Režie:
Alfred HitchcockHudba:
Hugo FriedhoferHrají:
Tallulah Bankhead, William Bendix, Walter Slezak, Mary Anderson, John Hodiak, Henry Hull, Heather Angel, Hume Cronyn, Canada Lee, Alfred Hitchcock (více)Obsahy(2)
Během druhé světové války se několik členů posádky americké lodi potopené německou ponorkou v Atlantickém oceánu zachrání v malém člunu. Mezi milionáře, známou novinářku, úspěšného obchodníka, radiového technika, zdravotní sestru, námořníka, matku s dítětem a číšníka, se ironií osudu dostává také jeden muž z německé ponorky. Následující hodiny na moři, jež deset lidí prožije společně na malém prostoru, se stávají konfrontací a tvrdou zkouškou jejich charakterů... (oficiální text distributora)
(více)Recenze (91)
Holywood 40. a 50.let se od toho dnešního liší hlavně skvěle napsanými dialogy. Tam, kde to dnes zachraňuje obraz, dřív stačila jedna obratně konstruovaná věta. A když k tomu přidáte Hitchcockovsky promyšlený vizuál, který stísněné prostředí člunu skvěle podtrhuje, máte o příjemné pokoukání postaráno. Lifeboat však není pohým "thrillerem", dle Hitcockových slov se jedná o jakousi alegorii na 2.světovou válku. Cílevědomý nacista reprezentuje rozpínající se hitlerovskou říši jdoucí si bezohledně za svým cílem, a nesourodá skupinka lidí demokratické státy, které se nedokáží jasně dohodnout na vlastních zájmech. Než si hrdinové uvědomí, která bije, už je skoro pozdě. Ve své době -1944! - film nesklidil úspěch (lidem prý vadilo, že byl nacista zobrazen jako ten, co svým rozumem vodí tak dlouho ostatní pasažery za nos). Z dnešního hlediska se na to dá dívat jako na skvěle natočený klasický film, ale i do jisté míry výpověď o těžké době a jejích morálních diolematech. ()
Neotřelý pohled na společnost diferenciovanou druhou světovou válkou, na dva, potažmo tři, rozdílné přístupy (demokracie, komunismus, fašizmus) k témuž. Sice pohled nejdoucí nikterak do hloubky a navzdory nebezpečnému ovzduší občas připomínající romantickou výletní plavbu, ale co chtít víc, vždyť je to jen „tuctová“ americká komerce s propagandistickým nádechem, akorát režírována Hitchem. (Vtipný je způsob, kterak se Hitchcock i do takto komorního příběhu dokázal propašovat, můžete jej vidět jako „oběť“ hubnoucího přípravku v novinách, které si jedna postava čte). 70% Zajímavé komentáře: Arius, Cimr ()
"Nie som si istý kurzom, zišiel by sa kompas..." Kto by povedal, že film z roku 1944 bude takto pozerateľný. Hitchock je proste talent a tento film asi nikdy nezostárne, pretože je hlavne o ľuďoch. Vystačíme si s posádkou na jednom záchrannom člne a nekonečnou morskou hladinou, ktorá je raz rozbúrená, inokedy pokojná a hladká ako zrkadlo. Postava samozvoleného, ale akceptovaného kapitána, ktorý je pôvodom z Československa je asi najsympatickejšia postava, ale absolútne všetky ostatné, tu majú svoje miesto a dostávajú priestor presadiť sa. Nemecký trosečník je popri kapitánovi nejlepšou postavou, hlavne pre svoju záhadnosť a nepredvídateľnosť. Jeho skutky sú raz ľudské , inokedy nepochopiteľné a vo filme to sedí, ale neviem si celkom predstaviť, že by sa v reálnom živote niekto takto zachoval. Na druhej strane ľudia sú všelijaký a Aláh vraj má rád rozmanitosť... "Dankeschon"80%. ()
Na začátek by bylo dobré poznamenat, že zbožňuji Hitchcockovy filmy, bohužel Lifeboat postrádá onu nezaměnitelnou atmosféru mistrových děl, především mi ale vadilo nelogické jednání některých postav a příliš okaté zaškatulkování každé z nich. Co je, ale potřeba vyzdvihnout je způsob, jak si film dokáže bezproblému počínat na tak malém prostoru a přitom nenudit. ()
Čo sa v komentároch spomína pomenej. V Záchrannom člne odznie zaspievaná báseň Johanna Wolfganga Goetheo Ružička (začína slovami: "Sah ein Knab ein Röslein stehn). Nemecký stroskotanec ako najsympatickejšia, pretože jediná plnokrvná charakterová postava filmu. Zvyšok - schematické figúry. Ak však možno medzi charakterové postavy radiť aj tie, ktoré sú na stránkach novín vo filme, druhou bol samotný režisér. Zrejme v empatii k hrdinom, trpiacim hladom a smädom sa rozhodol sám schudnúť - aj keď len prostredníctvom inzerátu na chudnutie. Zaujal aj šperk ako úspešná návnada na pekne tučnú (zjavne pahltnú) rybu. ()
Galerie (36)
Photo © Twentieth Century-Fox Film Corporation
Zajímavosti (10)
- Elizabeth Japp Flower věřila, že se stala vzorem pro postavu Constance 'Connie' Porter (Tallulah Bankhead). Američanka, žijící v Ghaně, přesvědčila v roce 1942 kapitána, aby jí dovolil cestovat na jeho nákladní lodi. Loď byla během plavby do New Yorku torpédovaná, a tak Flowerová strávila deset dní ve člunu s třiceti čtyřmi muži trpícími žízní, hladem, zimou a deštěm, zatímco kolem kroužili žraloci. Tisk informoval o tom, že oplakala kabát z Burberry, o který přišla, zatímco novinářka v Záchranném člunu ztratí kožich, kameru, psací stroj a náramek. [Zdroj: Vždyt je to jen film] (Pavlínka9)
- Hitchcocka můžete ve filmu vidět coby "oběť" hubnoucího přípravku v novinách, které si jedna z postav čte. (Matty)
- Kamera neopustí po celou dobu trvání filmu člun - ten tedy není nikdy vidět z vnějšího pohledu. (Hwaelos)
Reklama