Reklama

Reklama

Barevný širokoúhlý film natočený podle stejnojmenné hry irského spisovatele Seana O´Caseyho. Příhody jedné noci a časného rána, odehrávající se v přísně vedeném pensionu pro svobodné pány, zpracoval Jiří Krejčík nejdříve pro televizi, pak je uvedl na scéně Činoherního klubu a do třetice je zfilmoval. Podle vlastního vyjádření lákala Krejčíka divadelní předloha jako etuda komediálního herectví. Na klasickém půdorysu situační frašky rozehrál režisér rušnou komedii, v jejímž zrcadle se místy povážlivě objevuje iluze o dovršeném morálním přerodu společnosti, nehledě k invektivám, které zde byly zcela zjevně adresovány úřední nadutosti. Podtrhneme svižné tempo a herecké výkony, drženy v poloze civilního humoru, vyjde nám, že Krejčík dal přednost solidní, ověřené tradici před riziky spojenými s hledáním nových cest... (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Recenze (111)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Každý ví nebo aspoň tuší, že existuje podstatný rozdíl mezi filmovým a divadelním herectvím. Celá řada proslulých divadelních herců měla problém, když poprvé hrála před kamerami a musela zmírňovat gestikulaci i mimiku. Stejně tak celá řada filmových hvězd na divadelních prknech úplně propadla. A stejný rozdíl je ve zpracování námětu v divadelní hře a ve filmu. Divadlo si může dovolit daleko větší nadsázku a stylizaci, která by ve filmu vypadala křečovitě nebo aspoň nepatřičně. Přesně tohle postihlo Penzion pro svobodné pány, který v sobě nezapře divadelní předlohu a gagy i styl hraní patří jednoznačně na jeviště. Všechny ty scény, kde jedna postava nevidí druhou apod., divák ocení resp. přijme v divadelním hledišti, ale na plátně to vypadá nepřirozeně. Tenhle Krejčíkův snímek se na druhou stranu může opřít o tři špičkové charakterní herce, kteří navíc disponují obrovským komediálním talentem a hrají tady ze všech sil, přihrávají si fóry a je radost se dívat, jak se navzájem hecují k maximálnímu výkonu. Navzdory tomu se nerozhoduju mezi 4. a 5. hvězdičkou, ale vzhledem k výše uvedenému volím nižší hodnocení. Je to prostě moc umělé a jako záznam divadelního představení by to fungovalo mnohem líp. Celkový dojem: 65 %. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

S jistou nadsázkou se dá říci, že tímto dílem tehdy složila česká kinematografie hraného filmu další zkoušku své umělecké dospělosti a i světovosti. Jsou-li ve skvěle vypointovaném díle nějaké slabiny - platí to spíše pro druhou polovinu PENSIONu - nejsou dány zvoleným Krejčíkovým přístupem, ale zcela zjevně anglickou dramatickou předlohou. Precízní výprava, vzorné vystřižení londýnské ulice v Praze-Liboci, jak svěřila Iva Janžurové všetečnému mikrofonu bonusů, až minuciózní práce nad každou pointou, to jsou jen dílčí drahokamy velkopé mozaiky krejčíkovského konceptu. Fanouškové tohoto poloinscenačního typu filmu nemohou nebýt nenadšeni skvělými kreacemi všech herců ve velkých i malých rolích bez rozdílu Ferbasovou (opakovaně tu potvrdila svou hereckou třídu jdoucí vysoko nad figurkaření jejích filmů z třicátých a čtyřicátých let) počínaje a Janžurovou konče; za zmínku stojí i mihnutí se mladé, přesličné Nadi Urbánkové. Je otázkou, jak by svou úlohu zvládl a jaké pojetí by dostal přiřčeno Vladimír Pucholt; jisté je, že Hrzán svou suverenitou vdechl přidělené flamendrovské roli svébytný rozměr velkého herce už tehdy. Utěšená podívaná na zdařilé dílo rychle dozrávajícího nezaměnitelného režiséra se poprávu řadí k nejvýraznějším dílům své doby české (československé) filmové vlny - jak se dnes říká - zlatých let šedesátých v jejich počínající vrcholné fázi. ()

Reklama

Gemini 

všechny recenze uživatele

Především díky dobovému zasazení a kostýmům nezaměnitelná přehlídka vynikajících hereckých výkonů - bohužel vtěsnaná do nesmyslné frašky, která přes svoji krátkou stopáž ne a ne skončit. Namísto toho přijde ještě jeden nebo dva dějové zvraty, a o úplném konci se mi ani nechce mluvit, protože bych se musel zase naštvat, že už si ze mě někdo opravdu dělá... Tohle prostě není pro záležitost pro mě. 70%, a klidně si to považujte za svatokrádež. ()

viperblade 

všechny recenze uživatele

Když jsem se tak rozmýšlel mezi tím, jestli této poměrně zdařilé komedii dám 4 nebo 5 hvězd, tak jsem zapomněl, jak se tento film jmenoval. Našel jsem ho podle Ivy Janžurové (mimochodem, ta za mlada byla fakt kočka!) ale tak si říkám, jestli to je mnou, nebo tím, že jsem se místy nudil. Řekl bych, že možnost bé bude dobře a proto dávám 4 hvězdy. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Krásná konverzační komedie, můj nejoblíbenější film Jiřího Krejčíka. Chybělo málo a vůbec by nevzniknul. Krejčík nejdřív v r.1965 natočil Pension jako tv inscenaci, ale ta byla nekvalitní, místo hercůse v ní pohybovaly mátožné šmouhy s ostrými konturami a zvuk nestál za nic. Diváci si stěžovali a Krejčík zuřil, že mu televize neposkytla kvalitní materiál. Hra se ale přesunula na jeviště Činoherního klubu, kde se stala tak populární, že se Barrandov dal přesvědčit k filmu. S jednou podmínkou: poslali Krejčíka do Londýna za vdovou po Seanu O´Caseym, aby získal práva a dali mu na to směšných 30.000 Kčs. S filmovými právy je to vždycky složitější než s divadlem a televizí, nicméně Krejčík paní O´Caseyoou natolik okouzlil, že mu je věnovala zdarma. :-) Ten film je krásný právě tou vybroušeností, zkušeností Krejčíka i herců s látkou a s diváckými reakcemi na ni.100% ()

Galerie (6)

Zajímavosti (10)

  • Režisér Krejčík trval na tom, aby se dodržoval text - nedovoloval hercům jakkoliv improvizovat. (Elisebah)

Reklama

Reklama