Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jak uniknout ženění? Zločince předstírat! Cyril Pondělíček (V. Burian) přijíždí na zámek svého synovce „bývalého hraběte“ a teď továrníka Pardona (J. W. Speerger). Tomu se na včerejším plese zalíbila jemu neznámá dívka, ale dnes dostává telegram od jiného továrníka, že si má podle úmluvy vzít jeho potřeštěnou dceru Fifi (A. Ondráková). Pardon vymyslí plán a uplatí svého strýce, aby se za něj vydával – přece se rozumí samo sebou, že ho dívka pak musí odmítnout a on může nalézt svou milovanou. Fifi se však nechá doma vyhecovat svým otcem a chce ho přesvědčit, že zásnuby oznámí do osmačtyřiceti hodin. Začíná série bláznivých událostí a hon kočky s myší vrcholící Pondělíčkovým výmyslem, že právě on je lupič a vrah Kanibal, který je mu identicky podobný, aby dívku konečně odradil od vdavek. Opak se ale stane pravdou a je jím fascinovaná. Do toho všeho se zaplete také Pondělíčkova bývalá milenka – jasnovidka Štefanie (B. Kysílková), co po něm devatenáct let pátrá, a shodou šťastných okolností také její dcera Olga (V. Hlavatá), po níž zase pátrá Pardon... Němý snímek Svatopluka Innemanna podle scénáře Josefa Skružného a Elmara Klose byl jednou z prvních rolí Vlasty Buriana a byl značně inspirován americkými groteskami. Film byl v roce 2008 zrestaurován a v roce 2014 získal svou virážovanou podobu. Hudebního doprovodu se poté ujala kapela Neuvěřitelno. (Česká televize)

(více)

Recenze (42)

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Němá crazy veselohra, o níž se sice mluví hlavně jako o filmu Vlasty Buriana, ale na Anny Ondrákovou by se rozhodně zapomínat nemělo. Když totiž nakráčí do pokoje v proklatě krátkých šatech, s jednou rukou v bok a kouří doutník, je prostě neodolatelná. Nespoutanou dívku, která touží po dobrodružství za každou cenu, hraje velmi půvabně a s přesně odměřeným množstvím nadsázky. Na Milenkách starého kriminálníka se mi ale také líbilo, že si dovolily takové množství ztřeštěnosti, jako už žádný další Burianův film. Nejlepší scény jsou ty v nichž se oba dva výše zmínění sešli, aby se buď navzájem odpuzovali a přitahovali, aby si zatančili tanec Apačů, aby on ji namasíroval nebo aby se vypravili do lupičského doupěte na dršťkovku, nicméně naprosto neodolatelná byla také jízda automobilem za ženichem nebo historky o tom, jak chladnokrevný kriminálník mordoval jednu milenku za druhou. Pochválit musím i hudbu od tria Nekonečno, která by rozhodně měla vyjít samostatně jako soundtrack, zasloužila by si to. ()

topi 

všechny recenze uživatele

Trochu jsem se obával, zda nezahlodal zub času. Ano náhodou! Takhle svižnou jízdu jsem teda nečekal ani omylem. Vlasta Burian v dvojroli Cyrila Pondělíčka a lupiče přezdívaného Kanibal je prostě bůh a pravý Král Komiků. Neskutečná smršť gagů a vtipných scén frčí jedna za druhou a přitom vůbec nepůsobí jakkoliv suše, naopak, je to nadčasová zábava s dynamickým tempem, po technické stránce s naprosto do té doby nevídanými triky, která místy přebíhá do americké grotesky. Takhle by měla vypadat zběsilá crazy komedie v dnešní době! Bavil jsem se stejně jako třeba u burianovky U pokladny stál. Luxusní prča! "Tys mne lakoval, ty babo, fuj, styď se!" "Milá holka, tak blbej zloděj přece nejsem. To bych musel krást jenom na tebe." "Konec bláznění, vezmeš si toho továrníka, co vyrábí ty šestákové automaty a který ti stále píše! Když chceš zloděje, tak pořádného!" :D. Je radost sledovat v dalších rolích Jindřicha Plachtu jako komorníka Kristiána, nebo Jarku Pižlu (známý jako Pepek Vyskoč ze Švejka) v roli zahradníkova pomocníka. Co mě doslova fascinovalo, byla krása Anny Ondrákové (Fifi, nápadnice továrníka Pardona). Ona byla top mezi prvorepublikovými herečkami, škoda že až nastoupil zvukový film, moc rolí už nedostávala (její hlasový projev přeci jen nebyl nejlepší), ale tady zdobí svým půvabem každou scénu. Rovněž je škoda Věry Hlavaté (Olga), která se již zvukovému filmu dále nevěnovala, její grácie mohla každopádně ještě zazářit. Nechápal jsem, jak má snímek akční spád a když se Fifi řítí autem za svým nápadníkem, je to doslova nářez! Scéna přejezdu přes koleje sekundu před lokomotivou mě vyrazila dech! Kameraman Otto Heller byl skutečně frajer a režisér Svatopluk Innemann výrazná osobnost němého filmu. Mám moc rád herečku Betty Kysilkovou, zde hraje korpulentní dámu, jasnovidkyni Štefanii, která devatenáct let nahání Cyrila, protože jí utekl od ženění a když se mu ve snu zjevovala jako čarodějnice, to jsem šel do kolen! Filmu určitě hodně prospělo i jeho zrestaurování v roce 2014, dále nová viráž z roku 2018 a v neposlední řadě i zvukový doprovod hudebního seskupení Neuvěřitelno, který obstaral nejen hudbu, ale i všelijaké ruchy a zvukové efekty. Výrazný kousek v dějinách československé kinematografie, s přehledem konkurující zahraniční produkci ve dvacátých létech. Zajímavostí je jistě i to, že na scénáři se podílel tehdy teprve sedmnáctiletý Elmar Klos! PECKA!!!!!! ()

Reklama

filmmovier 

všechny recenze uživatele

Vynikající Burian. Dokonce bych se nebál říct, že Milenky starého kriminálníka jsou jedním z jeho nejlepších filmů. A to je co říct, když jde jednak o film němý, a jednak o film, který má skoro dvě hodiny. Ale stopáž je tady vytěžená naprosto na maximum. Film je naprosto báječně natočený, v mnoha momentech je zajímavý i vizuálně, je tu pár povedených efektů a třeba scény, ve kterých naprosto úžasná Burianova postava popisuje vraždy svých milenek, je naprosto neskutečná. Takhle dobře jsem se dlouho nepobavil. Parádní záležitost. Díky ČT za uvedení. Té stopáže se rozhodně nebojte, fakt to stojí za to. A to už od úvodních titulků. A mezititulky s dialogy postav jsou taky boží. Zvukové to sice může být o ťuk lepší, ale takhle taky super. 80%. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Pokládám si otázku, který ze současných filmů dokáže diváky pobavit i po 100 letech? Odpověď nenacházím. Samozřejmě mám k filmu celou řadu výhrad a neoslovil mě ani zdaleka tak, jako třeba některé jiné Burianovky. Moc se mi líbil hudební doprovod a moc se mi líbilo nezaměnitelné kouzlo dobových hrátek s češtinou. Podstatně méně mě zaujaly dialogy, kde zejména takové pokusy o odehnání ženy byly napsané jako přes kopírák. V podstatě od druhé věty bych je mohl psát sám. Zasloužilo si to podstatně více originality, než postavit humor na principu "Jsem ten nejhorší gauner  a dělám tohle a tohle" - "Jé, to se mi na tobě právě líbí". Jednoznačně nejlepším momentem snímku je, když Burian popisuje, kterak popravil své předchozí manželky. Smutné je, že si nevybavím nějaké další momenty, kdy jsem se s chutí zasmál. Špatné to rozhodně není. Snímek má příjemně bláznivé tempo po celou dobu. Bohužel pyj se mi během stopáže neztopořil ani jedinkrát. [65 %] ()

d.beseda 

všechny recenze uživatele

Opravdová filmová lahůdka. Vidět Vlastu Buriana, mistra mluveného slova, v němém filmu, tak to mě upřímně zajímalo. Několik desetiletí téměř neznámý film, byl nově rekonstruován a promítnut divákům za doprovodu živé hudby. Když Michal Bregant (ředitel Národního filmového archívu) hovořil o jednom z vrcholu festivalu, moc jsem tomu nechtěl věřit, ale po skončení projekce, jsem mu musel dát za pravdu. Na to, že je film z roku 1927, obsahoval překvapivě i několik docela odvážných scének a v doprovodu moderní hudby působil snímek svěže, aktuálně a rozhodně musel oslovit nejen příznivce klasických burianovek. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (7)

  • Němý film doprovázely na některých projekcích hudebníci tria Neuvěřitelno. (sator)
  • Po premiéře napsal Josef Skružný podle vlastního námětu také knihu Milenky starého kriminálníka, ve které místo ilustrací byly použity filmové fotografie. Samostatně vznikla také divadelní hra. (NinadeL)
  • K filmu byla natočena první hraná reklama Lupič (1927). (NinadeL)

Reklama

Reklama