Reklama

Reklama

Mafiáni - Súmrak bossov

(série)

Epizody(12)

Obsahy(1)

Mafia na Slovensku a lov na škodnú na pozadí príbehov z podsvetia. (RTVS)

Recenze (40)

borec999 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Mafiáni boli na naše pomery vynikajúcim dokumentom, ktorý ma skutočne zaujal. Jeho 2. séria je však citeľne slabšia. Neviem, či je to tým že si v 1. sérii tvorcovia vyčerpali tie najzaujímavejšie osobnosti alebo bola 2. séria zbúchaná len na rýchlo pre veľký úspech prvej série. Každopádne Súmrak Bossov na mňa nefungoval tak dobre, miestami nudil a celkovo spadol iba do priemeru. Aj keď ostatných ako tak pozerám nadchol podobne ako 1. séria... 60% ()

ghatos 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

1. Jozef Roháč, vrah, ktorý rád diskutoval - nevšední, nájemný intelektuální nájemný vrah. 75%. 2. Jozef Ducký – zabilo ho podsvetie? Obrovský tunel zkorumpovaného mečiárovského pohlavára. 76%. 3. Dunajská streda, malé mesto veľkého zločinu - fascinující malé maďarské, kde to byl opravdu divoký východ na 100%. 78%. 4. Lajos Sátor – vrah na úteku - těžké konce vrahů i obětí. 74%. 5. Zločin ako droga, príbeh Bakiho Sadikiho - tady to nemá ani žádný šmrnc nebo kouzlo. Prostě čistý kriminálník z Kosova, co jen škodil Slovensku. 73%. 6. Vareha – rytier von DPH - jeden obrovský slovenský bizár. Království vybudované na DPH vratkách. 79%. 7. Bratia Mellovci - Černákova franšíza na Hornej Nitre - velice dobrý díl (zatím nejlepší). Mellovci by se spíše hodili do první série. Tady se nepřímo zjevuje samotný vládce podsvětí, navíc celé story mafiánských bratrů je hodně poutavé a znepokojující. Stát tady zcela selhal. 81%. 8. Muszka, Tóth a Zlatý trojuholník na východe SR - lokální mafie na konci světa měla (má) svá specifika. Tam se taky děli věci. SBS-ka suplovala státní orgány...vau. 77%. 9. Devín banka: Trójsky kôň v krvavom tuneli - banka je její nadsvětí a podsvětí. Originální případ z různými příběhy. 74%. 10. Kyselinári – Do poslednej molekuly - narvat do sudu kyseliny někoho zaživa...fíha. 75%. 11. Sýkorove siroty - následovníci mafiánské hvězdy. 73%. 12. Robert Lališ – Podsvetie v kýbli - špičkový manažér...nakonec se to vždy někde pokazí. 74%. ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Formou nic moc, jen mluvící hlavy a něco málo archivních televizních záběrů, ale obsah je fascinující. Devadesátky s divokým kapitalismem, postkomunistickým bordelem, korupcí a selháváním státní správy jako na dlani. Myslel jsem, že tohle se dělo jen v amerických velkoměstech 30. let nebo v Itálii, ale naší slovenští sousedi leckteré světově proslulé zločinecké organizace dokázali trumfnout. Na každý jednotlivý komentovaný kriminální případ a jeho protagonisty by mohl vzniknout skvělý kriminální film nebo seriál, který bychom komentovali stylem "to si zas scénárista popustil uzdu fantazii, skvěle vymyšlené, ale realita života je naštěstí střízlivější". Celkový dojem: 85 %. ()

klukluka 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Súmrak bossov byl do značné míry postaven na stejných respondentech jako Mafiáni, jejich okruh se ale viditelně rozrostl, což hodnotím jednoznačně pozitivně a připisuji to nesporné kvalitě Mafiánů a z toho plynoucí důvěře kompetentních lidí k tvůrcům tohoto volného pokračování. Podařilo se odbourat i největší nedostatek Mafiánů, totiž přiblížit podobu všech lidí, o kterých se zde hovoří, včetně těch, kteří se zde byť jen mihli. Umím si představit, že by to celé mohlo být ještě o poznání lepší, divácky atraktivnější, protože emotivnější, pokud by zde například dostali prostor příbuzní a blízcí gangsterů i jejich obětí, ale bez ohledu na to vnímám Mafiány i Súmrak bossov jako důležité, užitečné projekty, na které by měli v ideálním případě podobným způsobem navázat také tvůrci z dalších bývalých východoevropských zemí, abychom dostali možnost určitého srovnání. Nejvíc mě pochopitelně zajímá Česko, i když se mi naši mafiáni momentálně jeví jako slabej odvárek těch slovenských. Ale třeba se pletu..? Tím spíš bych si přál, aby někdo tuto moji představu pokud možno co nejdříve naboural. Jinak klobouček všem zúčastněným za odvahu- projevovanou tehdy i nyní! Bez vás by to tam řídil Svěchota se Sýkorou ještě teď. P.S.: Nedá mi to, abych nenapsal, že mi nepřijde úplně fér, aby byl po bok Kyselinárů, Lališů, Mellovců a podobných obr šmejdů řazen i Mikuláš Vareha. Dokonce si říkám, jestli se vážně nejednalo o někoho, kdo rozhodně víc společnosti prospíval než škodil..? Jeho medailonek mě určitě nepřesvědčil o opaku. ()

mira007 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Už to není taková bomba jako Mafiáni (2015) ale i tak solidní, ikdyž hlavními hrdiny už nejsou top bossové a případ Duckého je otázka jak moc to má spojitost s klasickými násilnými mafiemi krom toho, že ho zabili. Nejvíc je pro mne fascinující a děsivé případ Dunajské Stredy, kde ti mafiáni si z toho udělali regulerně Sicílii - neskrývali sebe ani své násilí, policajti proti nim nezasahovali, obyvatelé drželi hubu a krok ( dokonce i v případech jakože někam přišli na discotéku a když se jim líbila nějaká holka, tak si ji vzali a když tam byla se svým frajerem tak mu rozbili hubu - masakr!! hromady znásilněnejch holek beztrestně ) ()

Zajímavosti (1)

  • Opakovane sa tu objavuje tvrdenie, že dvanásty príbeh o Mariánovi Kočnerovi nebol odvysielaný preto, že sám Kočner po zhliadnutí pracovnej verzie vraj odskočil od projektu, alebo že to "niekto zhora" stopol. Nie je to pravda. Pravdou je to, že Kočner mal skutočne byť dvanástym dielom, a keď som ho oslovil, aj s nakrúcaním súhlasil, aj sme sa kvôli tomu stretli, a aj preto bol tento diel pôvodne na pracovnom zozname v RTVS, podobne ako iné plánované, ale napokon neuskutočnené príbehy. Stalo sa však čosi nečakané. Ktosi z RTVS vyniesol náš pracovný, ešte nie definitívny zoznam do strategie.sk a tam bol bez nášho vedomia a súhlasu zverejnený. Vzápätí nato sa mi esemeskou ozval Kočner: "A ja som ti ku...a aký boss?!" On totiž nepoznal názov seriálu, nepoznal scenár, ktorý ešte ani neexistoval, a keď som mu chcel povedať zopár detailov k projektu, odbil na slovami "netreba vysvetľovať, veď viem, čo robíš," čo som chápal ako narážku na prvú sériu tohto druhu – Mafiáni. Zrejme sa naľakal predčasnej publicity. Nepoznám jeho dôvody, už sme sa potom nestretli. Čiže nedošlo ani len k začatiu nakrúcania, ešte som vtedy nemal ani scenár hotový, takže nikto nevidel a nevedel, čo v tom dieli plánujeme. Treba poznamenať, že pri dokumentárnom filme je scenár len východzím vodítkom, skutočný obsah naplnia až respondenti a tvorcovia dopredu nevedia na sto percent, čo budú aktéri hovoriť, čo prinesú atď. Niečo sa dá, niečo je vždy prekvapením, niekedy je treba scenár výrazne zmeniť, lebo z výpovedí vyplynuli nové informácie, ktoré posunuli pôvodný zámer inde, a to má vplyv na definitívny výsledok. Najväčším problémom pri takomto type dokumentov je nájsť hodnoverných svedkov, znalcov problematiky, prípadne priamych účastníkov udalostí. Najmenej zábran mali novinári, ktorí sa téme organizovaného zločinu a kriminality vôbec venovali. Tí, keďže niesli svoju kožu na trh už v čase, keď o prípadoch písali a podpisovali sa vlastným menom, prípadne tvárou na obrazovke, nemali s účinkovaním problém. Problém mali často bývalí policajti, ktorí nechceli ukazovať svoju tvár, prípadne boli v spore s kolegami, ktorí boli ochotní vystúpiť pred kamerou a podať svedectvo. V niektorých prípadoch poskytli expolicajti užitočné informácie, ale odmietli účinkovať s poukazom na to, že kedysi pôsobili v prostredí s inou identitou, aj keď to vtedajšie zákony neumožňovali a mali by teraz nemalý problém. A najčastejšie odmietali účinkovať bývalí členovia podsvetia, ktorá tiež mnohí poskytli informácie, ale odmietli to povedať pred kamerou s poukazom na fakt, že dnes sú ich deti už veľké a keby videli, čo ich otec kedysi v 90. rokoch robil a kde sa pohyboval, poškodilo by to ich vzájomné vzťahy. Alebo že majú nové partnerky, ktoré o ich minulosti nič nevedia, alebo už podnikajú či pohybujú sa v prostredí, ktoré by ich odmietlo po zverejnení ich minulosti. To všetko bolo treba rešpektovať, aj keď nám to komplikovalo prácu. Niet nad výpoveď priameho aktéra alebo svedka udalostí, ktorý nemusí nič sprostredkovávať, ale dáva to z prvej ruky. To je autentická výpoveď a tá má vysokú hodnotu. V prvej sérii Mafiáni sa mi podarilo dostať pred kameru len jedného takého aktéra/svedka, v druhej sérii tiež len jedného, a ukázalo sa, že to nemali robiť, lebo ich zasiahla pomsta v rôznych formách za účinkovanie a tá trvá prakticky neustále. (Zdroj: Milan Žitný)

Reklama

Reklama