Reklama

Reklama

Kmen

  • Ukrajina Plemja (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Hluchoněmý teenager Sergey nastoupí do specializované internátní školy. Aby zde „přežil", stává se členem divoké organizace, tzv. kmene. Postupně se sžívá s místním prostředím a přizpůsobuje se jeho režimu. Náhodný sex s jednou z kmenových konkubín však přeroste v lásku a Sergey tak proti své vůli musí porušit všechna nepsaná pravidla společenské hierarchie kmene. (Film Europe)

(více)

Videa (1)

Trailer 2

Recenze (93)

Dadel 

všechny recenze uživatele

Drsné drama z tichého světa plného krutosti. Natočit film ve znakové řeči je skvělý fígl - zatímco u většiny filmů se nechám ukolébat žvaněním, tady jsem byl velice soustředěný na to, co se na plátně děje. Až na použitou řeč je to ale stejně jen běžný "festivalový" film s nulovým střihem v rámci scény (znouzectnost) a několikanásobně delšími scénami než je nutné (že se chovankyně prostituují na parkovišti pro kamiony by šlo ukázat v jedné minutě, režisérovi ale ani 10 minut nestačí, etc.). Těším se ale na dabovanou verzi:) (po tom, jak dopadl dabing filmu Babel bych se nedivil ničemu) ()

ABLABLABLA 

všechny recenze uživatele

Viděno díky Pastiche Filmz aneb po dlouhé době jsem šla do "kina". Přímo po zhlédnutí musím dát 3,5*, protože jsem totálně otřesena tím koncem (a ano musela jsem si zakrýt oči, protože jinak by se mi udělalo blbě) a vůbec mi to přišlo takové nijaké.. kdyby se tam řeklo byť jen jedno slovo, byl by to film odsouzený k zapomenutí... Zvláštní je v podstatě opravdu jen svým zpracováním a prostředím a tím, že když je to film o sluchově postižených, nepotřebuju přece titulky... na co vědět, o čem se dohadují, si to vyvodím totiž ze situace ne? Uvidím, jak se mi to rozleží v hlavě a zítra přehodnotím. Dodatek o 4 dny později: Hodnocení nechávám, jen ještě něco doplním a možná to bude obsahovat spoilery. Celé to stálo na tom, že tam nepadne ani jedno slovo (pro nás slyšící a nerozumějící znakové řeči), nepřečtete si titulky, nezazní žádná podkresová hudba, prostě jen musíte vnímat okolní zvuky. Zbystří vaši pozornost a když si den na to pustíte ukecaný film La grande bellezza, tak docela nestíháte:) Skvěle bylo zvolené prostředí a vzájemné vztahy mezi postavami. Na Ukrajině je teda normální, aby nějaký gang zabíjel lidi a okrádal je, dvě jejich kurvičky byly i prodejné kurvy pro kamioňáky, přičemž všemu přihlíží učitelé, kteří je klidně dovezou na místo činu nebo jim seženou pasy do Itálie (asi aby mohly šlapat tam za větší prachy). Ta tíseň a absurdita, že když tam někdo někoho znásilňuje nebo zabíjí a nikdo to neslyší, je přímo děsivá. Prostě trošku psycho film, po kterém člověk musel jít aspoň na sklenku vína, aby se vzpamatoval. Celé to bylo surové, drsné a velmi autentické (takový sex v žádném jiném evropském filmu asi neuvidíte, prostě ničím přikreslované). Z filmu jsem si vzala dvě varování. Za prvé nikdy nemít u postele těžký noční stolek, jinak..... (doplňte si, co se asi stane a pro správnou odpověď se na to musíte podívat) a za druhé nechválit svému žákovi, jak hezky udělal dřevěnou palici, jinak vás s ní potom klepne a okrade. ()

Reklama

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Samotný nápad natočit film výhradně ve znakové řeči oceňuji jako netradiční a pozoruhodný. Sám jsem se nejdřív obával, jak takový snímek s víc než dvouhodinovou stopáží může fungovat, ale prvních 20 minut mě dokázalo hodně upoutat náhledem do chodu specializované školy/ústavu pro sluchem postižené mladistvé. Zaujalo mě i brzké poznání, jak i „kmen“ takových lidí se od ostatních výrazněji liší jen tou řečí, níž se domlouvají jak v poklidných situacích, tak během vzájemných konfliktů. Bohužel příběh včetně totálně nihilistického „poselství“ na závěr nebyl vůbec pro mě. Domnívám se, že zmíněný nápad i komunita hluchoněmých by si zasloužily jiný film, který by netvořily z víc než poloviny dlouhé záběry explicitního sexu, neustálá prostituce dívčích postav a spousta násilí a který by ve finále přinesl víc než jen čirou prvoplánovou depresi ve víru krutosti světa. Nebo kdyby i takový příběh byl vystavěn úplně jinak. U Kmenu mě často (ke konci nejvíc) provázel neskutečně žalostný dojem a velký smutek, bohužel bez toho, abych z těchto pocitů cítil aspoň trochu pozitivní (vyvažující) přínos navíc. Necelý měsíc po rumunské Auroře jsem se dočkal dalšího současného festivalového artu, u jehož sledováním jsem chvílemi až litoval, že mu vůbec věnuji čas... a jednu scénu v poslední čtvrtině, kdy jsem využil rychloposuv a zmenšení okénka přehrávače současně, ani nebudu blíže komentovat. Přesto ty 2* uděluji za více scén, jež mě náhledem do svého prostředí a komunity (např. vyučování ve třídě, ale i v pracovní dílně) obohatily. Škoda, že v tomto směru nevytěžil režisér do svého filmu mnohem víc. [35%] ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Syrová surovost. Nekompromisní, stále se stupňující, završená způsobem, jenž přímo vyzývá k použití všem dobře známé zkratky složené ze tří písmen a otazníku. Ano, závěr neuvěřitelný, nebo spíše stejný, jako celý film a přesto realita současné Ukrajiny, kdo tohle všechno může popřít? Zřejmě nikdo, v těchto končinách a u jistých skupin, naprostý standart žití. Přežívat a současně se snažit od všeho utéct, ať máš hendikep či nikoliv. Zpracování je jedinečné, režisér staví diváka do role toho, kdo neslyší ve světě hluchoněmých. Nerozumí, musí pouze dedukovat, snažit se chápat po svém, výsledek? Diváci se nudí, naštěstí ne všichni. Nicméně když porovnám české či slovenské snahy o drsná novodobá sociální dramata, podrbu se jen směšně na hlavě a půjdu raději přemýšlet za roh. Tohle drama můj krevní tlak chvílemi snižovalo opravdu velmi nepříjemně (děkuji darkrobyk za osvěžení pojmu andělíčkářka...neskutečné drsné...přitom nenucené). Přese všechno mi, dle mého zbytečná, délka filmu vadila a bránila tak v dokonalém prožitku. ()

ORIN 

všechny recenze uživatele

Be2Can '14 - Následující komentář bude spíše vrstvením myšlenek, postřehů a snad i dojmů vybízejících k další analýze než nějakým sevřeným a provázaným, strukturálně promyšleným textem. Kmen je totiž významově nesmírně bohatým a podnětným dílem s množstvím vjemů, jehož kadence dokáže diváka doslova uzemnit. A proč vlastně? Je to celkem jednoduché - dokáže se jednoznačně vymezit vůči zbytku (evropské) (umělecké) filmové produkce a to dost extrémním způsobem. Film s tímto od začátku jednoznačně kalkuluje, kdy říká "ve filmu se nemluvi, vystupují v něm hluchoněmí, kteří používají výhradně znakovou řeč a ta není vysvětlena žádnými informačními titulky." Tohle navádění diváka k vnímání jeho odlišnosti, k jinému způsobu komunikace a zprostředkování informací je až příliš účelové, ale je to také jediný, drobný zápor na jinak bezchybném díle. Divák tedy postavy vidí, slyší (film není němý), vnímá jejich gesta, ale nerozumí jim, resp. znakové řeči (pokud zobecníme, že divák není hluchotou postižený jedinec). Musí tedy interpretovat, rozpoznávat jednotlivé posunky, jejich expresivitu a jednotlivé situace, ve kterých se postavy nacházejí, aby pochopil, o čem se baví a co řeší. Snímek tímto postupem jako uměleckou volbou přináší nový, neotřelý způsob vyjádření, jakkoli je jeho příběh prostý. Ale k němu až za nějakou chvíli. [==] Film byl již poměrně mnohokrát častován jako radikální, realistický, syrový, autentický, apod. A možná právě pod nánosem těchto adjektiv jsou skryta skutečná pozitiva díla, který je tak trochu zkouškou divákovi trpělivosti a tolerance. A vlastně také o tom, jak je filmová řeč univerzálním jazykem. Kmen je bezesporu představitelem narace uměleckého filmu a tato očekávání bez debat naplňuje - expozice absentuje, o postavách a jejich minulosti nevíme nic, identifikace s nimi je přinejmenším obtížná, ne-li nemožná, motivace jsou často velmi nejasné, narace je nekomunikativní, spíše omezená, není redundantní. Přes všechny uvedené body je divák i s minimem informací schopen se v ději orientovat. Režisér totiž postavy zasazuje do situací/konfrontací, jejichž základní schémata (narativní, kontextová, kulturní) není složité rozpoznat, ačkoli chybí klasický dialog. Postavy navíc jednají nesmírně pudově, ostatně to bylo i záměrem (život v kmeni je o naplnění základních lidských potřeb). Vodítkem divákovi může být i umístění postav v záběru, držení těla, výraz tváře, expresivnost gest, atp. Tedy určitá fyzičnost, síla tělesného projevu, která se hluchově postiženému jeví jako zcela přirozená, ale nepostižený jedinec-divák to vnímá jako ozvláštňující prvek. Dalším nemalým pozitivem je nepochybně kamerová práce Valentina Vasjanoviče, jehož promyšlené steadicamové jízdy/statické záběry, samotná kompozice dlouhých záběrů a způsob rámování by zaslouzily analýzu na nemálo řádků a stran. [==] Nyní ještě konkrétně k příběhu. !SPOILER! Mladík Sergej přijíždí na internátní školu, kde se seznamuje s ostatními studenty, vyučujícími, především ale s pravidly a nepsanými zákony kmene, jehož součástí se krátce po příjezdu stává. Asimilace je poměrně rychlá a každodenní kmenová rutina se začíná stávat výhradní náplní Sergejova života. Sílící cit k jedné ze studentek vyvolá v Sergejovi ochranářské a majetnické pudy, následná revolta vůči svým druhům postupně přerůstá v otevřený konflikt, který vrcholí v samotném devastujícím závěru. Ten je mimo způsobu ztvárnění, jemuž dominuje až naturalistická brutalita, zajímavý i z jiného pohledu. Jednak mimo určité šokantnosti a wow efektu ve znepokojivém slova smyslu přináší závěr možnost uvědomit si, co vlastně znamená být hluchý, jinými slovy divák se přepne na jiný mod vnímání a je svědkem situace, kdy hlavní postava, jakkoli v tu chvíli psychicky labilní a nalomená, může nikým nerušena vejít do každého z pokojů, "v klidu" se rozhlédnout a rozmyslet, vzít noční stolek a jednoho mladíka po druhém jím zabít, aniž by si toho kdokoliv všiml. Postavy jsou v tu chvíli v nevědomé, pasivní roli a divák je sice v roli vševědoucího, ale tichého pozorovatele - my víme, že se postavě něco stane, ale ona sama to neví (protože neslyší) a nedokáže s tím nic udělat. Hluchotou nepostižený jedinec si tohle automaticky neuvědomí, dokud s tím není na plátně ve své nekompromisnosti přímo konfrontován. !KONEC SPOILERU! Zároveň závěr/konec přichází přesně ve chvíli, kdy přijít má. Film už nemá, co jiného by chtěl dodat, protože vlastně ani není co. Destrukce a totalni rozklad vztahu, jedince a jeho osobnosti, potažmo celé společnosti je završena a zbývá již jen agonie. Ta počala a trvá. Čistota Slabošpyckého výrazu a režijní jistota v jeho celovečerním debutu je omračující. Vpravdě znepokojivý, fyzicky nepříjemný a vskutku výjimečný divácký zážitek a prozatimní kinofilm roku 2014. P.S. Nikdy jsem nezažil po projekci takové ticho, jež by zároveň i něco vyjadřovalo, jako právě po Kmeni. () (méně) (více)

Galerie (191)

Zajímavosti (9)

  • Ve snímku účinkovali skutečný sluchově postižení lidé. (Epistemolog)
  • Záměrem režiséra Miroslava Slaboshpitskyho bylo natočit film jen ve znakové řečí, bez jakéhokoliv překladu nebo vysvětlujících titulků. (Terva)
  • Herci komunikují v ukrajinské znakové řeči. Lidé užívající západoevropské jazyky tak mohou rozumět zhruba 70 %. (Nine)

Související novinky

Be2Can: Filmy z Berlinále, Benátek a Cannes

Be2Can: Filmy z Berlinále, Benátek a Cannes

30.09.2016

Festival Be2Can, který se uskuteční v kinech v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci a Zlíně od 6. do 12. října 2016, zveřejňuje kompletní program, jehož ozdobou bude čerstvá držitelka Ceny poroty z Cannes,… (více)

Kdo vyhrál první filmové ceny za rok 2015?

Kdo vyhrál první filmové ceny za rok 2015?

02.12.2015

Oscarová sezóna pomalu začíná a jako tradičně se o první důležitá ocenění postarali pánové z National Board of Review. Tohle recenzentské sdružení potvrdilo, že nový Šílený Max nezasáhne jen do… (více)

Reklama

Reklama