Reklama

Reklama

Po svém propuštění z vězení se dva usvědčení násilníci (James Woods a Chico Martínez) vydají hledat muže, který proti nim svědčil ve Vietnamu. Režisér Elia Kazan uvádí nejvíce osobní film jeho skvělé kariéry, fascinující psychologický thriller o důsledcích války.
Režisér Elia Kazan uvádí nejvíce osobní film jeho skvělé kariéry, fascinující psychologický thriller o důsledcích války. Bill Schmidt (James Woods) je vietnamský válečný veterán žijící na venkově se svou přítelkyní Marthou (Patricia Joyceová) a jejich malým dítětem. Jednoho dne se u nich nečekaně objeví dva kamarádi z armády. Tony a Mike (Chico Martínez a Steve Railsback) však chtějí něco víc než jen přátelský rozhovor. Přišli se pomstít. Brzy se ukáže, že tito hodně nezvaní hosté byli nedávno propuštěni z vězení. Byli zatčeni během války ve Vietnamu, kvůli obvinění z kriminálních činů a Bill byl klíčový svědek při jejich soudním procesu. Prakticky sami žijí Bill a Martha idylický život, vše co chtějí je klid. Ale Tony a Mike, kteří byli tenkrát uvězněni za znásilnění a vraždu vietnamské dívky, plánují nastolit teror. Napětí začne stoupat, když dva veteráni zastřelí psa nějakého souseda ... a stoupá ještě víc až k výbušné konfrontaci mezi mladým párem a násilníky, kteří jsou rozhodnutí získat odplatu za Billovu domnělou zradu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (27)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Zajímavé drama o válce jako prostředku, který prohlubuje a zvyšuje lidskou agresivitu a brutalitu. Netradiční filozofování o smysluplnosti války, kdy nabubřelá slova politiků mění životy obyčejných lidí, kteří se pod vlivem všudypřítomného válečného strachu mění v sadistické kruté bytosti, neštítící se jakéhokoliv zločinu, jenž je za normálních okolností pro většinu lidí nepřijatelný. Otevírání a prohlubování lidské vrozené agrese, válečná frustrace, která se proměňuje v pomstychtivost a ubližování na nevinných lidech. Lidskost versus agrese. Lidskost je zastoupena vietnamským vysloužilcem Billem Schmidtem (James Woods), který se zapojil do normálního života. Lidské slušné chování se má dodržovat za každé situace, ale i on je schopen násilí a odporu, pokud je jeho soukromí napadeno hrozbou z vnějšího světa. Agrese a brutalita je zastoupena Billovým tchánem Harrym Waynem (Patrick McVey), hrubiánským neotesaným spisovatelem, a Billovými spolubojovníky seržantem Mikem Nickersonem (Steve Railsback) a Tonym Rodriguesem (Chico Martínez). Pro ně je lidskost slabostí a hrubost je mužnou ctností. Válečné konflikty jsou pro ně zocelováním mužnosti a z toho plynoucí násilí a zločiny jsou přirozenou součástí jejich výchovy. Billova žena Martha Wayne (Patricia Joyce) se pak stává díky své naivní důvěřivosti a znuděné provokativnosti cílem Mikovy pomsty za údajnou Billovu zradu. Syrové, surové, kde lidskost dostává nařezáno od všudypřítomné hrubiánské agresivity mužského přízemního chtíče. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Rok po Strašácích (Straw Dogs) a tolik podobně? Elia Kazan natočil hodně podobný film, který se však tváří jako dozvuk válečného trápení a chápání války jako něčeho naprosto mimo chápání obyčejných lidí. Přijde mi, že je příliš vnucována myšlenka války jako doby, v které se dá vše omluvit slovy "byla to válka" a dále se nad čímkoliv co se stalo nepozastavovat. Možná je to pravda a jsem naivní, ale i tak si myslím, že člověk má mít jisté hranice soudnosti, které nás oddělují od zvířat. James Woods i ostatní odvádí dobré výkony, ale opět mi nesedí extrémně postava ženy (jako ve Straw Dogs). Hloupé a nesmyslné chování vyústí v jedinou možnost a ona se chová, jako naprosto nemyslící osoba, která jde všemu špatnému naproti... Holt s touto úlohou žen v podobných filmech se těžko ztotožňuji, ale nechci ubrat filmu žádné kvality, ani jistou realističnost. Je syrový, chvílemi pomalý, ale své si odvede... Má své kouzlo, i když je chvílemi dost zvláštní, ale já budu jako u Straw Dogs hodnotit jako slabší průměr kvůli zmíněným vadám na kráse. ()

Reklama

sportovec 

všechny recenze uživatele

Průkopnický film o prvních projevech vietnamského syndromu, o válce, v níž USA byly poraženy dnes osmdesátimilionovým jihoasijským národem a o následcích, které tento ničím neoprávněný konflikt vyvolal v americké společnosti, ilustruje tuto skutečnost na příběhu jedné rodiny doslova až laboratorním způsobem. Někdejší přátelé se scházejí za mimořádných okolností a otázka válečných zločinů, jichž byli jak pachateli, tak svědkem, působí během zhruba 14-20hodinové návštěvy jako lučavka královská. "Divadelní" metoda natáčení není v žádném případě černobílá: bez slabin nejsou ani usvědčení váleční zločinci, kteří si své stigma ponesou doživotně s sebou, ale ani rodina jejich přítele, v níž funguje normálně snad jen láska k dítěti-nemluvněti. Způsob, kterým se tato krize řeší, naivita, kterou prokáže nesezdaný pár, ale i nepřiměřená brutalita, s níž reagují oba propuštěnci, je a měla by být chápána symbolicky a důsledně v kontextu doby. Film, bepozpochyby natáčený v r. 1971, a do kin patrně uvedený o rok později, spadá do vyvrcholení barbarského amerického angažmá a bezradnosti amerického vedení tušícího nedohlednost vítězství. Závěrečná otázka hlavního hrdiny k právě znásilněné partnerce "Jsi v pořádku?" je otázkou, kterou Elia Kazan adresuje soudobé americké společnosti. Otázkou, na kterou si v mnoha ohledech druhá nejstarší demokracie světa stále dluží odpověď. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Reziser Elia Kazan /na vychod od Raje, Tramvaj do stanice touha/ natocil len priemerny film o pomste za to, ze akysi clovek x proti nim krivo svedcil.Slusny psycho fryler, nielen o dozvukoch vojny z Vietnamu, ale aj o pomstu. James Woods a Patrick McVey odviedli dobre herecke vykony, ale nuda aj tak dostala priestor. Tempo sa dost casto uvolni, atmosfera slaba a nevyrazna akurat to znasilnenie bolo dost extremne. 69 % ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Poměrně napínavé psychologické drama o důsledcích vietnamské války. 1) Není to špatné. Atmosféra postupně houstne, aniž je předem jasné, jak se bude příběh dál vyvíjet. Hru náznaků považuji za daleko zajímavější, než thrillerové hrátky na téma kdo a v jakém stavu přežije. 2) Spoiler. Nejednoznačnost v jednání všech postav filmu (s výjimkou miminka) považuji za jeden z nejlepších prvků filmu. Divák si klade otázku, k čemu vlastně směřuje chování Marthy (Patricie Jonesová) nebo jaká je přesně role hosta Tonyho (Chico Martínez). Konec konců ani oba hlavní protagonisty Billa Schmidta (James Woodsův debut) a seržanta Mikea Nickersona (debut Stevea Railsbacka) není snadné dešifrovat. 3) Film není špatný, ale zdát se mi o něm nebude. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (1)

  • James Woods v tomto filmu debutoval. (Pumiiix)

Reklama

Reklama