Reklama

Reklama

Nikdo nesmí chybět

  • Čína Yi ge dou bu neng shao (více)
Čína, 1999, 106 min

Režie:

Yimou Zhang

Kamera:

Yong Hou

Hudba:

Bao San
(další profese)

VOD (1)

Daleko v horách severní Číny leží vesnička a v ní zapadlá jednotřídka. Jediný učitel, kterého tu mají, musí však náhle na měsíc pryč. A co najednou s třiceti dětmi, které ve škole ještě zbyly? Někdo je přece musí vyučovat... Po učiteli na desítky kilometrů ani vidu ani slechu, jediná, kdo přichází v úvahu, je čerstvá absolventka základní školy, třináctiletá Min-č' Wej z blízké vesnice. Aby si však vysloužila odměnu za své suplování, musí za měsíc předat všech třicet dětí. Což není snadné. V kraji je taková chudoba, že rodiny hledají všechny možné způsoby, jak se uživit a děti přestávají chodit do školy. Rodina Wej je také chudá, takže když jeden ze žáků odejde do města za výdělkem, musí udělat všechno, aby ho přivedla zpátky. A to všechno se v její situaci podobá dobrodružné výpravě do neznáma.
Yimou Zhang (I-mou Čang) je jedním z nejslavnějších čínských režisérů všech dob. Bývalý kameraman a doslova malíř obrazů v pohybu prorazil do světa už svým prvním samostatným filmem z roku 1987 Rudé pole, za něj získal na MFF v Berlíně Hlavní cenu Zlatého medvěda. O čtyři roky později přišel film Vyvěste červené lampiony (1991) a Stříbrný lev v Benátkách. Dnes je Yimou Zhang slavný po celém světě především pro svá poslední filmová plátna, inspirovaná náměty z velkolepé čínské historie, bohatstvím tradičního čínského malířství a filozofií tradičních bojových umění Hrdina (2002), Klan létajících dýk (2004) a Kletba zlatého květu (2006). Kdo nezná celou šíři Zhangova talentu, bude jistě překvapen. Mezi těmito velkolepými produkcemi, plnými barev, však Zhang natočil i několik komorních, lidských příběhů, sociálních dramat ze současnosti, či bolestné nedávné minulosti (Ju Dou, Příběh Qiu Ju, Šťastné chvíle, Žít). Nikdo nesmí chybět, stejně jako ostatní tyto příběhy, neupoutá na první pohled. Naopak, snímek působí téměř jako dokumentární obrázek z čínského venkova, v rolích vystupují neherci, kteří hrají sami sebe a barevnost je přímo závislá na skutečné barvě prostředí. Zhangovo mistrovství tu však ukazuje svou druhou tvář. Hluboká empatie s dramatem, který pro dívku znamená překonání svých psychických i fyzických sil, nebezpečnou výpravu do země neznámé a v mnohém nebezpečné, spolu s talentem vést neherce ke zcela autentickému výkonu, a samozřejmě schopnost "mluvit" kamerou, vytváří z tohoto malého bizarního příběhu silné a lidské drama. Jež navíc skrývá i mnohé poznání o současné Číně. Ze všech mezinárodním cen, které film získal, připomeňme především Zlatého lva a tři další ceny na MFF v Benátkách. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (56)

italka63 

všechny recenze uživatele

Chudoba v čínských venkovských oblastech je tak nesmírná, že se nikdo nepozastaví,když suplovat za pana učitele, který musí odjet, přijede třináctiletá dívka. Pan učitel Kao jí klade na srdce-nikdo nesmí odejít ze školy! Tady se spí, doslova zde děti bydlí ve spartánských podmínkách. Ale jeden malý hoch, kvůli dluhům své chudé rodiny musí odejít do města za prací, a tam se od skupiny odtrhne. Musí ho nová učitelka najít, vždyť by porušila slib! Hlavní představitelka i děti byly bezprostřední a hrály výborně. Pro děti z Evropy by asi tahle škola byla jeden jediný den tvrdou lekcí :-) ()

mm13 

všechny recenze uživatele

Prilepšujem, ale hlavná hrdinka mi bola natoľko sympatická a tie nevystaté decká v škole také podarené, že odpúšťam prekvapujúco obyčajný záver. Nie že by som režisérovi neuznával právo upozorniť na nedostatky školstva na čínskom vidieku, ale to bolo všetko čo nám chcel povedať? To už sa nedalo rozvinúť tému do všeobecnejšie platnej roviny? ...no nič, i tak veľmi príjemný zážitok. [70%] ()

Reklama

JASON_X 

všechny recenze uživatele

Po dlouhých scénách z vesnické školy děj nabere poměrně nečekaný směr i tempo, a z úsměvné téměř komedie je rázem sociální drama jako noha. Poslední čtvrtina filmu už ovšem nepokrytě a úlevně směřuje ke šťastnému sluníčkovému happyendu, a západní festivalový divák si tudíž může oddechnout. Mne ovšem spíš zaráželo, že v tzv. socialistické zemi, tedy zemi, ve které by mělo vše směřovat ku blahu lidu, je tak malý zájem o člověka. Bezprizorní pracující děti potulující se po městských ulicích, žebrající jídlo a přespávající na chodníku, tak takovéhle výjevy si má divák tendenci spojovat spíš se slumy rozvojových a hlavně tzv. nesocialistických zemí. Ale nebudu lhát, že za ten happyend nejsem rád, když vím, že realita bývá obvykle mnohem neradostnější a bezútěšnější. A děti předvedly krásné herecké výkony. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Svět filmu je stále plný překvapení. Podle jména režiséra by člověk čekal nějakou opulentní kostýmní hostinu a přijde velmi subtilní až dokumentaristicky pojatý příběh mladé dívky, která kdesi na čínském venkově supluje ve zdejší škole za pana učitele a slíbí mu, že na děti dá pozor a třídní účast se jí nerozpadne pod rukama. Nicméně jeden z žáků, z chudé rodiny, odjede do města, vydělat peníze na zaplacení rodinných dluhů. Mladá suplentka se rozhodne, že chlapce přivede zpátky a vydá se do města ho hledat. Když pominu trochu bizarní zápletku, celý příběh působí autenticky, až na závěrečných 15 minut, kdy příběh přechází do skoro pohádkových rozměrů a sděluje, že i zcela neznámé venovance může ochotně pomoci postavením veliké zvíře ze státní televize. Ale co, i zázraky se občas dějí :o) Čím film určitě zaujme, jsou příjemně civilní výkony neherců a čínské reálie, především zajímavá kopcovitá krajina střední Číny. ()

Eodeon 

všechny recenze uživatele

i když se to celé může jevit jako naivní a politicky podbízivá prostomyslnost, a že jsem se setkal s lidmi toho názoru, já oceňuji skutečnost, že celá struktura filmu je proložena ještě další, v této struktuře vybudované spleti významů, které relativizují a nelichotivě reflektují zdánlivě prosazované ideologické významy z prvního plánu. jde o subtilní pletivo, ale neopomenutelné, které je někdy kontrastem, jindy funguje jako smutný důsledek. zápal, přesvědčení, odhodlání a vytrvalost má mnoho podob. na první pohled nevinné poznámky chytře poukazují na úpadek morální, který jde neodmyslitelně ruku v ruce s reformou celospolečenského smýšlení, ale málokdo si troufne na ten fakt poukázat. i tolik kritizovaný závěr - nebojte, nic zásadního na rozdíl od obsahu zde neprozradím - je velmi silně ironizován skutečností, že jednání dobrodinců je motivováno ziskem, popularitou a dalšími, ovšem očividně osobními zájmy, které jsou spjaty s ekonomickým faktorem, což relativizuje i druhou stranu ideologické polarity. ve výsledku bych proto radil sic neignorovat mistrovství, se kterým Yimou Zhang natočil i tento film, ale hlavně sledovat tu skvostnou architekturu významů jako docela prostý příběh a v něm vnímat přede vším ostatním vztah člověka k člověku. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (7)

  • Režisér Zhang Yimou získal za tento snímek v roce 1999 čínskou cenu Zlatý kohout za nejlepší režii. (Terva)
  • Na filmovém festivalu v Benátkách získal film Zlatého lva pro nejlepší film roku. (Terva)
  • Film byl v roce 1999 z politický důvodů vyškrtnut ze seznamu soutěžních filmů filmového festivalu v Cannes. (Terva)

Související novinky

Seminář čínských filmů 2012

Seminář čínských filmů 2012

03.03.2012

Kino Svět, Hodonín od 9. do 11. března 2012. Přehlídka, navazující na tradici seminářů asijské filmové tvorby, pořádaných v uplynulých letech ve Veselí nad Moravou v kině Morava se od letošního roku… (více)

Reklama

Reklama