poster

Pension pro svobodné pány

Komedie

Československo, 1967, 90 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Blofeld
    ****

    Celovečerní učebnice komediálního herectví a časování v podání famózní ústřední dvojice - bohužel demonstrovaného na prostinké schematické frašce. Potěší také přihrávající Jiří Hrzán a velmi mile mě překvapila Věra Ferbasová, která patrně od doby svých úděsných výkonů let třicátých (jak to vyjádřil jeden kolega recenzent, "to nebyla herečka, to byla mrkací panna") navštěvovala herecké kurzy.(14.10.2008)

  • Anderton
    ***

    Toto bolo klaustrofobické psycho! S jednou ženou v jednej miestnosti....(6.6.2014)

  • Marthos
    *****

    První ze dvou velkolepých návratů plavovlasé star prvorepublikového filmu Věry Ferbasové na stříbrné plátno. Záměrně karikaturní a komicky expresivní role přísné domácí slečny Mossierové odhaluje jakoby "jiné" herectví této geniální umělkyně a není divu, že se stejnou postavou zářila Ferbasová i na prknech Činoherního klubu. Humornou eskapádu lechtivých hrátek a hysterického snažení o vystrnazení »nepohodlné« návštěvy završují skutečně mistrovské výkony Janžurové, Abrháma a Hrzána. Tento film si připomínám opravdu rád.(2.11.2008)

  • Adam Bernau
    ***

    Jak se dovídám, Hrzánovu postavu původně měl hrát Pucholt. Což je kuriózní zjištění, protože (nikoli Hrzán, nýbrž) Abrhám mi od začátku skoro po celý film připadal stylizovaný zcela nezaměnitelně pucholtovsky (ne sice neustále, ale velmi zhusta a to tak, že naprosto). Pucholtovština ve spojení s Abrhámem byla ovšem zážitkem velmi nečekaným a lehce bizarním, ale nedosti na tom: ať mě hrom, jestli i Janžurka neměla nejméně dvě ryze pucholtní repliky! Nicméně, ať pucholtovsky nebo nepucholtovsky, sledování obou hlavních představitelů (zejména však Janžurky) v tomto filmu bylo zážitkem nad míru pěkným. Překrásně doplněno Ferbasovou, rovněž dosti kuriózním Lanďákem, epizodním Hálkem, ale i řadou pro mne bezejmených (legendární zlatou slavici Naďu Urbánkovou jsem bohužel nepoznal). Pravým králem této komedie byl ale naprosto neuvěřitelný Hrzán. Pohříchu je celá střední sekvence, počínající jeho vstupem na scénu (a končící někde tam, kde se - cituji PollyJean - "začne charakter postavy Ivy Janžurové ujasňovat"), jedinou opravdu zábavnou částí celého filmu, zábavnou tak nekomromisně, že místy přechází až do hypnotických poloh. Se zbytkem je to horší. (Dál poněkud SPOILERY): Zpočátku předlouze sleduji, jak se Abrhám snaží vystrnadit Janžurku, které se nechce z postele, pak se zase dlouho dohadují, kdo koho svedl. Ačkoli, jak už přiznáno, sledovat při tom oba herce stálo za to, hra samotná se jeví jako nepřesvědčivá zbytečná etudka. Mírný šok mi způsobil nečekaný Janžurové muzikálový vstup - sice dobře zvládnutý, ale přesto: wtf? Stejně tak při jejím odchodu ze scény. (Naopak muzikálový nástup Hrzánův vplul do filmu zcela přirozeně.) Pak rozuzlení: Dokud jen pomalu vychází na jevo a musím se jen postupně dohadovat, o co Janžurce jde, je to ještě dobré, ale jakmile se otevřeně provalí, pracně, namáhavě vybudovaná konzistence celé hry začíná korodovat, což je ve finále korunováno naprostým úletem stran domnělého Abrhámova šílenství (byť jednotlivé kousky s tím spojené jsou velmi pěkné, viz např: "Přeju tis spááánek, spýýýš" "Néé, já ti přeju spááánek, spýýýš.."). Celkově je to hrozná kravina. Proč je to celé tak pěkné a při tom tak blbé a nedržící? Myslím, že nejzdařilejší odpověď (byť možná jen částečnou) podává gudaulin. Tudíž vyjadřuji souhlas i se Šandíkem či Tosimem. Přínosným příspěvkem k pozadí vzniku je komentář Oskarův, doplnit ho lze Marthosovým.(21.7.2014)

  • Oskar
    *****

    Krásná konverzační komedie, můj nejoblíbenější film Jiřího Krejčíka. Chybělo málo a vůbec by nevzniknul. Krejčík nejdřív v r.1965 natočil Pension jako tv inscenaci, ale ta byla nekvalitní, místo hercůse v ní pohybovaly mátožné šmouhy s ostrými konturami a zvuk nestál za nic. Diváci si stěžovali a Krejčík zuřil, že mu televize neposkytla kvalitní materiál. Hra se ale přesunula na jeviště Činoherního klubu, kde se stala tak populární, že se Barrandov dal přesvědčit k filmu. S jednou podmínkou: poslali Krejčíka do Londýna za vdovou po Seanu O´Caseym, aby získal práva a dali mu na to směšných 30.000 Kčs. S filmovými právy je to vždycky složitější než s divadlem a televizí, nicméně Krejčík paní O´Caseyoou natolik okouzlil, že mu je věnovala zdarma. :-) Ten film je krásný právě tou vybroušeností, zkušeností Krejčíka i herců s látkou a s diváckými reakcemi na ni.100%(11.4.2003)

  • - Komedie Seana O'Caesyho patří k tehdejším slavným představením pražského Činoherního klubu. Když ji režisér Jiří Krejčík roku 1967 filmoval, využil i herců, kteří v tomto představení účinkovali. (Lynette)

  • - Role Halibuta měl hrát Vladimír Pucholt, ten ovšem emigroval do Anglie. Roli pak převzal Jiří Hrzán. (tulen12345)

  • - S Jiřím Hrzánem si Iva Janžurová zahrála ve stejnémroce také ve filmu Svatba jako řemen (1967), který režíroval taky Jiří Krejčík. Za obě filmy Iva dostala cenu Trilobita. (tulen12345)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace