Režie:
Woody AllenKamera:
Gordon WillisHrají:
Woody Allen, Diane Keaton, Michael Murphy, Mariel Hemingway, Meryl Streep, Tisa Farrow, Gary Weis, Karen Allen, David Rasche, Wallace Shawn, Mark Linn-Baker (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Tematicky navazuje Woody Allen na film ANNIE HALL, formálně však jde jinou cestou. Snímek MANHATTAN, melancholické vyznání lásky rodnému městu New Yorku, fascinuje černobílou fotografií na širokém plátně a Gershwinovou hudbou, která filmu dodává tklivě veselý, jímavý podtón. Woody Allen sám hraje televizního režiséra Issaca, který se nemůže rozhodnout pro jednu ze svých lásek, protože u žádné ženy nenachází skutečné naplnění. Neutěšeným milostným vztahům odpovídá převažující životní pocit newyorských intelektuálů: lze pozorovat úpadek kultury, osamělost, problémy se vzájemnou komunikací a neurózy jsou průvodní faktory. (Quentin T.)
(více)Videa (2)
Recenze (278)
Scénář: Woody Allen, Marshall Brickman .. Posmutnělé avšak průhledné romantické dobrodružství. Po Annie Hall znatelný krok o kvalitativní schod níže. Lehce provokativní, o zkáze hodnot, navoněné ironií a psychologií. Přes všechny eskapády, milostné vrtochy a manýry zde nejvíce vystupuje láska k New Yorku, spojena s příjemnou atmosférou, zachycenou na černobílý obraz a bohatě gradována hudebním doprovodem. „Drby jsou nová pornografie.“ ()
Obrázky ze života newyorského intelektuálstva. Za salvami brilantních ironických poznámek, sebezpytných úvah a diskusí o vztazích, za přívaly jmen slavných umělců a filosofů, co na diváka útočí v hejnech, číhá naprostá duchovní bezradnost. Postava svým způsobem dosud nevinné sedmnáctileté Tracy je ostrůvkem něčeho ještě skutečného v obrovském moři prázdnoty - něčeho jako lásky, údivu a očekávání. U těch odrostlejších mluvících hlav jsou to pak jen slova, slova, slova. Směju se Isaakovým/Woodyho sarkastickým replikám na celké kolo, ale zároveň mě mrazí - třeba v té scéně, kdy se rozchází se svou mladičkou přítelkyní . Nebezpečí v jejím usvědčujícím, bezradně vážném pohledu dokáže Woody zahnat jedinou brilantní hláškou, které se nelze nesmát. Smíchu navzdory se však Manhattan intelektuálů jeví jako bašta narcistní citové zchromlosti pod maskou přívalů vět. ()
Ťažko vyčítať, keď je to také pekné. Manhattan je dospelý film o láske v ktorom sa miesia intelektuálne dialógy s tými vtipnými. Keď som začal pozerať tento film visela mi nad hlavou veta - že sa jedná o najlepšie Allenovo dielo. Ak vám toto niekto o filme povie, samozrejme, že sa vo vás prebudia očakávania, ktoré málokedy film naplní. Tým ale nechcem povedať, že u Manhattanu sa tak stalo. Dôležitejšie je, že som počas sledovania na túto vetu zabudol a nechal som sa unášať príbehom. Mozaika scén, dotvárajúcich perfektne napísané a zahrané charaktery, vybočujúce s priemerných filmov o láske a vzťahoch - čo nie je prekvapujúce - Allen je totiž niekde inde ako celá americká filmová produkcia, mi jednoducho očarovali. Výborný film, ktorému do atmosféry dopomáha fakt, že je natočený na čiernobiely formát. Finále je krásne a podmanivé a v tomto smere prekonáva inak perfektnú Annie Hall. Pre mňa jeden z najlepších Allenov. ()
Není to lepší než dva nej Allenovy filmy, které jsem zatím viděl (tj. Annie Hall a Zelig), ale pořád je to velice dobré. U Manhattanu se mi nechtělo popraskat smíchy ani se nijak zvlášť dojímat, spíš na mě působil velice autenticky, uvěřitelně a (jak tu frázi nemám rád, musím ji teď zase použít) jako ze života. A kromě řady neodolatelných dialogů obsahuje krásnou scénu v planetáriu a nádherné vyznání lásky: "Jsi jako Boží odpověď Jobovi. Řekl by: Ano, dělám hrozné věci, ale taky dělám takovéhle holky." Dávám čtyři a kousek. ()
Môj odmietavý postoj k filmovej tvorbe Woodyho Allena prezentujem prakticky pri každom jeho filme, ktorý mám príležitosť vidieť. Ani jeho údajne najlepšie diela na mňa nezapôsobili očakávaným spôsobom. A div sa svete, paradoxne Manhattan bude zaujímať v mojich impresiách popredné miesto. Nie že by som si ho nejako zvlášť obľúbil, veď pri niektorých pasážach som priam fyzicky trpel, ale v tomto filme som Woodyho nadhľad vnímal najciteľnejšie a preto mi pripadalo ako humorných oveľa viac scén, ako v iných jeho filmoch. Myslím, že týmto filmom nepriniesol do svojej tvorby nič zásadne nové, ale to dovtedajšie dokázal celkom dobre zúročiť. ()
Galerie (62)
Zajímavosti (24)
- Ve filmu byla použita hudba amerického skladatele George Gershwina, včetně známé skladby „Rhapsody in Blue“, která sloužila jako inspirace pro film. Hudbu nahrály orchestry Buffalo Philharmonic Orchestra a New York Philharmonic Orchestra. (jezurka42)
- Kameraman Gordon Willis prohlásil, že ze všech filmů, které natočil, považuje tento za svůj nejoblíbenější. (jezurka42)
- Woody Allen o filmu prohlásil, že jde o kombinaci jeho dvou předchozích snímků Interiéry (1978) a Annie Hallová (1977). (jezurka42)
Reklama