Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Bernard HerrmannHrají:
James Stewart, Kim Novak, Barbara Bel Geddes, Tom Helmore, Henry Jones, Ellen Corby, Konstantin Shayne, Lee Patrick, Alfred Hitchcock, June Jocelyn (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Mistrovské dílo o posedlosti, jež vedla až za hrob. James Stewart a Kim Novaková v hlavních rolích klasického amerického filmu. Padesátá léta představují v Hitchcockově tvorbě vrcholné období. Po první dekádě v Hollywoodu, kdy střídal kvalitní snímky s těmi méně povedenými a snažil se najít své místo v přísně organizovaném systému studiové výroby, byl už etablovaným a komerčně úspěšným tvůrcem, jehož filmy nesly osobitou pečeť svého režiséra a byly snadno rozeznatelné od produkce jeho kolegů a konkurentů. K nejvýše ceněným Hitchcockovým snímkům patří Vertigo (1958), psychologické drama bývalého policisty Fergusona, jenž se zamiluje do ženy, kterou má sledovat, a teprve postupně zjišťuje, že se stal obětí rafinované hry. Hitchcock vyšel z románu známé francouzské dvojice Pierre Boileau-Thomas Narcejac, nazvaného Mezi mrtvými (1954; česky nevyšel), ovšem přizpůsobil si ho, jak ostatně bylo jeho zvykem, svým vlastním potřebám. Děj zasadil do malebného prostředí San Francisca (román se odehrává v Paříži), jehož kopcovitý reliéf umocnil zásadní rys hrdinovy osobnosti, chorobný strach z výšek, a spletitý příběh vyšperkoval vlastními obsesemi (zejména meditací o přetvoření ženy v dokonalou ženu). Ideálního představitele Scottieho Fergusona nalezl v Jamesi Stewartovi, s nímž spolupracoval už předtím, především na Provazu (1948) a Oknu do dvora (1954), a do obtížné role tajemné Madeleine nakonec obsadil Kim Novakovou. Vertigo bylo v době svého prvního uvedení považováno v rámci Hitchcockova díla za zklamání (nominováno pouze na dva Oscary - výprava, zvuk), ovšem časem se díky své mnohovrstevnatosti stalo jedním z jeho jednoznačných triumfů. V pravidelné anketě britského měsíčníku Sight & Sound bylo v roce 2002 vyhlášeno druhým nejlepším filmem všech dob (po Občanu Kaneovi). (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (670)
Jenom tak mezi námi, moji milovaní filmoví fanoušci, tohle není Hitchcock podle mého gusta. Použití simultánního zoomu je možná na svou dobu poprasková záležitost (z hlavy Jamese Stewarta a jeho poletující ofiny mám záchvaty smíchu ještě teď), ale jako celek mi to přijde jako komedie. Nechtěná komedie. Nemluvě o tom, že postava Scottieho je vyloženě trapná a jeho myšlenkové pochody a vlastně všechny jeho činy, mi přijdou jako vystřižené z učebnice pro filmové idioty-hrdiny. Hudba skvostná, ale jak říkám, je to jen mezi náma.... ()
Další z mistrovských děl klasika Alfreda Hitchcocka, který svou geniální režií pozvedává kvalitu snímku minimálně o třídu. Téměř u každého snímku, který jsem od něj viděl, píši že nemohu pochopit jakto, že nikdy nebyl ověnčen Oscarem za režie a Vertigo mě jen utvrdilo v tom, že právem. Ústřední duo tvořené z charismatického Jamese Stewarta a překrásné Kim Novak není vůbec špatné, hlavně Stewart je perfektní. Scénář, jako u většiny Hitchcokových filmů, je skvělý, tedy plný báječných dialogů a příběhových zvratů (trochu se divím, že nebyl nominován na Oscara). Další co musím vychválit, je přenádherná kamera a barevné okolí, na němž je vidět, že si Hitchcock s každým záběrem doslova vyhrál! ()
Překombinované, ale zábavné. Sice to má totálně šílené barvy, Stewart i Novaková byli zřejmě líčení barvoslepou maskérkou, zadní projekce stíhá jeden dějový twist za druhým... Ale tak nakonec zůstane alespoň ten fetiš. Protože takhle se líbají jen ti, kteří už nemají co ztratit. Herecky zajímavé kreace a jako bonus Barbara Bel Geddes - alias Miss Ellie. ()
Alfred Hitchcock byl zkrátka a jednoduše génius. Přestože disponoval pouze omezenými kinematografickými možnostmi své doby, vytvořil další neuvěřitelný skvost, ze kterého čerpají autoři ještě dnes. Nemohu udělit plný počet, jelikož mé pocity byly mírně utlumeny vzhledem k nepřebernému množství podobných filmů, které už jsem na podobné téma viděl. Ale přesně jako jsem zmiňoval, Alfréd v roce 1958 vytvořil něco nezapomenutelného a kvalitu potvrdí vysoká poutavost a promyšlenost tohoto dvouhodinového snímku na němž se mi pravděpodobně nelíbil pouze konec. Konec, který jsem vzhledem k pozvolnému tempu celého příběhu jaksi očekával o něco lepší. Ale to ze mne asi mluví jen vysoké nároky dnešní doby. 77% ()
Vertigo je jeden velký žert. V prvý řadě si vystřelil Hitch z producentů – film prodělal, tak to svedl na Stewarta a Novak, která byla povolána na poslední chvíli a přetvářela si postavu podle svýho. Hitch byl v tý době etablovaný tvůrce, čili ho to pochopitelně netrápilo. Za druhý si vystřelil z diváků planýrováním žánru. Vertigo není ani horor, ani thriller, ale zničující mysteriozní tok – holá lynchovina! Hitch je důkazem toho, že ke zmatení diváka není potřeba LSD, ani přebytečná neurvalost, jelikož jeho filmy jsou velice čisté (což je dáno kamerou – u Vertiga na pomezí doznívajícího technicoloru a nástupu barevného negativu). A za třetí si Hitch vystřelil z kritiků. A to tak že pořádně. Ohledně Vertiga existují desítky a desítky výkladů. Nikdo ale neví, který je ten správný. ()
Galerie (131)
Zajímavosti (96)
- Priemerná dĺžka záberu = 6,7 sekundy. (westerns)
- V roku 2001 zvolil Americký filmový inštitút Vertigo za 18. najnapínavejší film. Režisér Alfred Hitchcock dominoval rebríčku celkovo deviatimi titulmi. (MikO_NR_1909)
- Judy Barton (Kim Novak) tvrdí, že pochází z kansaského města Salina. Ve skutečnosti jde o jedno z míst, kde se natáčel film Piknik u cesty (1955), který z Kim Novak učinil hvězdu. (džanik)
Reklama