Reklama

Reklama

Teror

(TV film)
  • Německo Terror - Ihr Urteil (více)
Trailer

Obsahy(1)

Je přípustné obětovat plné letadlo lidí, když víte, že tím zachráníte 70 000 životů? Německé drama ze soudní síně s přímou účastí televizních diváků...

26. května, 20:53. Centrum pro zabezpečení vzdušného prostoru hlásí únos osobního letadla na trase z Berlína do Mnichova. Únosci hrozí, že se strojem narazí do vyprodaného fotbalového stadionu.

Střih. Soudní síň. Před tribunálem stojí pilot stíhačky Lars Koch, který se osudného dne o své vůli rozhodl unesený Airbus sestřelit. Zachránil tak zřejmě na sedmdesát tisíc životů, 164 lidí na palubě však zemřelo. Státní zástupce viní Kocha ze smrti nevinných cestujících. Obhajoba svého klienta naopak prezentuje jako hrdinu, který byl v rozhodující chvíli jako jediný schopen převzít zodpovědnost.

Ve chvíli, kdy se porota odebere k poradě, se příběh pozastaví. Televizní diváci mají možnost živě hlasovat, jaký bude konečný verdikt: vinen, či nevinen? Sami tak rozhodnou, který ze dvou alternativních závěrů filmu uvidí. Unikátní počin televize ARD bude simultánně odvysílán v Německu, Rakousku, Švýcarsku, České republice a na Slovensku. Uvedení na České televizi bude následováno živým přenosem Souvislostí Jana Pokorného, během nichž bude uveden závěr filmu vybraný hlasováním německých diváků. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (48)

emma53 

všechny recenze uživatele

V tomhle případě jsem se vůbec nesoustředila na herecký projev jednotlivců, ale na samotný, ojedinělý soudní proces. Při závěrečných proslovech obhájce a žalující strany jsem byla napnutá jak struna. A ano, měla jsem odpověď pro předsedajícího soudce, jak bych v téhle kauze reagovala. Ale jako nestrannému člověku se to lépe říká, než tomu, kdo byl v tomhle soudním procesu nějakým způsobem zainteresovaný. ()

hygienik 

všechny recenze uživatele

Aká je legitimita svedomia jednotlivca pred súdnou inštanciou či ústavou? Z hľadiska sekulárneho právneho štátu je podľa mňa podstatnejšie, že 1. vojak neuposlúchol priamy rozkaz svojho nadriadeného, čo sa v armáde trestá a 2. že vedome porušil nariadenie najvyššej súdnej inštancie - ústavného súdu. Vojak má plniť rozkazy, nie o nich uvažovať. Predstavte si situáciu, že by aj onen terorista mohol argumentovať pred súdom, že svoj čin konal podľa svedomia. Tak to by sme tu mali 2 úplne opačné svedomia, totiž pilota stíhačky a únoscu lietadla. Morálka, ani svedomie jednotlivca, ktorý sa môže mýliť, ako argumenty v tomto prípade podľa mňa nestačia. A preto som rád, že existujú zákony, o ktoré sa možno oprieť. ()

Reklama

nascendi 

všechny recenze uživatele

Námet a podnet k zamýšľaniu sa nad nie jednoduchými a jednoznačnými problémami, ktoré prináša dnešná doba, je lepší ako samotný film, ktorý k celkovému účinku prakticky ničím neprispel. Keď som rozmýšľal nad mojim postojom k modelovej situácii, pomohol mi identický osud cestujúcich lietadiel, ktoré narazili do svojich cieľov a cestujúcich letu 93, ktorí zaútočili na teroristov, lietadlo nedoletelo k cieľu, zrútilo sa v Pensylvánii a všetci zahynuli. Voľba menšieho zla v súčasnom svete, ktorý nie je čiernobiely, bude stále častejším prípadom pri rozhodovaní. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Musím uznat, že mně od Němců tento počin celkem překvapil. Mám tam příbuzné a tak vím jak se dnes žije v důsledku experimentu s migrací v některých městech Germarábie a jak spousta lidí ač není spokojena s daným stavem raději mlčí, protože být v Germarábii označen xenofobem či náckem, to není jako u nás. Tam člověk může přijít o známé či dokonce zaměstnání. Němci mají jednu pitomou vlastnost a tou je (podobně jako to dělají lumíci) následování svého vůdce třeba i do pekel. Dnes se tak plně děje. A tak koukat na takovýto film natočený v Německu jen před rokem - působí jako zjevení a já jen doufám že páni scénáristé a pan režisér případně i s herci nehnijí někde v kobkách vězení na Colditzu nebo nemají doživotní zákaz činnosti. Vždyť letadlo unesl Arab ve jménu Alláha! ---- Celý film se prakticky odehrává v soudní síni a mně napadlo, že toto je z dalších těch geniálních scénářů, který by mohl být i divadelní hrou. Obdivuji všechny ty dokonalé příběhy u nichž vám stačí jen obyčejná židle a stůl a vy i bez okázalé výpravnosti filmu zíráte v údivu na odehrávající se děj. Zde je to soud s pilotem Luftwaffe, který Eurofighterem sundal unesený civilní Airbus plný lidí. Airbus, který ruka fanatika nasměrovala na stadión se 70 000 lidmi. Dopravní letoun nereagoval ani na rádiovou komunikaci ani na varovnou střelbu. Čas se krátil, ale velení zakázalo hotovostnímu roji, který ihned k letadlu odstartoval dle dřívějšího rozhodnutí Zemského soudu dopravní stroj sestřelit. Není možné obětovat nevinné životy za ušetření jiných nevinných životů byť by jich bylo více a oběť by matematicky dávala smysl. Každý život je jedinečný, tak praví právo. Jenže stíhač Lars Koch v posledních okamžicích už viděl Airbus jen jako zbraň. A tak neuposlechl rozkazu a raketou vzduch-vzduch poslal letoun k zemi, kde vybuchl v bramborovém poli aniž by na zemi zranil jediného člověka. Z jeho paluby nikdo nepřežil. Teď je souzen za vraždu 164 lidí a neuposlechnutí rozkazu.... Člověk, který 80 000 lidí zachránil, člověk cvičený a vedený k ochraně své země a jejích občanů... A tak se před divákem rozhoří zajímavý spor, který nejde jednoduše rozhodnout. V prvé chvíli asi každého napadne, že stíhač jednal správně. 164 ku 70 000? Co se tu řeší? Ale vystřelili by jste na letoun, kdyby v něm seděl někdo z rodiny? Matka, děti, manželka? Ano? I tak? Opravdu ano? --- Trochu mne mrzí, že celé zpracování bylo takové německé. Některým hercům jsem jejich role nevěřil (např. manželce muže, který zahynul v letadle a který se pokoušel dostat do kabiny). Stejně podivná byla i některá srovnání žalobkyně události s vagónky a tlouštíky na mostě... Závěr se mi ale líbil moc i ten pohled do kamery a doteď nevím jak by to rozlouskl. Téma je to závažné a tohle vše má jeden jediný společný jmenovatel - zlo jméném islám. A to je nutno si uvědomovat především. Všechno ostatní jsou důsledky. Dávám tedy za tři hvězdy co se týče zpracování, ale jednu přihazuji za tu odvahu to natočit. Bohužel když vím co u soudu umí třeba Al-Pacino, působí toto až moc ochotnicky a sterilně německy. 4 varovné výstřely. * * * * () (méně) (více)

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Smí se obětovat pár desítek lidí kvůli záchraně několika tisíců? A kdo o tom smí rozhodnout? Před zhlédnutím německého dramatu jsem měla jasno: „Pilot je nevinen.“ Po zhlédnutí váhám, a protože jsem nedostala dostatek informací (byl čas na vyklizení stadionu, co dělali cestující v letadle?) nemůžu rozhodnout, jaký rozsudek bych vynesla já. ___Němci příběh natočili suše, téměř dokumentárně, v moderní a chladné soudní síni, ale nezvládli emoce, které do filmu museli dostat, aby zaujali diváka. Logicky by měli proti sobě nejvíce stát obhájce a žalobkyně. Ale tady byl obhájce jen do počtu a zmohl se sotva na pár pubertálně vzdorovitých výkřiků. Až ve finále se dostal ke slovu v závěrečné řeči. Hlavní tíže tak spočívala na žalobkyni s nevděčným úkolem bránit právní postoj, se kterým předem většina lidí nesouhlasila (výsledek diváckého hlasování je jednoznačný). Žalobkyně se dostávala do střetu s obhájcem (zřídkavě) a pak v jednom dlouhém dialogu s obžalovaným – a právě ani v jednom případě nezvládli filmaři emoce. Ti lidé na sebe útočí, posmívají se sobě navzájem, ušklíbají se, přehrávají drama – tohle si vážně neumím představit u advokátů v tak závažném případě a ještě u německého soudu. ____ Mnohem víc bych vsadila na vnitřní dynamiku dialogů, ale tady se mi zdály mnohé argumenty pochybené. Když obhájce přirovnal německou ústavu k jakémusi Kantovu článku s tím ,že oba jsou to jenom názory, takže se jimi nemusíme řídit. Ústava přece, sakra, není názor! Nebo podobenství žalobkyně o zastavení splašeného vlaku tím, že hodíme na koleje tlouštíka, který svým tělem soupravu zabrzdí – to přece nemá nic společného s projednávaným případem – tlouštíkovi nehrozila bezprostřední smrt, zatímco lidem v sestřeleném letadle ano. Naopak dobrý byl argument o transplantaci z těla umírajícího, který má tak jako tak smrt na jazyku, tak proč jeho smrt neuspíšit, když by jeho orgány mohly zachránit někoho jiného, kdo bez nich naopak během chvíle zemře a takto by mohl žít dál? ___ Zcela jistě se scénářem pomáhali právníci, ale i tak tomu chyběla brilantnost. Pokud by dialogy s argumenty pro obě strany byly přesvědčivější, nemuseli by si filmaři pomáhat teatrálním chováním zúčastněných. ______ Vždycky mě zajímalo, jak bych se zachovala, kdybych byla jedním z přísedících ve filmu Dvanáct rozhněvaných mužů. Taky bych mladíka podezřelého z vraždy rovnou odepsala a nechala se pak přesvědčit až Henry Fondou? U tohohle filmu jsem na začátku cítila zklamání, protože jsem byla rozhodnutá předem. Průběh filmu mě ale dokázal zviklat. Ústava přece není cár papíru, kterou si můžeme vykládat každý po svém, ústavní soud není zanedbatelná instituce a pokud bychom se měli vzdát některých našich zásad, co by nás pak odlišovalo od fanatiků? Jestli je tohle cena za přežití, totiž stát se taky fanatiky, tak je to stejně jejich vítězství a ne naše. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (1)

  • O osudu pilota Larse Kocha (Florian David Fitz) se hlasovalo v Německu, Švýcarsku, Rakousku a Slovensku. Ve všech zemích diváci hlasovali pro nevinu (Německo, Rakousko, Slovensko - 87%, Švýcarsko - 84%). V České republice diváci nehlasovali, byl využit výsledek německého hlasování. (Bastien38)

Reklama

Reklama