Reklama

Reklama

Stát pevně

  • Francie Rester vertical (více)

Scenárista Léo se vydává do divoké přírody, aby našel vlky. Místo nich potkává pastýřku Marii, se kterou počne dítě. Odstěhuje se na statek, kde žijí s jejím podivínským otcem. Po porodu se Marie nedokáže o dítě starat a utíká. Leo zůstává s kojencem sám. S novou rolí se vypořádává bezcílnými toulkami, sexuálními avantýrami i svéráznou lesní terapií. Alain Guiraudie natočil film na hranici perverzního pastorále, psychologického dramatu a symbolického portrétu muže, který nedokáže být otcem, milencem ani tvůrcem. (Film Europe)

(více)

Videa (5)

Recenze (8)

thommas 

všechny recenze uživatele

Od Guiraudieho filmu očekávám, že bude výsostně podivný, a na Rester vertical jsem se proto těšil už jen z podstaty oné radosti, že sledujete cosi neuchopitelného, co si ale zároveň udržuje neochvějnou vnitřní logiku. Jenže Rester vertical není žádné cvičení v tvorbě alternativních společenských vesmírů. Rester vertical lze číst jako krutou alegorii o životních rolích, sociální normativitě a neschopnosti si pevně vystát svoji identitu tváří v tvář smečce. V úvodu potkáváme Léa (optimálně vykulený Damien Bonnard), který přijíždí na pastviny hledat vlky, kteří ho tak přitahují. Rozlehlé pláně, které Guiraudie zneužil už v středometrážním Du soleil pour les gueux, hostí stádo ovcí a pastýřku Marii, která vlky nenávidí. Léo se nechá Marií svést a přivést do stavu otcovského. Ačkoliv se snaží hrát svoje nové i současné role (profesní, otcovské, přátelské, lovecké) správně a za sebe, není si nikdy pevný v kramflecích a neustále pendluje mezi venkovem a civilizací. Všechny ostatní postavy jsou zbaveny jednoznačné sexuality, jsou přirozeně pansexuální a vytváří sociální pouta tak, jak se jim to hodí a jak to cítí - na rozdíl od Léa, který se bojí. Navíc je očividné, že v Jean-Louisovi dříme stejný zmatek a strach jako v Léovi, jen po letech obrany před smečkou už o něco militantnější. Magický závěr je metaforou, která dává Léově alegorické cestě od srabáctví a sociálních zábran smysl a vrací ho zpátky na začátek, k sobě: nalezl co hledal, jeho touha po konfrontaci s vlky se naplnila, možná by dokázal navázat i křehké spojenectví - teď už si to musí jenom pevně vystát sám před sebou. Ačkoliv se u Stát pevně neubráníte pocitům jisté sebestřednosti a snahy naplnit očekávání po hypnotickém L'inconnu du lac, je to stále onen kvalitní metaforický queer art s možností různorodých čtení, který Guiraudie umí tak osobitě a přístupně. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Při všem respektu k neobyčejné síle a provokativnosti některých scén se tenhle podivně meandrující, polosymbolický film o otcovství, samotě a tvůrčí krizi rozpadá Giraudiemu pod rukama. Pár dní po projekci převažují spíš rozpaky, byť eutanázii anáním sexem a mohutný závěr si v sobě ponesu hodně dlouho. Francouzi to s tou degenerativní linkou vlastní identity letos přehánějí. [Cannes 2016] ()

Reklama

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Na jednu stranu jistě zajímavé umělecké ztvárnění, na druhou ovšem až příliš naturalistické scény, kde navíc ke konci filmu přibývají bscéddnosti vrcholící smrtí starého gaye uprostřed spojení s člověkem, kterému se LGBT orientace zpočátku hnusí. Takřka proti tvrzení jejího obhájců, že homosexualita nemusí být vrozená. Pak odcházíme od filmu uprostřed tance s vlky s pocitem, že těch LGBT lidí je většina než těch s obvyklou orientací... ()

rivah 

všechny recenze uživatele

Thommas to výstižně komentuje, navíc je třeba zdůraznit tu vizuální a auditivní sílu filmu, která věrně zachycuje přírodu, civilizaci i dění a přitom ohromuje. Nejednoznačný, provokující zážitek, na který nelze jen tak zapomenout. Přidávám několik zasvěcených komentářů: https://www.slantmagazine.com/film/staying-vertical/ https://www.bfi.org.uk/news-opinion/sight-sound-magazine/reviews-recommendations/staying-vertical-first-look https://www.hollywoodreporter.com/review/staying-vertical-rester-vertical-cannes-892731 . Poznámka závěrem: Film byl natáčen v jižní části departementu Lozère, nejméně obydlené oblasti Francie (90%) ()

EKLEKTIK 

všechny recenze uživatele

"Není to moc těžký?" Léo nejprve neměl syna, ale měl peníze, potom měl syna, avšak neměl peníze, takže nakonec neměl syna a ani peníze. Hrdinou tohoto existencionálního dramatu s otevřeným koncem je tedy člověk, který nedokázal stát pevně za svým rozhodnutím, udržet si své místo na světě, aby tak dokonale potvrdil Darwinovu teorii o přežití nejsilnějších. Můžeme tak jen hádat, jaký byl jeho další osud. ()

Galerie (13)

Reklama

Reklama