Reklama

Reklama

Stát pevně

  • Francie Rester vertical (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Scenárista Léo se vydává do divoké přírody, aby našel vlky. Místo nich potkává pastýřku Marii, se kterou počne dítě. Odstěhuje se na statek, kde žijí s jejím podivínským otcem. Po porodu se Marie nedokáže o dítě starat a utíká. Leo zůstává s kojencem sám. S novou rolí se vypořádává bezcílnými toulkami, sexuálními avantýrami i svéráznou lesní terapií. Alain Guiraudie natočil film na hranici perverzního pastorále, psychologického dramatu a symbolického portrétu muže, který nedokáže být otcem, milencem ani tvůrcem. (Film Europe)

(více)

Videa (5)

Trailer 1

Recenze (11)

thommas 

všechny recenze uživatele

Od Guiraudieho filmu očekávám, že bude výsostně podivný, a na Rester vertical jsem se proto těšil už jen z podstaty oné radosti, že sledujete cosi neuchopitelného, co si ale zároveň udržuje neochvějnou vnitřní logiku. Jenže Rester vertical není žádné cvičení v tvorbě alternativních společenských vesmírů. Rester vertical lze číst jako krutou alegorii o životních rolích, sociální normativitě a neschopnosti si pevně vystát svoji identitu tváří v tvář smečce. V úvodu potkáváme Léa (optimálně vykulený Damien Bonnard), který přijíždí na pastviny hledat vlky, kteří ho tak přitahují. Rozlehlé pláně, které Guiraudie zneužil už v středometrážním Du soleil pour les gueux, hostí stádo ovcí a pastýřku Marii, která vlky nenávidí. Léo se nechá Marií svést a přivést do stavu otcovského. Ačkoliv se snaží hrát svoje nové i současné role (profesní, otcovské, přátelské, lovecké) správně a za sebe, není si nikdy pevný v kramflecích a neustále pendluje mezi venkovem a civilizací. Všechny ostatní postavy jsou zbaveny jednoznačné sexuality, jsou přirozeně pansexuální a vytváří sociální pouta tak, jak se jim to hodí a jak to cítí - na rozdíl od Léa, který se bojí. Navíc je očividné, že v Jean-Louisovi dříme stejný zmatek a strach jako v Léovi, jen po letech obrany před smečkou už o něco militantnější. Magický závěr je metaforou, která dává Léově alegorické cestě od srabáctví a sociálních zábran smysl a vrací ho zpátky na začátek, k sobě: nalezl co hledal, jeho touha po konfrontaci s vlky se naplnila, možná by dokázal navázat i křehké spojenectví - teď už si to musí jenom pevně vystát sám před sebou. Ačkoliv se u Stát pevně neubráníte pocitům jisté sebestřednosti a snahy naplnit očekávání po hypnotickém L'inconnu du lac, je to stále onen kvalitní metaforický queer art s možností různorodých čtení, který Guiraudie umí tak osobitě a přístupně. ()

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Na jednu stranu jistě zajímavé umělecké ztvárnění, na druhou ovšem až příliš naturalistické scény, kde navíc ke konci filmu přibývají bscéddnosti vrcholící smrtí starého gaye uprostřed spojení s člověkem, kterému se LGBT orientace zpočátku hnusí. Takřka proti tvrzení jejího obhájců, že homosexualita nemusí být vrozená. Pak odcházíme od filmu uprostřed tance s vlky s pocitem, že těch LGBT lidí je většina než těch s obvyklou orientací... ()

Reklama

rivah 

všechny recenze uživatele

Thommas to výstižně komentuje, navíc je třeba zdůraznit tu vizuální a auditivní sílu filmu, která věrně zachycuje přírodu, civilizaci i dění a přitom ohromuje. Nejednoznačný, provokující zážitek, na který nelze jen tak zapomenout. Přidávám několik zasvěcených komentářů: https://www.slantmagazine.com/film/staying-vertical/ https://www.bfi.org.uk/news-opinion/sight-sound-magazine/reviews-recommendations/staying-vertical-first-look https://www.hollywoodreporter.com/review/staying-vertical-rester-vertical-cannes-892731 . Poznámka závěrem: Film byl natáčen v jižní části departementu Lozère, nejméně obydlené oblasti Francie (90%) ()

blondboss 

všechny recenze uživatele

V podstate ani neviem, o čom tento snímok vlastne bol. Francúzska dráma zobrazujúce citové a psychické rozpoloženie jednej osoby, ktorá sa vysporiadava so svojim životom, so svojim úchylkami a celkovo sa snaží si sám sebe nainštalovať nejakú duševnú terapiu na ozdravenie duše. Niektoré scény tu boli doslova nechutné a neodporúčam to osobám nie veľmi náchylným k neštandardným záberom. Okrem toho, že som sa dosť nudil, tento film mi celkovo nepriniesol žiadnu pridanú hodnotu a vonkoncom ku mne neprenikli akékoľvek emócie. Podpriemer. 40 % ()

EKLEKTIK 

všechny recenze uživatele

"Není to moc těžký?" Léo nejprve neměl syna, ale měl peníze, potom měl syna, avšak neměl peníze, takže nakonec neměl syna a ani peníze. Hrdinou tohoto existencionálního dramatu s otevřeným koncem je tedy člověk, který nedokázal stát pevně za svým rozhodnutím, udržet si své místo na světě, aby tak dokonale potvrdil Darwinovu teorii o přežití nejsilnějších. Můžeme tak jen hádat, jaký byl jeho další osud. ()

Galerie (13)

Zajímavosti (4)

  • India Hair na otázku o jej nahých scénach povedala: "Keď nám Alain Guiraudie predstavil scenár, spýtal sa Damiena Bonnarda a mňa, čo sme ochotní urobiť a čo by sme považovali za komplikovanejšie. To, čoho som sa bála ja, bolo ukázať intimitu mojej sexuality. Mala by som problém zájsť až tak ďaleko. Alain nám povedal, že sa musíme zladiť v tom, čo budeme robiť. To nám umožnilo zachovať si určitý odstup. A potom som videla jeho film L'Inconnu du lac a prišlo mi to také dokonalé! Pri niektorých scénach sme nakoniec použili dablérov a pri iných nie, bolo len na nás, ako si vyberieme." (Arsenal83)
  • Film sa natáčal v mestách Brest, Sévérac-le-Château, Coulon, náhorná plošina Causse Méjean a Marais Poitevin (Francúzsko). (Arsenal83)
  • Alain Guiraudie natáča sex veľmi frontálne a prvá milostná scéna s vulvou v popredí má evokovať známe umelecké dielo Gustava Courbeta "Pôvod sveta". (Arsenal83)

Související novinky

QFF Mezipatra: nejlepší filmy i skvělí hosté

QFF Mezipatra: nejlepší filmy i skvělí hosté

29.10.2016

To nejzajímavější ze současné queer kinematografie, ale i vynikající retro snímky a bohatý doprovodný program přináší už 17. ročník queer filmového festivalu Mezipatra. V Praze se bude konat od 3. do… (více)

Reklama

Reklama