Režie:
Matteo GarroneKamera:
Peter SuschitzkyHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Salma Hayek, Vincent Cassel, John C. Reilly, Stacy Martin, Shirley Henderson, Toby Jones, Alba Rohrwacher, Guillaume Delaunay, Bebe Cave, Giselda Volodi (více)Obsahy(1)
Režisér slavné Gomorry (2008) tentokrát opustil současnou realitu a vydal se do světa pohádek, jak je na počátku 17. století zapsal neapolský básník Giambattista Basile, z jehož díla Lo cunto de li cunti později čerpali všichni slavní pohádkáři. V jeho filmu, natočeném v angličtině, panují ve třech sousedících říších v nádherných hradech a zámcích králové a královny, kteří mají různé slabosti, touhy a trápení. Vedle princů a princezen se tu vyskytují divní živočichové a obludy, obři a draci, ale také kejklíři a pradleny, protože všední si tu podává ruku s nadpřirozeným, vznešené s vulgárním, surovost s něhou, dramatické s komickým. Imaginace režiséra a jeho spolupracovníků vytvořila až barokně opulentní dílo s výraznými odkazy na dějiny umění a hudby, ale také s potutelnými postřehy o neměnných vlastnostech a chování lidí... (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (23)
Recenze (232)
Když už jednou za čas nějakou pohádku, tak nejlépe něco na takovýhle způsob. Pohádkový bizár od prý barokního autora, který na mě ovšem působil spíš renesančně, a z jehož tří paralelně vyprávěných příběhů není rozhodně ani jeden vhodný pro děti. Aspoň tedy já bych měl v dětství z téhle podívané zaděláno na solidní noční můru. Na několik solidních nočních můr. Film nepředvídatelný, neschématický, nechutný, syrový, brutální, místy až horrorový a halucinační. Erbenova Kytice je proti němu téměř střední proud. Fascinující zážitek. ()
Trochu moc nuceně indie artovka na to abych se u toho fakt bavil, myšlenková hloubka přitom chybí, krom snahy ukázat pohádky "jinak". Nekompromisnost není samospasitelná, a pohádkové téma z toho ještě nedělá automaticky pohádku, takže nemohu si pomoct, ale Kletbu bratří Grimmů od Gilliama mám neporovnatelně radši. A přitom ukazuje tematicky vlastně skoro to samé. 7/10 ()
Unikátní záležitost a v letošní bídě jeden z nejlepších filmů vůbec. Pohádka pohádek kombinuje spletenec některých klasických a nových motivů se zdařilým fantasy podkladem, jenže aby toho nebylo málo, ne všechny příběhy jsou optimistické, ba některě z nich v sobě nesou dokonce hutné hororové prvky. Tohle rozhodně není matroš pro malý děcka, přístupnost se mi nikde vypátrat nepodařilo, ale tipl bych to minimálně na třináctku. Doporučuju! ()
Pohádka pohádek má nepřehlédnutelný (a díky Desplatovi i nepřeslechnutelný) potenciál stát se další každoroční stálicí vánočního kolovrátkového programu našich obrazovek. Výhradně však na ČT art, protože zdejší pozvolným tempem vedená výprava je nade vše věrná duchu původních předobrazů dodnes dobře známých pohádek, které s laskavostí a přístupností rozhodně nijak nekoketovaly. A právě tato jejich (od/z)vrácená nepřikrášlená a do horroru laděná bizarní tvář je stejně tak fascinující (zvlášť s přihlédnutím k čarukrásným vizuálním kvalitám) jako to není nic, k čemu by usedla celá svátečně naladěná rodina a přežila to bez úhony. ()
Rozhodně zajímavé svou groteskní náladou, které propojuje všechny tři jinak ne zcela sourodé příběhy. Ve své komediálnosti velmi trpké a v mnoha momentech nečekaně drsné a otevřené. Pokud něco Pohádce pohádek opravdu zoufale chybí, je to atmosféra a ta pravá pohádková osudovost. Rozhodně však neabsentuje tvůrčí odvaha. Matteo Garrone předkládá příběhy osekané téměř až na dřeň. Nesnaží se podbízet výraznou rytmizací, a dokonce se vyhýbá očekávanému velkolepému finále s šablonovitou pointou. Vždyť pohádky mají své poselství zakódované přímo v příběhu a není třeba je znevažovat vygradovaným závěrem. Neberte však vážně ty silné proklamace o vizuálním vizionářství, Garrone není v obrazovém vyprávění tak silný jako jeho současníci Sorrentino či Singh. Navíc snímek několikrát zradí příliš animované efekty v důležitých momentech. Na druhé straně je třeba uznat, že veškeré lokace jsou opravdu dechberoucí. ()
Reklama