Režie:
Jan E. SvatošScénář:
Jan E. SvatošKamera:
Romi StrakováHrají:
Martin E. Johnson (a.z.), Osa Johnson (a.z.), Jane Goodall, Hynek Chmelař (vypravěč), Igor Bareš (vypravěč), Zora Jandová (vypravěč) (více)Obsahy(1)
V pátek se seznámili, v neděli měli svatbu. Před hněvem rodičů museli utéci z domova, a tak se na líbánky vydali k lidožroutům. Přišli o iluze, o kameru a málem i o život. Tam, kde by se jiní vzdali, nasadili američtí filmaři Martin a Osa Johnsonovi své životy, aby odvyprávěli svědectví o mizející divočině. Celovečerní distribuční debut režiséra Jana Svatoše, jemuž předcházelo 10 let příprav a pátrání v archivech. Dokument odkrývá zcela zapomenutý příběh z éry počátků kinematografie a vypráví nejen o lásce na první pohled, ale i o odvaze, o předsudcích a o střetu umělecké svobody s Hollywoodem. Dílo Martina a Osy fascinovalo kdysi nejen širokou veřejnost, ale i osobnosti jako E. Hemingwaye, Ch. Chaplina nebo britskou královskou rodinu. Jejich příběh je autentickým otiskem doby, kdy samotné filmování v Africe bylo nebezpečnější než šelmy a malárie a kdy fotografovat znamenalo riskovat, v lepším případě neúspěch, v horším i svůj život. (Art Francesco)
(více)Videa (3)
Recenze (22)
Originálně podaný dokument o úžasné životní cestě dvou lidí, kteří svůj život žili na plno. Je velká škoda, že příběh manželů Johnsonových je zapomenutý dokonce i v jejich domovině. Opravdu skvělá práce celého týmu, který tento zapomenutý příběh složil do celovečerního filmu a myslím, že nejen mě odkryl historii dokumentaristiky. Díky :) ()
Myslím, že to bol oveľa väčší zážitok pre tvorcov filmu ako pre diváka. No nostalgické zábery ešte zlatej éry objavovania Afriky, života domorodcov a pláne plné zvierat tú hviezdičku navrch plným právom prihodili. Nehľadiac na množstvo hodín mravčej práce v strižni a pri úprave storočných materiálov.. ()
Velmi konzervativní dokument televizního formátu, který působí v dnešní době jako velké retro - zvlášť puštěný do kin, kde v kontrastu se stále "filmovějšími" dokumenty vypadá tahle delší Cestománie jako pěst na oku. A nevadilo by mi to samo o sobě, kdyby tvůrci aspoň nějak reagovali na to, že jde o film pro kina (ostatně je i propagovaný jako kino debut) a u tohoto formátu klidně zůstali, ale nějak ho vytunili. Zdaleka nejvíc se televizní přístup projevuje u práce se zvukem. To nesnesitelné předabování respondentů do češtiny si mohli (měli) odpustit - ta šílena devadesátková "dopoledne na Nově" atmosféra v dabingu posouvá výsledek o stupeň níž. ()
Úvodní scéna s levhartem na stromě obklopeném džípy s turisty je nezapomenutelná. Bohužel na ní už ale ve zbytku dokumentu nenavázalo nic srovnatelného, cestopis je zpracován dost průměrně. - Že si manželé Johnsonovi už tehdy uvědomovali křehkost přírody a tak ji aspoň zdokumentovali? Ok. Jak se ale lišili od Náprstka a dalších cestovatelů se síťkou na motýly? Tím, že Johnsonovi měli s sebou filmovou kameru? Tak to jo. :( Ve zkratce řečeno tu na mě všechno dělá dojem, že čeští tvůrci byli samotným objevem manželů Johnsonových tak okouzleni, že se o předání nějakého výraznějšího poselství zrovna moc nesnažili. A jak jsem si všímal ohlasů a pročítal komentáře, tak nějakou myšlenku ve filmu opravdu postřehl jen málokdo [radektejkal: "návštěvy Johnsonových měly na divočinu devastující vliv..."]; mnohým divákům to ale nejspíš ani nevadí [dodanek: "nádherný film, který vás pohladí po trochu otupělé duši"(!)]. ()
Výborně zvládnuté téma – přiblížit dnešnímu publiku příběh a záběry filmových průkopníků Martina a Osy Johnsonových. Možná byly některé mluvící hlavy trochu mimo (David Bordwell ostatně mluvil o tom, co by měl znamenat Svatošův dokument, ne dílo Johnsonových), ale to jsou jen drobnosti. Jinak řečeno, neznal jsem a s úžasem jsem zíral. ()
Galerie (9)
Photo © Art Francesco
Reklama