší. Všichni závodníci by bezmyšlenkovitě nastoupili do toho druhého auta." ()

Aljak 

všechny recenze uživatele

Formula 1 by si už konečne zaslúžila poriadny dokument, ktorý by poriadne zachytil všetky tie nezabudnuteľné momenty histórie tohto slávneho športu. Tak trochu som dúfal, že práve tento dokument tento sen splní, ale napokon som trošku sklamaný. Bolo síce skvelé ako zachytili všetky tie najviac zlomové okamihy histórie, a najmä s plnou autenticitou záberov doplnených komentárom legendárnych jazdcov, ale aj ľudí čo pôsobili v zákulisí. Je mi jasné, že do 111-minút sa nedá napchať všetko - no niečo bolo aj navyše, a niektoré podstatné momenty zas úplne vynechané. Keď už robiť dokument, tak komplexne a ucelene - aj keby za cenu, že by mal 3 hodiny. Veď oddaný fanúšik a milovník F1 by bol ochotný na to pozerať isto aj dlhšie. Snáď sa aj toho časom dočkáme... ()

Galerie (8)

Zajímavosti (3)

  • Na začátku dokumentu jsou použity záběry bojujících letadel z krátkometrážního filmu The German (2008). (p3tris)
  • Na konci dokumentu hraje „Open Your Eyes“ od Snow Patrol. (Duoscop)
  • V dokumentu autoři uvádějí, že od smrti Ayrtona Senny v roce 1994 se už nestala žádná fatální nehoda. To už bohužel není pravda. 5. října 2014 zahynul na okruhu v Suzuce závodník týmu Marrusia Jules Bianchi. (p3tris)

Reklama

Reklama