poster

Až přijde válka

  • anglický

    When the War Comes

  • Slovensko

    Až přijde válka

  • Slovensko

    Keď príde vojna

    (festivalový název)
  • Slovensko

    Až príde vojna

    (neoficiální název)

Dokumentární

Česko / Chorvatsko, 2018, 76 min

Režie:

Jan Gebert

Scénář:

Jan Gebert

Kamera:

Lukáš Milota
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Anderton
    ***

    Vzhľadom na to, že už som videl krátkometrážny dokument o slovenských brancoch Toto nie je hra, téma nie je pre mňa nová a ani tak šokantná, ako keď som o tomto združení netušil. Ale rozhodne je Až přijde válka plnohodnotnejší a informačne bohatší film a nie je to dané iba dĺžkou. Gebertovi sa podarilo do snímky vtesnať celkom jasný naratív (od pobehovania po lese po jasne stanovené politické ambície) a tým, že postavy neprehovárajú na kameru, pôsobí v istom zmysle až hraným dojmom. Tento kinematografický smer je v súčasnosti veľmi populárny a je fajn, ako ho na profesionálnej úrovni zlvádne aj český, resp. slovenský tvorca. Body nayvše rozhodne aj za to, že divák je nútený si urobiť názor sám a nie je mu prvoplánovo podsúvaný. 70%(19.11.2018)

  • Gulde
    ****

    Tenhle dokument jsem zapínal s tím, že se bude jednat o nějakou bandu tragických primitivů a že se u toho budu docela dobře bavit. Ve skutečnosti jsem shlédnul dokument o organizaci, o které dost dobře nevím, co si mám myslet. Nebudu tu jako řada lidí vyslovovat nějaké soudy bez znalosti toho, co je organizace/neorganizace Slovenskí branci zač. Je onen Petr co je v jejich čele jen nějaký člověk, který prostě touží po nějaké moci a být významným, nebo je to skutečně člověk, který vše podřizuje skutečnému vlastenectví? Těžko říct, z tohohle dokumentu to člověk dost dobře nepozná. Dokument mi poskytl pohled (a zdá se že i vcelku objektivní) do tématu, o kterém jsem předtím upřímně vůbec nevěděl. A to si myslím je docela dobrý předpoklad kvalitního dokumentu. Leckdo se tu zmiňuje něco o tom, že tento dokument nemá nápad. Proč by měl mít? Dokument má především předávat ucelené informace, a v ideálním případě by u takhle tematizovaného dokumentu člověk vlastně ani neměl vnímat, že sleduje nějaký dokument. Člověk by měl především vnímat to, co dokument zobrazuje, nikoliv ten formát. A to se mi v tomto případě veskrze stalo.(27.10.2018)

  • Renfield
    ***

    Zajímavé, přesto bez nějakého většího přesahu... i když, to bude zřejmě pouze můj problém, mnohým tito Branci nahání hrůzu, já to tak ani po zhlédnutí dokumentu nevidím. Co by mě ovšem zajímalo, jsou motivace tvůrců a zúčastněných. Pokud to měl být dokument varující před nebezpečím, tak se to příliš nepovedlo a nejde pouze o můj pocit z této skupiny, jde i o to, jak je dokument natočen. A proč vlastně Branci, či jejich zakladatel s natáčením souhlasili? Šlo jim o reklamu a nábor? Díky několika scénám se ani tahle možnost nedá považovat za povedenou. Možná i z těchto důvodů, je můj pocit z dokumentu jaký je, nijaký. 50%(27.10.2018)

  • Matty
    ****

    Gebert si stejně jako ve svém debutu Hra o kámen všímá lokálního fenoménu s celoevropským přesahem. Za hlavního aktéra si vybral osmnáctiletého mladíka, zakladatele spolku rekrutujícího za účelem obrany vlasti před cizími vlivy mladé muže a ženy z celého Slovenska.___Organizace se zhruba dvěma stovkami členů nevyvolává znepokojení jenom svým ideologickým podložím, nemilosrdným výcvikem uprostřed slovenských lesů a diktátorskými praktikami, ale také tím, že není oficiálně registrovaná a úřady ji nemohou zakázat. Z lhostejnosti, případně tichého souhlasu těch, kdo ve filmu vzestupu milicí přihlížejí, se ovšem ani nezdá, že by militarizující se mládež někomu vadila. Pro mnohé zosobňuje naopak logickou reakci na nejistou dobu a volání po vládě pevné ruky.___Gebert mohl díky tříletému natáčení zaznamenat protagonistovu varovně rychlou proměnu z kluka hrajícího si na vojáky ve veřejně známou osobnost, která má nakročeno do vysoké politiky. Film zároveň problematizuje představu extremistů jako výstředních figurek s vyholenými hlavami, základním vzděláním a nestabilním sociálním zázemím (viz mnohem plošší Svět podle Daliborka). Mnozí z Branců jsou vysokoškoláci z velkých měst a normálních rodin, kteří dokážou obezřetně balancovat na hraně zákona. Domobrana jim nabízí zejména chybějící pocit smyslu a důležitosti.___ Observační dokument s pozoruhodnými záběrovými kompozicemi a zneklidňujícím hudebním doprovodem nechává na nás, abychom si na základě série kontrastujících situací utvořili vlastní názor na to, jak velké nebezpečí pro Evropu představují nejen Branci, ale také společenské ovzduší, jemuž podobná uskupení vděčí za svou existenci a rostoucí popularitu. 80%(29.9.2018)

  • Johnny.ARN
    ****

    Na moje prekvapenie, je to dobrý dokument. Ako, ukáže všetky tváre SB a ich predstaviteľov. Na strane druhej, natáčať tri roky a spraviť z toho biednych sedemdesiat minút príde nepochopiteľné. Proste Gebert je v tomto génius, iba žeby ne. Malo to všetky črty štandartného dokumentu, od ilustračných záberov, divoký strih, cez nevysvetlené udalosti až po podprahovky, ktoré divák musí sám dešifrovať a zaradiť do konceptu. Celkovo je to tak natočené, že to neponúka odpovede ani vysvetlenia a všetko je na divákovi, čo si SB po projekcií bude myslieť, a ktoré pasáže si vyberie a osvojí. Rozhodne by som si vedel predstaviť plnohodnotný dvojhodinový film, s rozprávačom, konfontáciami a viacerými ukážkami tréningov. Nie len príjimačom. 4 z 5 ( Podduklianske osvetové stredisko, Svidník )(5.12.2018)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace