Reklama

Reklama

Kmeny


Rap (E03)

(epizoda)
TV spot

Obsahy(1)

Dokumentární cyklus Kmeny, který mapuje současné městské subkultury, představuje třetí odvysílaný díl Rap. Touha překonávat hranice a hlavně limity sociálních tříd, snaha přeskakovat kaskády společenské předurčenosti, lekce češtiny bez doktorátu z jazyka, okázalý konzum jako provokace společenských daností. Přední hudební odvětví dneška jako objekt dokumentárního průzkumu a analýzy životního stylu. Sonda do každodennosti těch, kdo jej ztělesňují a produkují coby zasloužilí i začínající rapeři. Režisér Bohdan Bláhovec pátrá po podstatě současného rapu mezi těmi, kdo mu v Česku dávají jméno. Projekt Kmeny vznikl v koprodukci studia Yinachi a České televize, partnery projektu jsou městské projekty BU2R a Jägermeister. Díl Rap odvysílá Česká televize, ke zhlédnutí bude také na kmeny.tv. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (78)

SlecnaSmilly 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Hey! Hip hop je jasnej fenomén dneška a jestli se zejtra chcete probudit jako hvězda internetu, tak není nic jednoduššího než hodit na youtube svý rapový video, stačí nasadit to správný štýlo a mít vlohy k rýmování, něco jako dým – tým. Ale nejdůležitější jsou samo sebou hadry, takže požádejte svou gangsta matinku, ať vám u čapky přejede napařovačkou kšilt pěkně do rovna, pořiďte si mikinu s hustokapucou, kalhoty musí mít rozkrok co nejníž, ale bacha, je dobré, se v nich došourat alespoň k mikráku, až budete do lidí valit ten svůj chiciano rap. Fo'sho, je třeba navěsit na sebe řetězů, co krk unese. Parádní kousky se daj třeba sehnat v železářství. Kdo už ale vyčerpal svou gangsta kinder kreditku, tak mu nezbyde než okrást jinýho nigga kámoše. Jo, teď žijete ten správnej ghetto life. Ve volnejch chvílích se ještě sluší počmárat nějakou tu kulturní památku sprejem, nebo dealovat koks říznutej práškem do pečiva. A nezapomeň, čím víc featů máš na svej rapovej desce, tím větší hoper seš, jasný bro?! ()

verbal odpad!

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Opravdu nevím, co mě to popadlo čumět třicet minut na recitační kroužek trapných buzíků, co si vsugerovali, že jsou negři, a tak plivou do bítboxu dementní básničky plné krutohustěrymicky gangsta skoro zrýmovaných životních mouder zfetovaného obráběče kovů. Slovo kultura mi v tomto kontextu přijde stejně příhodné jako například stylizace Homérovy Iliady do fekálního homoporna. Myslím, že subdegenerace by byl daleko příhodnější termit. Takže si to shrňme vše vystihujícími moudrými verši finálové poémy slavné básnické soutěže o Nejdebilnějšího rapla - Seifertovo hiphopéro 2015 (Pochybuji, že někoho napadnou vhodnější a přesnější rýmy než ty, co jsou uvedeny v uvozovkách, a pokud byste ztráceli rytmus, udělejte sem tam hubou „bb bb bb jééé“): Není to těžká robota, dělat ze sebe „rapera“, kamna, kamna, oje, kamna – oje evrybády! // Nedal bych za to ani burák, že vypadám jako hustej „gangsta“ / a podle rozštěpu hnedka poznáte, proč mi i matka říká „Em Cé Kladivo“, ojééé / (drsný, několikanásobný pohyb pěstí vpřed za účelem rozpumpování downů v kotli) Kamna, kamna evrybády - Není to těžká robota, dělat ze sebe „rapera“, kamna, kamna, oje, kamna – oje evrybády! // Rapl: Jsem tvrdší než ten nejtvrdší cement a chci teď slyšet svý jméno, co zní? Kotel downů: „Oryjóón!“ Rapl: Jé, jé, kurva, jéééé. Ať je sucho nebo květen, má kůl přezdívka zní? Kotel downů: „Oryjóón!“ Rapl: Jé, jé, kurva, kurva, jééé…. ()

Reklama

Lanark 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Rap zatím vyčnívá nad předchozími kmeny díky tomu, že Bláhovec má jasno co a proč chce točit. Jeho způsob nezaujatého pozorování se od Show! nezměnil, ale tady mi to sedlo víc. Ví, že obsáhnout subkulturu za půl hodiny nejde, jelikož o to, co do ní patří, kdo je na vzestupu a kdo na ústupu, se samotní její členové dokážou hádat hodiny, měsíce i roky. A že si vybral PSH mi přijde logický, jelikož jsou to kořeny tohoto kmene u nás a kdokoliv, kdo se stane jeho členem, chtě nechtě musí kořeny přeseknout a nebo z nich čerpat sílu. Škoda, že tolik lidí zde podle komentářů vztahuje hodnocení podle své sympatie/averze k samotné subkultuře a ne k tomu, co se snaží samotný dokument sdělit. Orion už to má na háku, sám to říká veřejně minimálně už od Český rapubliky. Nevím, proč tu mají všichni jako mantru, že hip hop dělaj drsný negři. Historie českýho (středo-východo evropskýho) rapu je jiná, stačí si poslechnout nějaký alba z devadesátých let a všechno je to jasný. To, že nastupující generace to vidí jinak a dělá to jinak, za to přeci ale PSH ani Bigboss nemůžou. Oni jsou prostě sví a za tu kupu práce co mají za sebou si respekt zaslouží. A o to přece v tomhle kmenu hodně jde, nebo ne? ()

Matty 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Diskrepance mezi tím, jak se rappeři prezentují ve svých textech a před svým publikem a tím, jak je prezentuje Bláhovec, mi nepřišela dost výrazná, aby utáhla celý film. Ke konci pak napětí mezi cool "muthafucka" sebeprezentací a triviálními všednocenními situacemi zcela mizí a ironický odstup k viděnému by zřejmě měl zaujmout na základě dříve viděného sám divák. Bláhovec ale se sociálními herci zřejmě nestrávil dost času, aby je přistihl při činnosti zcela zásadně odporující tomu, jak chtějí být Orion nebo Vladimir 518 veřejně vnímáni (nejblíže k de(kon)strukci jejich obrazu má scéna s "najkama", kdy se nabízí otázka, kdo je vlastně produktem), takže patřičný odstup nevzniká. Díky ambivalentnímu vyznění na druhou stranu můžou film bez pocitu studu, bez pocitu, že se jim někdo okatě vysmívá, sledovat sami aktéři, v čem je nakonec možná největší podvratnost filmu. ()

petrskoc 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jelikož českou rapovou scénu sleduji v podstatě od jejího začátku, je to pro mě možná trošku srdcová záležitost. Pokusím se být ale nestranný. Myslím si, že je to upocheno správně. Je třeba si uvědomit, že jestli má vůbec smysl točit něco jako Kmeny (teď mluvím obecně o tom konceptu jako takovém), mělo by být v každém jednotlivém díle v této stopáži uvedeno to nejdůležitější a nejzásadnější, co se okolo té určité subkultury děje. Nebudu nyní hovořit o dalších dílech, ale zrovna v Rapu je to přesně tak, jak by to mělo být. Tedy: zcela neoddiskutovatelně tu rap jako takový byl zaset právě v té době kdysi dávno lidmi okolo nynějšího BiggBoss. Orion přivedl k rapu Vladimira a další. To, že je jakýsi "otec" českého rapu je prostě pravda, ale myslím, že ani není důležité zrovna tohle řešit. Důležité je to, jak dlouho tu nynější lidi okolo něj a PSH působí a tvoří a to prostě nikdo nezpochybní. V dokumentu do kontrastu vybraný právě Refew - opět skvělá konfrontace. Je to někdo, kdo z té "smečky" zastupuje mladou krev, ale přesně jak Vladimir recituje během voiceoveru: je to někdo, kdo si svoji slávu musí ještě dobýt a oni tu jsou jen od toho, aby mu pomohli (mimochodem Vladimirova poezie mi tam velmi seděla a dodává celému filmu jakýsi nadhled). Je jaksi nesmysl porovnávat např. Oriona s někým úplně mimo label. Tady totiž nejde o porovnávání, ale o to ukázat, že celý BiggBoss je na naší scéně zcela vyjíměcný úkaz - a kdo tvrdí že ne, ať mi ukáže podobně fungující "rodinu". Není to jen o rapu, je to o knihách, sítotisku (Analog Bros), teď už i o filmu... Tahle skupina lidí tu vytvořila něco, co bude pravděpodobně náležitě oceněno až s odstupem času. Jde o to prostředí, které vytvořili. Na druhou stranu je naprosto jasné, že zde není vše dokonalé - a myslím, že Orion si těmi alkoholovými eskapádami přimo v dokumentu sám naběhl na vidle. Refew taky není svatoušek (tráva apod.). Koncepčně mi to prostě sedí. Lidé mluví o tom, že měly být v dokumentu i jiní interpreti, underground, nové hvězdy na scéně apod. Nemyslím si, že je to momentálně důležité. Pokud je někdo na scéně 5 let a čerpá již z toho, co tu bylo zaseto právě touto partou okolo Vladimira - ať se o něm točí další Kmeny třeba za 10-15 let. Tenhle počin je dílem tady a teď a aby (pokud to vůbec lze) zmapoval aspoň část rapové a hiphopové scény obecně a její historie, musel by ten dokument mít minimálně 2 hodiny. Spíš by muselo jít o celou sérii dokumentů. Bláhovec se s tím popral správně a ač může mít kdokoliv jakékoliv výtky - to, co zobrazil v dokumentu a jaký k látce zaujal postoj, je zcela chladně zobrazující realitu okolo toho, jak to vlastně s rapem v Čechách začlo. A co jiného zobrazit v 26 minut dlouhém dokumentu? Víc se toho nestihne. A ostatní rapeři se můžou jít klouzat, protože Ektor a další newcomeři v těch dobách ani netušili, co je rap. Tím neshazuji jejich kvalitu - zrovna Ektorovy texty a celkově to, jak dělá "byznys" mají úroveň, své publikum si to najde a netvrdím, že je to vyloženě vyprázdněné. Vše ale prověří čas a i Ektor si prostě musí počkat na své Kmeny. Trošku mě mrzí, že se v dokumentu neobjevili např. Hugo Toxxx, James Cole nebo Indy. Tito by se také dali považovat za průkopníky rapu v Čechách. Pak je tu ještě Sifon z WWW, ale ten jde přece jen trošku jiným směrem. Za mě se to povedlo a nevidím důvod k tomu hejtu. Spíš jde asi od lidí, kteří do problematiky tolik nevidí, nemají historické souvislosti a proto mají potřebu srovnávat a přidružovat k dokumentu a jeho obsahu i novodobé interprety, kteří jsou na scéně sotva pár let - byť i s nyní již početnou fanouškovskou základnou a jistou mírou kvality. Jenže o těch to momentálně není. Bude to o nich za dalších 10 či 15 let. () (méně) (více)

Galerie (8)

Reklama

Reklama